E.L.K. Citater 2.
Dansk-Norsk
evangelist Arne Helseth-Dyrseth ”Spørgsmål og Svar”
s.
326 Matt.10,12. Her er der tydeligvis ikke tale om Guds
nådes evangelium ,
men om himlenes
rige,
der drejer sig om det budskab døberen Johannes forkyndte, og som
Herren og hans disciple frembar. Et budskab som til at begynde med,
udelukkende gjaldt ”de fortabte får af Israels hus: Matt.10,1-14.
15,24.
Denne
forkyndelse gik ud på at himlenes rige var kommet nær, idet rigets
konge stod midt iblandt dem. Noget
som vakte farisæernes og de skriftlærdes mishag, og de rettede
deres angreb mod ”Riget som mod Rigets Konge”.
Med
betegnelsen ”himmelens rige” forstår vi det rige Kristus skal
oprette når han kommer som jødernes konge: Matt.2,2.
For
at få del i dette rige stilles der visse fordringer. Det kommer
klart frem i Jesu bjergprædiken M;att.5-7, som med rette er blevet
kaldt for ”Rigets grundlov” ,og der vi Luk.16,16 i lys af dette,
vil det slet ikke være vanskelig at forstå det Herren siger her: ”
- og enhver trænger sig ind i det med magt”.
Ordene
i Matt.11,12: ”fra døberen Johannes dage indtil nu”, angiver en
markant tids-begrænsning. ”indtil
nu”,
dvs. indtil den stund disse ord blev udtalt. I
dette tidsrum led himlenes rige overlast. Der blev stormet løs på
det og øvet vold mod det,
siger Herren.
Disse
ord er igen meget enkle, og de giver ingen vanskeligheder for vor
tanke hvis de bliver taget i bogstavelig mening.
Det
er mærkelig at vor Herres ord i Matt.11,12 skulle blive opfattet som
om de gjaldt evangeliet, evig liv, omvendelse og synderens eget stræb
for at opnå dette. Dog
er der mange som fremstiller det således.
Mange
prædikanter og evangelister har ikke lys over dette afsnit og taler
og formaner noget som i virkeligheden er en direkte modsætning til
evangeliet.
Ifølge
disse talere, bliver de voldsomme som river Riget til sig og trænger
ind i det med magt (Luk.16,16.) antaget
for at være u-frelste syndere.
De
lærer at djævelen, kødet og verden står i vejen for synderes
frelse, og han må bruge magt, ja, endog vold for at komme ind i
Riget.
Først efter passende
øvelser, store anstrengelser og vold vil han være istand til at
indtage det.
Dette er den
almindelig udlæggelse af dette afsnit.
Og
den er lige så fejlagtig som tolkningen af lignelsen og skatten i
ageren og den kostelige perle, som går ud på at synderen giver alt
hvad han ejer (skønt han ingen ting har at give) for at købe
frelsen.
NEJ,
disse voldsomme som tager himlenes rige med magt, er ikke u-frelste
syndere som søger frelse – en frelse som må tages med vold.
Synderen
er ikke frelst ved i og sine voldsomme anstrengelser, men ved troen
på Herren Jesus, frelsen er af nåde, den er Guds frie gave.
Farisæerne
og de skriftlærde, som her står foran Herren, er
de voldsomme som tager himlenes rige ikke
evangeliet
med magt og beslaglægger det.
Vor
Herre siger: ”Fra døberen Johannes dage indtil nu”:
Forløberen
Johannes blev brutalt forkastet af farisæerne. Dette
varslede forkastelsen af kongen, forkastelsen af forkyndelsen om
Riget og selv Riget
I
dette stormangreb mod Riget, ved
forkastelsen af det,led
himlenes rige overlast.
Det
er forkastet ved magt
og er udsat til Han kommer igen.
Havde
de taget imod døberen Johannes, ville han have været Elias. Men han
blev forkastet, de ville ikke have det således. De gjorde vold mod
det Kongen havde at bringe.
En
anden Elias vil engang komme, og da vil ingen magt kunne hindre at
Himlenes Rige kommer.
s.328
Som jeg tidligere har påpeget, står ”landet” og ”jorden” i
nær tilknytning til Israel.
Ordene
i Åb.7,4 kan ikke misfortolkes. Denne skare af israelere er en
”førstegrøde” af den indhøstning som vil finde sted efter
at menigheden –
Kristi brud – er oprykket og taget hjem til Herren Åb.14,4.
Når
disse hellige kaldes ”Guds tjenere” Åb.7,3, taler det om at de
er betroet et bestemt opgave under domsperioden. Ifølge Matt.24,14
fremgår det at deres tjeneste vil være at proklamere ”evangeliet
om Riget til et vidnesbyrd for alle nationer” (han vil da skille
får og bukke – hav olie på lampen!) I Matt.5-7 får vi at vide
hvilke principper som skal gælde under Jesu jordiske kongedømme.
Es.2,3. 60,21.
Under
Rigets tidshusholdning skal Jesus ikke regere alene. Han skal dele
herskerstillingen med sin brud, sin dyrekøbte menighed: 2.Tim.2,12.
Åb.5,10.
Vi
skal også i dag hente åndelig visdom, retledning og trøst i
bjergprædikenen – som vi gør det fra andre deler af Skriften. Vi
må blot ikke tage den for at være et frelses-evangelium for
syndere.
Vi
må heller ikke uden videre overføre på menigheden de principper
som her er givet Israel, og som skal gælde under ”Riget for
Israel”.
Gør
vi det, vil vi u-værgelig komme i konflikt med de sandheder som
omhandler
menighedens høje og ærefulde stilling i nåde.
s.331
Alt det som virker ned-brydende på vort sind, skal vi troende holde
os bort fra. Vi skal være opmærksomme på at det vi ser, hører og
er optaget af, sætter mærker efter sig i vort sjæleliv.
Ingen
troende er så ”stærk” at han kan tillade sig at se sex-og
kriminal-film, høre rådden snak og læse slibrige romaner uden at
tage skade af det. De indtryk vi modtager gennem øjet og øret,
fæster sig nemlig i vort sind. Derfor er det vigtig art vi
efterkommer Bibelens anmodning: Ef.4,8.
I
særdeleshed vil jeg her råbe alvorlig til troende forældre: Spar
dine børn for at blive forurenet i sindet af alt det dårlige som
sendes i æteren.
Vær
afgjort og bestemt når det gælder valg af hvad en kan se i fjernsyn
og høre i radio. Har du en mistanke om at programmet vil virke
skadelig, så sluk apparatet.
s.358
Ortodokse jøder hævder at Det ny testamentes Jesus-skikkelse ikke
svarer til det billede Det gamle testamente tegner af Messias.
Det
de forbinder Messias med er højhed, ære magt og herlighed. For dem
er han den suveræne fyrste.
Således
er han rigtignok også fremstillet i Det gamle testamente. Men vel at
mærke ikke bare således. På en række steder er han beskrevet som
den lidende Messias. Det vil imidlertid majoriteten af jøderne ikke
acceptere. Derfor ignorerer de, eller prøver at bortforklare, de
steder som taler om hans fornedrelse.
