Bibelforkyndelse Påske 2014
Bibel-forkynder
Peter Olsen, tak for smittende trosvidnesbyrd
re.
Egon L. Kristensen, Herning.
Kære
broder kan vi ved Den Hellige Ånd (trods forskellige opfattelser
dele disse henvisninger) sammen med de paulinske grupper, Herren er
en og det er de troende også i ham.
Vi
må ikke rode rundt med Guds ord på en forkert måde så tilhørerne
gives fuld forvirring – når Jesu evangeliet bliver sammen-blandet
med Paulus evangeliet, som han modtog af Jesus. (2.Tim.2,15,b.)
Heller
ikke vor Søren Kierkegaard regnede sig for at være en kristen, da
han ikke kunne opfylde Jesu krav.
Er
man troende modtager man ikke syndernes forladelse i Nadveren – men
helliggørelse.
Dåben
hører ikke hjemme i kristenheden, den er luthersk og ikke paulinsk
og den stækker troslivets vækst.
Vor
missionsbefaling er ikke verdensmissionen, men vi hverver mennesker
ind i Jesu mystiske legeme. 2.Kor.5,18-21. 1.Kor.3,14-15.
- 1.Kor.15,51-52 og 1.Tim.4,13-18. Fil.3,20 ( du også henviste til) minder os om vor bort-atomar som troende har ventet på i 2000 år.
- Herren vil ikke lade sit legeme være her under den 7 års værste tid på jord, under Gog og Magog og deres 2 krige.
- Under denne tid kalder Herren 144000 messianske jøder og de vil være Jesu vidner for hele verden. Åb.14,1-5. Matt.24,14. Her følger lignelsen om de 10 messianske brudejomfruer (det er fejlagtigt at overføre det på de troende og menigheden, den er hjemme i himmelen og kan som Jesus få adgang til jorden fra himmelen.
- 1000 års freds-riget bliver her på jorden. Herren vil da renovere jorden og satellitbyen svæver synlig over den og folkene bringer gaver ind i den. Es.66,7-. Sak.14. Åb.21.
- Først derefter følger den nye jord.
Lad
mig forsøge citater fra bogen ”Paulus brev til Romerne” Oskar
Edin Indergaard, Tingvoll., udkom 2010., se kap.7:
Rom.7,1-3.
”kvinden” er her et billede på ”jøderne”. De har bestandig
været kvinden
i Guds liv. Ægtemanden
er et billede på Gud.
Når
han døde for jøderne, var de frie til at gifte sig med hvem de
ville.
Deres
endelige valg er at de gifter sig med Gud igen
men det sker først efter den store trængsel.
Rom.7,4:
Derfor minde brødre døde også ”jøderne” fra loven ved Kristi
legeme, for at i skulle høre en anden (gr.heteros) til, ham som er
opstanden fra de døde, så vi kan bære frugt for Gud.
Paulus
førte ”loven om ægteskabet” over på jødernes forhold til
Kristus og til forsoningen.
Ved
Jesu forsoning døde jøderne også fra Mose Torah.
s.121
Hensigten med Jesu død var at jøderne skulle høre ”en anden
til”. Den anden her er Kristus.
Der
er ingen modsætninger mellem Kristus og den jødiske Torah, men der
var en modsætning mellem den jødiske Torah og den kristne menighed.
Kristus står her for hovedet for menigheden.
To
Guds-folk er beskrevet i N.T., og det er:
- De messianske jøder. De var medlemmer af Riget for Israel.
- Den kristne menighed som bestod både af jøder og hedninger.
s.
122 I Jesu undervisning til det jødiske folk er Mose Torah udvidet
til også at gælde for gerninger: Matt.5,27-28.
En
af hensigterne med Jesu død og opstandelse er at jøderne skal bære
frugt for Gud: Rom.7,4.
s.
124 Der er med andre ord krig i hvert enkelt menneske. Denne krig kan
bare vindes ved Den Hellige Ånds hjælp: Gal.5,15.
s.
125 Rom.9,4: Den kristne menighed har
ingen pagter med Gud.
Den har løfter og den frie nåde, og det er nok for os.
Den
frie nåde behøver ingen pagter, for der er ingen forpligtelser i
den, uden at tage imod Jesus som frelser.
s.
126 Den Hellige Ånd som er et fælles frelsespant for jøder og
hedninger, vil hjælpe jøderne således at de magter at opfylde de
skærpede bud i den nye pagt i Jesu blod.
Den
Hellige Ånd vil også hjælpe medlemmerne i den kristne menighed
således at de kan forstå den paulinske forkyndelse fuldt ud.
Centrum
i den er det forhold at vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger
på basis af Jesu forsoning.
Mange
kristne ved ikke hvad de er død eller forløst fra. Grunden til det
er at de blander nåde og gerninger.
De
ser nok at retfærdiggørelsen ligger udenfor mennesket, men når det
kommer til vandringen så mener mange troende at livsførelsen kan
fratage os retfærdiggørelsen.
De
regner ikke med at det nye liv i os lever sit eget selvstændige liv,
og det kan ikke død mere, for det er løst fra loven og gerninger.
s.
128 Det er ingen kamp for den troende at blive bevaret. Guds nåde
giver os både retfærdiggørelsen og bevarelsen som troende.
s.
130 At lære at genfødelsen ligger i vandet, eller at det sker ifm.
vanddåben er vranglære
som går tilbage til den babylonske religion i oldtiden.
Luther
var usikker på om genfødelsen var i barnedåben. Han skiftede
synspunkt flere gang, men konkluderede at der er frelse i eller ifm.
vanddåben. Han gjorde med andre ord et
forkert valg.
I
den messianske jødedom er den jødiske Torah med hele vejen.
I
den paulinske kristendom er den jødiske Torah taget bort som krav,
for at få del i retfærdiggørelsen og frelsen: rom.10,5. Gal.3,12.
Det
er på dette punkt at eksegesen gør sine fatale fejl. Den ser ikke
at vi har to evangelier-forkyndelse i N.T. Den ene gælder jøderne
og Riget for Israel. I denne forkyndelse er den jødiske Torah
fremdeles tilstede som et absolut
krav.
I
den paulinske forkyndelse er den jødiske
Torah taget helt bort,
både som krav på at blive frelst og i vandringen som troende.
Se
forfatterens hjemmeside:
home.online.no/~oskaredi.no
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com