Jesu
ringe skikkelse, hans lidelse og dybe fornedrelse er dem til anstød:
2.Kor.3,5.
Det
er besynderlig at man i kristen forkyndelse i dag er tilbøjelig til
at gå den modsatte vej.
I klare ordvalg tales der om
Jesu lidelse, død og opstandelse
medens man åndeli-gør og mis-fortolker de mange utvetydige udsagn
om at han engang som Messias og konge skal regere over en forvandlet
jord.
En
årsag til denne afvisende holdning jøderne indtager til
Kristus-Jesus i den nuværende tidshusholdning, finder vi i
Rom.11,25. Mærk udtrykkene ”delvis forhærdelse” og ”indtil”.
Jøderne
er altså ikke totalt forhærdet. Og som nation og folk er de ikke
tilsidesat og forkastet for bestandig: Rom.11,2 v.5.
Vi
kender til at ikke så få jøder har taget imod evangeliet og ladet
sig frelse i denne tidsalder – også i vor generation. De er blevet
hjertevarme kristne og nidkære sjælevindere.
Uhyre
vigtig er det at være klar over at når en jøde kommer til troen på
Jesus i denne nådens tidshusholdning, bliver han ved genfødelsen og
frelse ind-lemmet i Guds familie. I lighed med enhver hedning som
lader sig frelse, bliver han et lem på Kristi legeme –
menigheden:1.Kor.12,13. Gal.3,28.
Vi
må ikke glemme at det jødiske folk har en stråelende fremtid. Som
nævnt ovenfor, vil deres blindhed og forhærdelse vare ”indtil
hedningerne fylde er kommet ind”. Det vil sige: indtil
menigheden er komplet og bliver oprykket til at være med Herren Åb.
7,3-8.
Endelig
vil frihedsklokkerne ringe for Guds jordiske folk – når Messias
kommer i magt og herlighed. Da skal Israel som nation blive født på
ny og genopbygget: Es.66,8. Matt.19,28. Ap.Gr. 15,16.
I
ærbødighed skal de skue op til ham som de har (vraget) Sak.12,10.
Es.53,4-5.
s.360
En
troende kan ikke uanfægtet leve i synd
1.Johs.2,1-2
Straks
en bliver født på ny, får en afsmag for synden. Man tager sig i
vare for den. Afskyr den. Ens højeste ønske er at leve et rent liv
– et liv til Guds ære.
s.364
En kan også med rigt udbytte læse Bibelen efter den tematiske
metode, ved hjælp af en Bibelordbog, finde frem de forskellige emner
eller grundsandheder. En fordyber sig i Skriftens lære om synd,
frelse, forsoning, genfødelse, retfærdiggørelse, helliggørelse
osv.
s.372
Udtrykket ”det åndelige Israel” forekommer ikke i Skriften.
Og
jeg kan ikke se at det er berettiget at bruge denne benævnelse om
menigheden i dag: 1.Kor.12,13. Ef.2,14-18.
Det
er således misvisende at sige at menigheden (Jesu Kristi legeme og
vordende brud) har indtaget Israels plads. Eller
at hævde at Guds løfter til Israel som nation og folk er overført
til menigheden.
I
vor tidshusholdning, fra pinsedag til Jesu komme i luften for at
oprykke menigheden, er Israel tilsidesat. Ikke som individer, men som
nation.
Lad
det stå klart for os at menigheden er et himmelsk folk, som er
velsignet med ”al åndelig velsignelse”.
Jøderne
er derimod et jordisk folk, som på visse betingelser er lovet
timelige og nationale velsignelser. En nation der aldrig vil tabe sin
identitet
eller
egenart.
s.375
Musikken har i stor udstrækning blevet brugt i den ondes tjeneste.
Udviklingen i den retning i de senere år, er rædselsfuld.
Jeg
nøler ikke med at sige at meget af vor tids musik er ligefrem
sjæle-fordærvende. Virker æggende og ophidsende. Får mennesker
til at tage sig ud som vanvittige.
Rent
udsagt uhyggelig er det faktum at denne form for musik i dag
forekommer og til dels blive godtaget i kristne forsamlinger.
Det
er faktisk ikke til at forstå at troende mennesker kan blive
opbygget når evangeliet drukner i øredøvende larm og støj. Og
at man kan mene at syndere kan komme i nød og råbe til Gud om
frelse under dens påvirkning, det er ubegribelig.
Evangeliet
bliver forfladiget og Jesus vanhelliget gennem meget at det som i dag
kaldes ”kristen sang og musik”.
Popmusik
hører ikke hjemme i et evangelisk møde. Den slags sang og musik
står i skarpeste kontrast til budskabet i de evangeliske sange.
Anderledes
med den gode, seriøse musik. Den harmonerer med indholdet i de
kristne sange, og den både har været, og er et middel til
evangeliets fremme.
s.377
Djævelens gennemtænkte plan gik ud på at han først skulle angribe
Eva. Fik han forført hende ved list, ville Adam følge efter.
Ellers
ville hans hustru redningsløst være fortabt – for altid skilt fra
manden. Dette var tydeligvis djævlens ræsonnement. ”-men kvinden
blev dåret og faldt i overtrædelse” hedder det. Noget som også
bliver stadfæstet i 2.Kor.11,3. Og Eva giver selv udtryk for det
samme: 1.Mos.3,13.
Eva
blev overlistet. Hun var den første som syndede. Og den åndelige
død indtrådte straks. Fra da af var der et u-overstigeligt svælg
mellem kvinden og hendes mand.
Adam
var fremdeles ren og stod i samfund med Herren. Eva kunne ikke hæve
sig op på hans niveau. Skulle hun reddes, måtte Adam stige ned,
indtage hendes plads – i døden. Gjorde han ikke det, ville der
ikke være noget som helst mulighed for af kom.
Da
Adam tog at den forbudte frugt som hans hustru rakte ham, gjorde han
det bevidst, med overlæg.
”Adam
blev ikke dåret”. Han vidste meget vel hvad resultatet ville
blive. For det var til ham Gud havde sagt: ”på den dag du spiser
af det (træet til kundskab om godt og ondt), skal du visselig
dø”:2.Mos.2,17. - og hun gav sin mand, og han spiste, 1.Mos.3,6.
Først
nu kunne slægten begynde. Kvindens æt som forløseren –
Jesus-skulle komme af. Han skulle knuse slangens hoved 1. Mos.3,15.
Se 1.Tim.2,15.
Henvender
vi os til Ef.5, finder vi at sidste del af kapitlet så at sige
bygger på skabelsesberetningen. I v.31 har vi direkte citat fra
1.Mos.2,24.
Vi
vil være opmærksom på apostlens krystalklare tale i det flg. Vers:
”denne
hemmelighed er stor, men jeg tænker hermed på Kristus og
menigheden.”
Her
ser vi den dybere mening – den store hemmelighed – som afspejles
i skabelsesberetningen, nemlig Kristus
og menigheden.
Ser
vi det, vil det være klart at kvinden (Eva) repræsenterer Kristi
forsamling, hans dyrekøbte menighed, som består af troende jøder
og troende hedninger i denne tidshusholdning.
Og
når det gælder menighedens frelse, stilling og privilegier, siges
det udtrykkelig i 1.Kor.11,11: Dog, i Herren er hverken kvinden noget
frem for manden eller manden noget frem for kvinden.
s.380
Til at ned-tegne åbenbaringsordet – Skriften – brugte Gud
omkring 40 personer. Disse skrev under guddommelig inspiration –
under Den Hellige Ånds påvirkning og ledelse.
Vi
må ikke forstå at deres personlighed blev udeladt. Tvært imod var
det personer med deres individuelle egenart eller præg Gud brugte.
De
hellige Skribenters forstand, tanke, følelser og evner blev taget i
brug af Guds Ånd.
Kun
Guds ord kan give nøjagtig udtryk for Guds tanker. Derfor har Gud
åbenbaret sig verbalt. Hvert ord, hver bogstav, hver tøddel (det
mindste tegn) profeterne og apostlene fæstede til pergament-rullerne
(Matt.5.18, var således udtryk for Guds tanker og hensigt.
Dette
er i overensstemmelse med hvad Herrens apostel siger i 1.Kor.2,13. -
Det er det vi forstår ved verbal inspiration.
Som
da enhver vil kunne se, går det ikke an at sætte lighedstegn mellem
ord-inspiration og mekanisk diktat. Nogle gange hændte det rigtignok
at ordene blev dikteret. Se, Åb.19,9.
Skriftens
selvvidnesbyrd er meget klar: 2.Pet.1,21.
Derfor går vi altid til Bibelen i fuld vished om at den er Guds ord:
2.Tim.3,16.
s.386
Kristi komme til jorden for at oprette ”Riget for Israel”
Sak.14,4-9. Ap.Gr. 1,6-11 var en velkendt sandhed for de
gammeltestamentlige troende. Og det var denne begivenhed – Kristi
officielle genkomst – som igen og igen blev proklameret af
cyanoptikerne (Mattæus, Markus og Lukas). De forkyndte hans herlige
tilsynekomst. Ikke
hans hemmelige, private komme til luften for at oprykke menigheden.
Skal
vi undgå at forveksle disse to begivenheder, må vi være klar over
sandheden om menigheden, dens stilling og privilegier og dens forhold
til Jesus som brudgom, var
en hemmelighed indtil den blev åbenbaret for Paulus. Dette
lægges der stor vægt på i Paulus breve se Ef.3,1-12 .
1.Kor.15,51-52. Kolos.1,24-27.
Hemmeligheden
var ikke, at hedninger skulle få del i de rettigheder som var lovet
Israel som nation og folk, men at hedninger og jøder ved tro på
Jesus i et legeme: Ef.2,14-16. 3,6.
Det
kan i denne sammenhæng ikke understreges at en således nyskabelse
af jøder og hedninger til el legeme i Jesus, er et fuldstændig
ukendt begreb i Det gamle Testamente og de synoptiske evangelier.
Menigheden
var var jo en hemmelighed da disse Skrifter blev til ind-lysende
er det at vi ikke vil finde et eneste direkte udsagn om menighedens
(bort-atomar) i denne del af Skriften.
Dette
er ikke kun en logisk slutning. Det er en bibelsk sandhed- forkyndt
os i klare ord i 1.Kor.15,51-52.
På
denne baggrund vil det være klart at ”de udvalgte” som omtales i
Mat.24, ikke er
menigheden, men Israel (v.22.24.31.)
Den
opmærksomme bibellæser vil med lethed kunne se at Jesus først skal
komme som Guds søn: 1.Tess.1,10., siden som Menneskesønnen:
Matt.24,30-44, først som Frelser: Fil.3,20-21, siden som dommer:
2.Tess.1,7-10, først som Herre: Jakob 5,8, siden som Konge:
Matt.25,30-46, først for menigheden: Ef.5,27, siden for Israel: Ap.
Gr.15,16.
Med
andre ord: Før Jesu synlige genkomst finder sted, vil han stige ned
i lufthimmelen for at modtage sin brud.
s.388
Vand symboliser Guds ord: Sal.119,9. Johs.15,3.
Et
andet træffende udtryk for samme sag: Tit.3,15. Sammenholder vi
disse to steder, bliver det klart at genfødelsen sker ved vandbadet
i ordet (evangeliets ord) 1. Pet.1,23-25.
Ved
vandbadet i ordet får vi en renset samvittighed: Hebe.10,22.
Rom.5,1. Johs.13,10.
s.
389 Johs.20,2. Vi må være vis på at både Peter og Johannes troede
at Herren var opstanden. At Jesu legeme kunne være blevet fjernet på
anden vis, var udelukket.
Fo
hvad var det de så? . ”-at linned klæderne lå der” v.6. Det
rene fine klæde, som Josef af Arimatea havde svøbt ham i:
Matt.27,59, så de lå der i nøjagtig samme form som det var viklet
om hans legeme.
Og
svededugen ”var lagt et sted for sig selv” v.7. Dette var
over-bevisende nok. De ”så og troede” at Gud havde opvakt ham
fra de døde v.8
s.392
Gribende at læse Herrens ord til Peter: Luk.22,61.
Noget
lignende sker når en synder første gang i sit liv bliver grebet af
evangeliet Johs.1,17. Adolf Bjerkreim sagde: ” At forkynde
evangeliet er ikke det samme som at klappe og trøste synderen i
hans elendighed, men det er at forkynde nåden og sandheden.
Nåden trøster ingen synder før
den først har fordømt ham. Det
vil sige: dersom nåden bliver forkyndt ret.
Den
som ikke ved evangeliet forstår at kunne afsløre synderens synd,
han har endnu ikke fuldt ud fattet evangeliet. Han kan selvsagt have
forstået det så langt at han kan tro sine synders forladelse og er
frelst, men når
det gælder forkyndelsen af evangeliet
, så har han ikke fattet selve begrebet. Nåden
og sandheden.
Dette
siger jeg efter at have stået i evangeliets tjeneste i langt over 40
år.
Jeg
har set store mænd komme i dybeste syndenød under forkyndelse af
”ordet om korset”. Og jeg har set at de er blevet trøstet,
frelst, løst og frigjort ved at lytte til det samme evangelium.
Syndsbekendelse,
gråd og råb om frelse er så vidst ikke noget u-naturligt når et
menneske vækkes op af sin dybe syndesøvn. Dette vil altid blive det
første resultat af en ren og klar evangelisk forkyndelse.
Endelig
minder jeg om at vi må vogte os for at bygge vor frelse på vor
anger, gråd eller bøn om tilgivelse. Husk
at vor tro er funderet ene og alene på Kristi fuldbragte værk
s.394
At
danne et Kristus-parti var naturligvis lige så galt som at stifte et
Paulus-parti.
(Menigheden er som kendt Jesu legeme) Ikke underligt at apostlen
spørger: ”Er Jesus blevet delt?”
1.Kor.3,1-2.
Kødelighed giver sig udslag i mange ting. Bl.a. i selviskhed,
stridigheder, persontilbedelse, klikke-væsen, partidannelse o.s.v.
Og dette vil føre til at man stagnerer i sin åndelige vækst og
udvikling. En kødelig troende befinder sig med andre ord i en abnorm
tilstand. Han/hun bliver stående på barnestadiet, stopper med at
vokse.
Fordi
de troende i Korinth var i denne forfatning, måtte Paulus give dem
mælk og ikke fast føde.
Mælk
står for de elementære sandheder i evangeliet – det minimum af
evangelisk lys som må til i det hele taget for at være en troende.
”Ordet
om korset” eller ”Jesus Kristus og ham korsfæstet”, var det
budskab Paulus forkyndte for de kødelige troende i Korinth:
1.kor.1,18. 2,2. 2.kor.5,21. forsoningen 1.Johs.4,10. Forligelsen
Rom.5,10 a synderne forladelse Ap. Gr.10,43 og retfærdiggørelse
Rom.5,1 v.9.
s.395
Skriften lærer at både troende og ikke troende er ved fuld
bevidsthed efter døden: Luk.16,19. Ved døden blive ånden skilt fra
legemet. Den uigenfødtes ånd går til dødsriget: 2.Pet.2,9.
Åb.20,11-.
Bibelen
siger: den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet:
Johs.3,36.
Også
for en troende betyder døden adskillelse, ånden er hjemme hos
Herren: 2.Kor.5,8. Fil.1,23. Det er den troendes legeme – ikke han
ånd som falder i søvn når døden indtræder: Johs.11,11 v.43.
s.414
Både håbet og arven er af himmelsk karakter og omfatter legemets
opstandelse,forvandling og frelse ved Herrens komme til luften:
Fil.3,20-21. 1.Tess.4,13-18. 1.Johs.3,2.
Så
længe vi lever ved tro må vi dele kår med Kristus i forkastelsen:
Johs.15,20. Fil.3,10. 2.Kor.5,1. Vi ser frem til bedre kår: Ef.1,5.
Vi skal arve alle ting sammen med ham: Hebe.1,2. Herske med ham:
2.Tim.2,12. Vort håb er urokkelig: Hebe.6,18-19. Og Den Hellige Ånd
er givet os som en pant på at arven er vor: Ef.1,3.
s.417
Skriften siger klart at mange vil blive vundet for Herren efter
menighedens bort-atomar: Åb. 6,9. 7,4-8. 20,4.
s.418
Under kommende domsperiode oplyses i Åb.7,3 v.9- De skal proklamere
”evangeliet om Riget for alle folkeslag, noget som vil resultere i
at en stor skare af hedninge nationer vender sig til Herren og bliver
frelst: Sak.2,15. Matt.24,14.
Evangeliet
om Riget forekommer kun i Mattæus evangelium: 4,23. 9,35. 24,14.
De
alvorlige ord : 2.Tess.2,9-12. Dette afsnit af Guds ord synes mig at
være så alvorlige og afgørende, at jeg ikke tør trøste dem som i
dag forkaster evangeliet med at de vil få en ekstre chance efter
menighedens bort-atomar. Det ville være efter min mening at give
u-omvendte menneske en falsk trøst.
Mange
i vor tid bekender sig som troende og samtidig have den indstilling
at der ikke længer findes noget skille mellem kristne og ikke
kristne. Vi er vidner til hvorledes enkelte troende ter sig mere og
mere ligesom verdens mennesker, der e grund til at minde om at Guds
forløste skare er helliget Herren. Bibelen siger at Guds menighed
består af genfødte, frelste mennesker som er udkaldt fra verden til
at være Guds forsamling: 2.Tess.2,13.
På
baggrund af dette er det sørgeligt at se hvorledes enkelte kristne
foreninger har deres møde-programmer. Der er næsten ingen grænser
for hvad man kan lokke med for at tilfredsstille u-genfødte
mennesker.
Er
det da underlig at mange troende har tabt smagen på Guds ord og dens
åndelige kraft og indflydelse ? Nej, slet ikke. Således vil det gå.
Det siger Skriften. 2.Kor,6,14-, slår fast at det ikke lader sig
gøre at forene retfærd med uret, lys med mørke, Jesus og djævelen,
troende med vantro: Matt.12,30.
s.422
Rom.11,25 oplyser at Israels forhærdelse ikke er total. Den er
”delvis” Det er de frelste jøder i dag et tydeligt bevis om. De
er blevet lemmer på Jesu legeme og har fået del i menighedens
velsignelse: Ef.1,3 v.5. Forhærdelsen vil en dag ophøre. De
er tilsidesat, adspredt og forhærdet ”indtil fylden af hedningerne
er kommet ind”. Sagt med andre ord: Når
menigheden er komplet sker bort-atomar, da er guds tid inde til at
genoptage forbindelsen med sit jordiske folk.
s.425
Tænker vi på resultatet af Jesu smerte, lidelse og død da er der
nok dækning for at kunne sige at han er blevet trøstet.
Bag
korset er der nemlig noget som ventede ham, - noget han så frem til:
Se Hebe.12,2.
Vi
skal huske at før sin død og opstandelse var Jesus alene. Han havde
ingen at dele sin herlighed med, og der var ingen som kunne
tilfredsstille ham – vi kan tænke på det første menneskes
stilling i Edens have, før kvinden blev dannet: 1.Mos.2,18.
Klart
nok har vi her et mønster, en figurlig fremstilling af sandheden om
Kristus-Jesus og menigheden: Rom.5,14. Ef.5,31-32.
Ligesom
kvinden blev skabt i manden, blev menigheden skabt vi Jesus-Kristus:
2.Kor.5,17. Ef.2,10-16.
Og
som kvinden blev formet af mandens ribben, blev menigheden (alle
troende i denne tidshusholdning) et stykke af Jesus-Kristus selv.
Døbt med den Hellige ånd til at være et legeme: 1.Kor.12,13.
Det
var fremfor alt denne begivenhed Gud havde for øje da han skabte
mennesket. Han
så frem til den dag den nye skabning skulle være en virkelighed:
1.Kor.15,45.
1.Mos.2,3. Ef.5,30.
Ser
vi ikke her noget af hvad resultatet af Jesu død og opstandelse
betyder for ham selv?
s.430
Der er flere beretninger og afsnit i Bibelen der indikerer at vi skal
bære vor identitet med os ind i evigheden, og at vi således skal
genkende hverandre. Hvis man ikke skal genkende hverandre igen i den
kommende verden, hvordan skal vi da opfatte det Herren siger i
Matt.8,11.
Jo,
i vort evige hjem, og under ”Riget” skal vi nok få stiftet
nærmere bekendtskab med disse Guds mænd. Vi skal sidde til bords
med dem- nyde det mest intime samfund med dem- i al evighed.
Nogen
ægteskabelig genforening bliver der ikke i himmelen. Ægteskabet
hører jordelivet til. Slægtsskab-og familieforhold vil ophøre når
evighedslivet begynder. Blot her i tiden har vi et specielt
kærligheds forhold til dem vi er knyttet til med blodets bånd. Vi
vil stå i det samme åbne fortrolige og intime forhold til hver
enkelt af de hellige, vor personlighed skal ikke forandres. Helt
utænkeligt vil det da være at vi ikke skal kende hverandre igen når
vi mødes. Vi skal ikke degraderes, men herliggøres. Ikke reduceres,
men fuldkommengøres. Vi skal ophøjes, blive ”forfremmet til
herligheden”.
s.432
Lucifer blev skabt til at stå i et afhængighedsforhold til Gud. Han
blev betroet moralsk frihed under ansvar. Hans høje stilling, hans
skønhed og harmoniske omgivelser motiverede ham for det som var godt
og rent og ærbart: Ezekiel 28,13.
Der
kan næppe herske tvivl om denne åndeverdens fyrste, han som havde
sit sæde på det hellige Guds fjeld v.14, var skabt ”af ham og ved
Ham og til Ham”. Hans færd i det præhistoriske Eden var
u-straffelig v.15.
Lucifer
var uden tvivl den fremmeste og fornemste af Guds skabninger –
indtil den mest skæbnesvangre af alle hændelser fandt sted.
Hovmodstanker
steg op i hans indre, og han blev Satan – Guds ærkefjende –
oprører og forfører.
Han
sagde i sit hjerte: Es.14,13-14.
Det
var dette som førte til hans dybe og uoprettelige fald: Han ville
måle sig med Skaberen. Gøre ham rangen stridig.
Hovmod
er den oprindelige synd-der al anden synd bunder i- selve
kardinalsynden.
Det
var denne synd Satan fristede med da han rettede sit angreb mod den
første kvinde: 1.Mos.3, i skal blive ligesom Gud.
1.Pet.5,5.
1.Tim.3,7. Hvornår Lucifers fald skete siger Bibelen ikke noget om
5. Mos.29,29.
s.436
Begivenheder i Åb.7 vil finde sted på jorden efter at menigheden er
taget hjem til Herren.
Før
Djævelen kommer til magten gennem antikrist (den falske messias) vil
Gud sørge for at en udvalgt skare af Israel bliver beseglet
Åb.7,3-8
De
kaldes Guds tjenere, deres opgaver bliver at proklamere ”evangeliet
om ”Riget” til et vidnesbyrd for alle nationer: Matt.24,14. Om at
Jesus kommer i karakter af konge (i løbet af år-ugen) for at
oprette sit rige på jorden.
s.440
Håndspålæggelsen var udtryk for fuldstændig identifikation. Ved
denne handling blev den ofrende gjort til et med offeret.
Det
var dette som skete med os den dag vi lagde troens hånd på
Jesu-offer, vi blev gjort til et med ham. Nu står vi for Gud i
værdien af Jesu velbehagelige offer. Hvad Gud ser i offeret, det ser
han i os. Tindrende klart bliver det forkyndt i Ef.5,2.
I
kraft af brændeofferet er således enhver troende helliget:
Hebe.10,10, ulastelig Hebe.9,14, velbehagelig Ef.5,2, fuldkommen
Hebe.10,14.
s.443
Når der argumenteres med at de troende må ind i, eller til og med
gennemleve den kommende domsperiode for
at blive lutret og sat istand til at møde Herren,
da røber det at man ikke skelner mellem de trængsler og prøvelser
en troende må gennemgå i denne tidsalder og
de rædselsfulde straffedomme Gud vil sende over verden under den
store trængsel.
Det
afslører også en mangelfuld erkendelse af at enhver troende er
retfærdiggjort og således gjort ”skikket til at få del i de
helliges arvelod i lyset” Kolos.1,12. Man forveksler Jesu komme i
luften for at hente menigheden
bliver forvekslet med hans synlige genkomst til jorden for at
genopbygge ”Davids faldne hytte” som
er Israel Ap. Gr.15,16.
s.447
Er arven løn ? Nej, almindeligvis forbinder vi ikke arv med løn.
Men det gør altså Guds ord her. Og det har nok sin bestemte grund.
Lønnen som bliver tilkendt Herrens tjenere ved Kristi domstol, vil
nemlig bestå i betroede regerings positioner.
s.551
Bibelen giver os klar besked om at efter menighedens bort-atomar skal
der komme en prøvelsens stund over denne jord: Åb.3,10. En periode
som kaldes den store trængsel: Matt.24,21. Åb.7,14. Dette vil blive
den mørkeste fase i menneskehedens historie: Dan.12,1. Satan og hans
engle vil da være kastet ned på jorden: Åb.12,7.
Ved
begyndelsen af denne periode skal Gud ud-kalde en udvalgt skare
israelere, som vil repræsentere Ham medens Antikrist regerer:
Åb.7,4-8.
For
dem vil det da blive særlig aktuelt at bede ”led os ikke ind i
fristelse, men fri os fra det onde. Eller som en sprogkyndig
oversætter det ”fri os fra den onde”.
s.553
Guds syvfoldige egenskab og virksomhed er beskrevet i Es.11,2.
Herrens
ånd.
Det vil sige: Han er et med Faderen og Sønnen.
Visdoms
ånd. Med
dette beder Paulus at Gud måtte give de hellige i Efeus ”visdoms
og åbenbarings ånd”: Ef.1,17.
Forstands
ånd.
Kun Den hellige Ånd giver os evne til at tænke ret om Gud:
1.Kor.2,10.
Råds
ånd.
Sal.73,24. Gennem Skriften alene giver Guds Ånd os vejledning og
råd.
Styrkes
ånd: Ap.
Gr.1,8. Den samme kraft og styrke kan vi også regne med, blot vi
stiller os åbne for Ånden som,bor i os.
Den
ånd som giver kundskab om Herren: Johs.14,26.I
åndens skole får vi den kundskab vi ikke kan få ved nogen af denne
verdens universiteter.
Den
ånd som giver frygt for Herren: 2.Kor.5.10-11.
Hvor
godt og trygt er det at vide at den samme Ånd som hvilede over
Herren, har taget bolig i vore hjerter.
Måtte
vi stille os mere til disposition for ham.
s.556
Omvæltningen som fandt sted i den præhistoriske periode, var efter
al sandsynlighed Lucifers fald. I Es.14 og Ezekiel 28 fortælles det
at denne højtstående salvede kerub faldt i hovmod. Han sagde: Jeg
vil gøre mig lig med den Højeste. Noget som første til at han blev
Satan, oprøreren og forføreren.
Hans
frygtelige hovmodssynd resulterede altså i at denne jord blev øde,
tom ufrugtbar klode. Af den grund måtte den blive genoprettet.
Sprogkendere har påpeget det hebraiske ord ”hayah” som i vor
Bibel er blevet oversat med ”var” i 1.Mos.1,2, også kan gengives
med ”var blevet” eller ”blev”. I originalteksten forekommer
det samme ord i 1.Mos.19,26 om at Lots hustru ”blev” til en
saltstøtte.
Bibelen
udelukker således ikke at jorden kan være millioner af år gammel.
Heller ikke bestrider den at kloden i sin oprindelige tilstand var
frugtbar.
s.562
Når det hævdes at forbud mod at spise blod kun gjaldt for Israel
under lovens tidsalder, da er det efter min opfattelse ikke holdbart.
Det lader sig nemlig ikke bortforklare at denne advarsel blev givet
længe før lovens tidshusholdning begyndte. Det kan heller ikke
benægtes at Bibelen tydelig siger at dette princip gælder i nådens
tidshusholdning.
Personlig
ser jeg det således at det som siges i Ap. Gr.15,19-20 v.29-29, har
samme aktualitet som den gang det blev udtalt.
s.563
Det synes at være en bred opfattelse at tillægge Jesu ord i
evangelierne en større betydning end apostlenes ord i brevene.
Dette
er imidlertid en total misforståelse, hvilket fremgår tydelig af
angivne skriftord. Betragter vi Skriften fra begyndelse til ende, ser
vi klart at der er en progression – en gradvis stigning – i
åbenbaringsordet.
Her
kan vi anvende en illustration Herren bruger i en anden forbindelse:
I
Markus
4,28 siger Jesus:Af
sig selv bærer jorden grøde, først strå, så aks, så fuldt korn
i akset. ”Forestil Det gl. Testamente som ”strå”, evangelierne
som ”aks”, brevene og Johs. Åbenbaring som ”fuldt korn”.
Dette er et slående billede på Bibelens opbygning.
Planten
(Guds ord-Mark.15,13. Jakob 1,21) består af tre forskellige dele.
Hver del er lige nødvendig og har hver sin plads og opgave.
Paulus
hævder at han taler ord som Ånden lærer: 1.Kor.2,13. Han siger
ikke at han med sine egne ord giver udtryk for Guds tanker. Nej,
ifølge hans eget udsagn blev ordene givet ham af Den Hellige Ånd.
Her har vi et af de stærkeste bevis for at Skriften er
verbalinspireret – inspireret ord for ord.
Det
budskab Herren under sit jordelig ikke kunne meddele sine disciple
fordi de på det tidspunkt ikke var istand til at modtage det, var
uden tvivl sandheden om menigheden som Jesu- Kristi legeme og
vordende brud. Denne sandhed var en hemmelighed i de forrige
tidsaldre. Den blev først kundgjort Paulus ved en speciel
åbenbaring. Det var nemlig ham som fik opgaven at forkynde ”den
hemmelighed som har været skjult fra evige tider i Gud” Ef.3,1-9.
Sandheden
om menigheden er det største og mest velsignelsesrige resultat af
Jesu død og opstandelse. Højdepunktet i den guddommelige
åbenbaring.
Medens
Herrens apostel sidder som fange i Rom, og under Den Hellige Ånds
inspiration nedtegner det vidunderlige budskab om at de troende i
denne tidshusholdning er Jesu- Kristi legeme, dvs. organisk forenet
med hverandre og med hovedet (Kristus) i himmelen: Kolos.1,18, sætter
han kronen på Guds åbenbaringsord – Skriften. Således bidrager
han til ”at
fuldføre Guds ord”
Kolos.1,25.
Bibelen
foreligger nu komplet, og vi advares på det alvorligste mod at lægge
noget til eller trække noget fra ordene i Guds bog: Ords.30,6. Åb.
22,18-19.
Endelig
understreger jeg at Den Hellige Ånd, som har taget bolig i vore
hjerter, også er vor læremester: Johs.14,26, og vejleder
Johs.16,13. Han forklarer Skriften for os. Vejleder os stadig til en
dybere erkendelse af sandheden i Guds dyrebare ord.
Måtte
vi regne med at lære af denne ”guide” - både når vi læser
Ordet for os selv og når vi deler det med andre.
s.565
Samtlige troende i denne tidshusholdning tilhører menigheden, og vil
som en samlet helhed udgøre Jesu brud. Ingen af dem har nogen
særlige rettigheder fremfor andre troende. De er altså lige meget
priviligeret.
Overmåde
vigtig er det at være klar over at dåben med Den Hellige Ånd har
med menighedens tilblivelse at gøre. Bibelen siger: Vi er jo alle
døbt med en Ånd til at være et legeme, enten vi er jøder eller
græker, enten vi er trælle eller frie: 1.Kor.12,13. (Gal.3,27-28.
Ef.2,16 v.18.)
s.566
Som jeg ovenfor har påpeget er dåben med Den Hellige Ånd en
historisk begivenhed. En begivenhed vi har fået del i ved genfødelse
og frelse.
Nøjagtig
på samme måde som vi i genfødelses-øjeblikket fik del i Jesu død
og opstandelse.
Vi
får her et indblik i hvor usigeligt stort det er at være en troende
i denne husholdning! Tænk – vi er fuldstændig forenet med den
opstandne Jesus. Et stykke af ham selv. Lemmer på hans legeme –
det legeme som engang skal være Hans brud.
Når
denne sandhed går op for os, lader vi os ikke længere forvirre af
den Jesus-vanærende påstand at der blot vil finde sted en partiel
bort-atomar ved Herrens komme. Skriften siger at de skrøbeligste
lemmer på Jesu legeme er nødvendige: 1.Kor.12,22. De er nødvendige
for den organiske helhed.
s.567
Her ligger det meget nær at stille flg. Spørgsmål: Kan vi
forstille os at Jesus skal have en lemlæstet brud i sin nærhed i
evigheden? Ville det tilfredsstille ham? Og ville han ved sit
officielle komme kunne
vise sig herlig i sine hellige og underfuld i alle de troende:
2.Tess.1,10.
Hans
højhellige navn være lovet! Herren kommer ikke for at splitte sin
dyrekøbte forsamling. Han kommer for at samle sine
hellige:1,Tess.4,17. 2.Tess.2,1.
På
baggrund af det jeg har påvist, ud fra Guds ord, og at dåben med
Den Hellige Ånd er en historisk begivenhed, kan der være
indvendinger: Hvad så med den herlige oplevelse jeg havde efter at
jeg blev troende?
Til
det er at sige at det er normalt at vi som troende har rige og store
oplevelser med Herren – gennem Hans ord og ved Hans Ånd, som har
taget bolig i os.
Det er imidlertid fuldstændig misvisende at kalde en således
oplevelse for ”ånds-dåb”
s.568 Bibelen
lærer at himmelen ikke bare er en tilstand, men et virkeligt sted.
Herligheds-himmelen er identisk med vort himmelske fædreland:
Hebe.11,14-16. Jeg undertræger at der her er tale om noget egentlig
og konkret. Det fremgår af Herrens ord i Johs.14,2, hvor han taler
om himmelen som min
Faders hus.
Viderestadfæster han dette når han siger: Jeg
er kommet ned fra himmelen: Johs.6,38.
Ingen
som lanserer en ny lære, skal frarøve os de trøste-fulde ord i
2.Kor.5,8. Fil.1,23. Dette er klar tale. Kommentar er unødvendig.
For ingen sand troende vil benægte at de Herre Jesus nu er i
himmelen.
Rom.13,11
Hvilken glæde og triumf må det blive – når vi møder Herren i
luften. Netop i den sfære hvor Satan nu har sit sæde: Ef.2,2.
s.569
Dette vil ske før doms og vredesbølgerne skyller ind over denne
verden under den anti-kristelig trængsel: 1.Tess.1,10.
s.570
Jeg mener bestemt at Bibelen er verbal-inspireret, dvs. inspireret
ord for ord. Gud brugte omtrent 40 personer til at ned-tegne
åbenbarings-ordet-Skriften. Disse skrev under guddommelig
inspiration, ved Den Hellige Ånds ledelse. Og når vi ved hvor
pinlig nøjagtig afskriverne var med deres arbejde, er der ingen
grund til at frygte for at teksten ikke er korrekt.
s.576
Matt.26,13-16 og Joh.12,2-8 samt Markus 14,3-9 er samme beretning. Vi
ser da at Marie ikke blot salvede Herrens fødder, men også hans
hoved. Salving af hoved og fødder var nemlig en ærefuld handling
som blev vist prominente gæster på den tid: Luk.7,38-46.
Marie
havde lært den Herren Jesus at kende. Hun havde siddet ved hans
fødder og lyttet til hans ord. Blev undervist af ham selv:
Luk.10,39.
Der
kan vel næppe være tvivl om at herren havde informeret hende omsin
forestående lidelse, død og opstandelse. Dette havde han rigtignok
også talt til sine øvrige disciple om. Men det synes som om Marie
var den eneste af dem som havde
forstået hvorfor
han
skulle dø. For hende var han derfor den eneste tilberedelse-værdige
person. Hun mente ikke at noget var for kostbart eller for godt til
at spændere på ham.
Hun
havde købt den ægte kostbare nardus-salve for at salve Herrens
legeme.
En
handling som blev foretaget med enkelte menneskers legemer efter
deres død.
Med
det formål havde Marie også skaffet sig denne udsøgte salve. Det
fremgår af Herrens ord i Joh.12,7.
Hun
havde tydeligvis fået lys over Jesu stedfortrædende forsoningsdød
og hans legemlige opstandelse. Derfor salvede hun ham før
hans død: Mark.14,8.
Dette
er uden tvivl forklaringen på at vi ikke finder Marie i Betania
sammen med de andre kvinder, som tidlig den første dag i ugen –
kom til graven, med ”vellugtende urter for at salve ham”
Mark.16,1.
Personlig
ser jeg en vidunderlig, dybere tanke i det at hun efter at have
salvet Herrens fødder, tørrede dem med sit hår, se 1.Kor.11,15.
Liggende
i støvet for hans fødder, giver hun Ham sin ære. Hun ser op til
Ham. Tilbeder ham. Beundrer denne uforlignelige person, som ville gå
til Golgata for at indtage hendes plads under vrede og dom. Hun giver
Ham sin hyldest.
s.584
Med hensyn til vor stilling i den opstandne og herliggjorte Jesus er
vi således uafbrudt i besiddelse af en helliggørelse dom
tilfredsstiller Gud. En helliggørelse Han selv er mester for – og
har gjort os delagtige i.
I
samme grad som vi erkender denne vor høje, værdige, hellige
stilling i Ham, vil vi i vort praktiske kristenliv efterkomme
formaningen i Hebe.12,14: Jag efter...helliggørelse. Med denne
udgangs position bliver det slet ikke besværligt at tage afstand fra
den verdsliggørelse som i dag griber om sig blandt bekendende
kristne.
Tvært
imod bliver det vor lyst og higen at leve adskilt fra synd og urenhed
og vie vort liv til Herren: Rom.6,19. 2.Pet.3,11. Fil.2,7.
Joh.17,17. Kolos.1,10.
2.Kor.7,1. 2.Tes.2,13. 1.Pet.1,2.
s.585
Den fordomsfri læser af Skriften vil ikke kunne undgå at lægge
mærke til at løftet om Herrens komme for at op-rykke menigheden,
har en langt anden karakter end sandheden om hans officielle genkomst
for Israel og hedningenationerne. Joh. 14,3. Hvorfor går han nu over
til at give budskabet denne personlige karakter? Fordi han taler til
sine egen: Joh.13,1., og fordi han nu ikke taler om sin synlige
genkomst til jorden, men om sit komme til luften for at tage sin
familie hjem.
Dette
er med andre ord en familiebegivenhed.
I
King James-oversættelse er Herren løfte i Joh.14,3, gengivet med:
”- jeg vil komme igen og modtage jer-” Modtage
jer.
Et glimrende udtryk som stærkt taler til vore hjerter om at vi vil
være velkommen hjem.
s.586
Menigheden er ikke bedt om at se efter tegn. Tegnene som skriften
taler om, er givet til Israel og varsler om Jesu komme til
Oliebjerget for at dømme nationerne og oprette freds-riget., er nær.
I
menighedens husholdning gælder princippet: Joh.20,28. Vi har hans
dyrebare ord at rette os efter, og det er langt sikrere end tegn,
under og mirakler. Herrens store ønske er at vi skal leve i en
daglig forventning af hans komme.
s.598
Trængsel i form af modstand, forfølgelse, foragt, uretfærdig
behandling osv., er noget som Han har forberedt os på at møde,
fordi vi bekender Hans navn: 2.Tim.3,12.
Den
store
trængsel er
derimod en betegnelse for en kommende doms-epoke som denne verden går
i møde. En periode hvor djævelen så at sige får frit løb gennem
dyret og Antikrist . Og Guds retfærdige dom kommer over ugudelige.
Rom.5,9
garanterer at vi skal ”blive frelst fra vreden”. Det gør også
1.Tess.1,10 – videre har vi den samme guddommelige forsikring i
1.Tess.5.9.
Ifølge
2.Tes.2,6-7. Er der en som nu holder igen, som hindrer den
lovløse
(Antikrist) i at fremstå.
Her
er tydeligvis tale om en
person
som holder igen. Og fremragende bibeltolkere mener at denne person er
Den Hellige Ånd, som nu virker i og gennem menigheden. Sammen med
menigheden forlader han denne jord. Og da – når han er borte
-ligger vejen åben for de to sataniske personer som skal regere
verden i den kommende 7 års trængsels-uge: Dan.9,27.
Det
Johannes så, beskriver han i kap.1., Jesus midt imellem de 7
guldlysestager.
Kap.2-3
tegner han et billede af ”det som er”.
Selvsagt
er disse menighedsbreve først og fremmest skrevet til de 7
menigheden i Lilleasien, som Herren valgte ud. Men ikke blot det.
Disse breve er repræsentative. De af spejler tydelig 7 afsnit i
menighedens historie.
I
3 og sidste del af Åbenbaringsbogen kap.4-22 omtales ”det som skal
ske herefter”, dvs. det som vil ske efter at menighedens historie i
verden er slut. Vi mærker os at ordene det som herefter skal ske
bliver gentaget i kap.4,1. Og i dette kap. Skildrer Johannes
vidunderlige visioner. Bl.a. ser han menigheden vers 4.
Når
da domskatastroferne som ifølge kap.6 vil ramme verden på et senere
tidspunkt, vil det være klart for enhver som ikke er groet fast i
forudfattede meninger, at menighedens bort-atomar vil finde sted før
Lammets vredes-dag begynder.
s.601
Herrens komme for at bort-rykke menigheden vil være af privat
karakter. Han kommer for sine egen.
Han
kommer ”med et bydende råb”. Befaler de afdødes helliges
legemer at komme ud af gravene (Joh.11,43) – i herliggjort
skikkelse.
Ånden
og sjælen, som er hos Herren: 2.Kor.5,8, bliver iklædt
herligheds-legemet. Og de troende som ikke er gået bort ved døden,
hører hans deres bydende råb: ”Stig op her!” Åbenbaringen 4,1.
sammen
med dem (de
hensovede) bort-atomar i skyer.
De
troende som lever når Herren Jesus kommer, skal ikke gå vejen om ad
døden og graven. Deres ånd og sjæl bliver ikke skilt fra legemet.
Fornedrelses-legemet
bliver forvandlet: Fil.3,21, og hele personligheden bliver rykket op
for at møde Herren i luften. Da er vor frelse komplet. Ånd, sjæl
og legemet er helliget helt igennem: 1.Tess.5,23. Alt i os lover Hans
hellige navn.
Med
overengelens røst 8dan.12,1. Judas 9. Åb. 12,7.) Guds basun skal
lyde. I 1.Kor.15,52 er den kaldt ”den sidste basun”.
Trompet-eller
basunlyd er signal til samling: 4.Mos.10,3.
Ved
Herrens komme skal ”vor samling med ham” finde sted, siger
apostlen: 2.Tess.2,1. (1.Tess.4,15-17.)
s.602
Menighedens bort- rykkelse vil ske pludselig. Ordet ”rykkes” v.17
betyder ”at gribe med magt, rive til sig med en hurtig, pludselig
bevægelse” - i et nu, i et øjeblik”.1.Kor.15,52. (Tit.2,13.
Hebe.10,23.)
s.603
2.Pet.1,4. Hvordan blev vi frelst? Hvordan blev vi indlemmet i Guds
familie?. Det skete ved fødsel, siger Skriften. Vi blev født
ovenfra – født af Gud: Joh.1,12-13. 1.Joh.5,1. Guds ord, som er
”uforgængelig sæd” blev sået i vore hjerter: 1.Pet.1,23. Så
sprang det u-forgængelige liv. Vi fik del i guddommelig natur – en
natur som passer for himmelen. En guddommelig og himmelsk natur.
Retfærdiggørelse
er det store emne i Rom.3,23-26. 4,5. I dette brev får vi at vide at
den synder som tager imod evangeliet og lader sig frelse, ikke blot
bliver benådet og får syndernes forladelse, men tillige bliver
retfærdiggjort. Gud retfærdiggør den ugudelige.
s.604
Retfærdiggørelsen er ikke en langvarig proces, ikke en udvikling,
ikke noget som sker gradvis. Det er en domsafsigelse -Guds
”frifindelses- dom” over den synder som akseperter Jesu
fuldbragte forsoningsværk: Rom.5,16.
For
at bruge Skriftens billedsprog:
Fra genfødelses-øjeblikket af er enhver troende iført
retfærdighedens dragt. (Luk.1,46-. Hab.3,18.Es.61,10)
Luk.15,22.
Kolos.1,12 v.18 Ef.5,30. 1.Kor.12,13.
Ef.5,22-23
her skildres det hvad der vil ske umiddelbart efter det strålende
møde mellem Brudgommen og bruden i lufthimmelen.
Da
skal Han føre bruden ind i Faderhuset – ind i sit privat-værelse:
Joh.14,2 ind i det værelse som han havde for sig selv i evigheden
Joh.17,24. Han skal ”fremstille menigheden (bruden) for sig i
herlighed, uden plet og rynke eller noget sådant”. Han skal nyde
synet
af en ulastelig og hellig brud
Ef.5,27. Så overlader jeg til læserne at svare på følgende
spørgsmål: Ville Jesu brud være hellig og ulastelig om der
manglede et eneste lem på legemet? Ville en således lemlæstet brud
kunne tilfred-stille Ham?
s.517
Når det gælder navneindskrivningen i livets bog, tror vi det
forholder sig på samme måde. Så snart et menneske har ladet sig
frelse,ikke
før,
har det fået sit navn skrevet i livets bog.
I
stedet for at acceptere budskabet om Messias` komme for at oprette
freds-riget, som de 144000 udvalgte israelere forkynder under den
store trængsel: Matt.24,14. Åb.7,3., sætter de deres håb til den
store verdenshersker i Rom og til den religiøse leder i Jerusalem.
De
er åbenbart beslægtet med dem apostelen Paulus beskriver i
Ef.3,18-19. Fra verdens begyndelse af gælder det, ethvert menneske
der har vendt sig til Herren og blevet frelst, er der kommet et nyt
navn i livets bog. Men denne kategori af mennesker ”- de som bor på
jorden-” har aldrig fået deres navne i livets bog.
2.Kor.5,8.
Luk.15,5-7.- de frelste glæder sig med Herren over at der bliver
indskrevet nye navne i livets bog.
s.612
Det er værd at mærke sig at når Herren giver løftet om dåben med
Den Hellige Ånd, nævner han ikke ilddåben med et ord: Ap.Gr.1,5.
Hvorfor
omtaler han ikke ilddåben her? Fordi hans løfte kun gjaldt det som
skulle finde sted på pinsefestens dag.
Ilddåben
vil først ske når hævnens og dommens dag begynder – under den
anti-kristelig store trængsel: Åb.16,7-9.
Men
før det frafaldne Israel og denne verden bliver genstand for dommens
ild, vil menigheden blive rykket op for at være med Herren.
s.621
Specielt 2 sataniske personer vil fremstå og øve en frygtelig
indflydelse på verden i denne syv-årige epoke. Disse to er:
Herskeren
over det genoprettede Romerrige, som er identisk med dyret som stiger
op af havet, dvs. folkehavet: Åb.13,1-10.
Den
religiøse lede – Antikrist – som repræsenteres i dyret som
stiger op af jorden: Åb.13,11-. En fremragende imitator som vil
bedrage de vantro jøder og få dem til at tro at han er den kommende
Messias.
s.622
Efter menighedens bort-atomar vil Romerkirken vokse i magt og
anerkendelse og fremstå som den store, populære verdenskirke:
Åb.17,1 v. 15. Dette er den falske menighed, som til sidst vil blive
genstand for Guds frygtelige dom: Åb.18.
Ezekiel.38-39
oplyser at Rusland også vil spille en vigtig rolle i det som sker i
den kommende doms-epoke.
Men
før disse rædselsfulde ting sker, vil en anden stor og
betydningsfuld begivenhed finde sted. Skriften siger: - den
retfærdige rykkes bort før
ulykken kommer: Es.57,1.,b.