E.L.K.
Citater 1. doc www.denpulinskegruppe.blogspot.com
Jacob
Joes bog: ”Kristen og Jøder” s.66:
Jøderne
har ikke behov for frelse.
Han
står og falder med sine egne gerninger.
Han
er ingen ”elendig synder” som lutheraneren.
Han
er heller ikke ”fuldkommen fordærvet” som calvinisten.
Han
er en person som er skabt i Guds billede -
vel
vidende om sin værdighed og stolt over sin arv.
E.L.
Kristensen,Herning: Jødernes lange Mur blev nødvendig og har
reddet
mange menneskeliv. Se Bibelordbogs henvisning; (MUR)
Vor
Treenige Herres beskyttelses mur er: troens
genfødende nydannede
Jesu
lemmer, i Den Hellige Ånd. Ligesom
mørke ikke har med lys at gøre
da
er vor Herre stærk nok til at vise vej og give visdom.
Hans glæde er
styrke
og udholdenhed. 1.Kor.2,4-5. 4,20. 12-13. 1.Tess.1,5-6. 2.13-17.
O.E.
Indergaard, Tingvoll: At der både er ”helliggjorte” og ”mindre
helliggjorte”
medlemmer i den kristne menighed, det ved vi, men til
tros
for det så er de alle
retfærdiggjort og frelst. Alt dette skal afgøres
frem
for Jesu domstol i himmelen: 1.Kor.3,15-20. 12.
Rom.14,23,b;
alt det, som ikke udspringer af tro, er synd.
I
den kristne menighed består Guds rige blot
af genfødte troende.
Vi
regner ikke dem med som har sluttet tilsluttet sig kristendommen
uden
at være genfødt. De hører ikke med til den kristne menighed.
Uddrag
fra bind 1.
Arne
Helseth-Dyrseth ”spørgsmål-besvarelse fra Evangelisten”
Sakarias 14,4-, skal forstås bogstaveligt.
Krist
synlige og officielle genkomst vil finde sted ved afslutningen af den
anti-kristelige store trængsel. Da er det hans fødder skal stå på
Oliebjerget.
Men
denne begivenhed må ikke forveksles med Herrens komme til luften for
at bort-rykke menigheden, som vil ske på et tidligere tidspunkt.
Menigheden
dvs. alle troende i denne tidsalder, venter ikke på Antikrist-
komme, den store trængsel og Jesu komme til dom.
Nej,
det er noget ganske andet Herren har stillet i udsigt for sin
vordende brud. Igen og igen opmuntrer Skriften os til at vente med
glæde og håb på det herlige øjeblik da vi skal møde vor brudgom,
frelse og ven. 2.Tess.2,1. 1.Tess.4,16-18. 1.Tess.1,10.
”Herren
tager sin due bort
førend
hans vrede går frem,
gemmer
sin skat bag perleport
i
Salems velsignede hjem.”
s.67
Når det hævdes at visse personer har myndighed til at give
mennesker vished om frelse ved absolution eller tilsigelse af
syndernes forladelse ved håndspålæggelse, da er dette en
pretiøseste påstand som paven i Rom er ophavsmand for.
I
Skriften findes der overhovedet ikke støtte for denne påstand.
Guds
ord lærer os at det kun er Gud som har magt og myndighed til at
forlade synder som er begået mod ham; Salm.130,3-4. Mark.2,10.
2.Kor.5,18-20.
Vækkelsesprædikanten
har ingen myndighed fået til at give mennesker vished om frelse,
syndernes forladelse og barneret hos Gud. Det må forkynderen
overlade til Gud at sørge for. Ingen andre end Gud kender hjerterne
og ser ind i menneskers erkendelse-liv. - Derfor er det kun han som
ved når han kan genføde et menneske og give det vished om syndernes
forladelse. Frelsesvished får vi når ”Ånden selv (Den Hellige
Ånd gennem Skriften) vidner med vor Ånd at vi er Guds børn.”
Rom.8,16
Lad
mig derfor på det alvorligste advare enhver imod at slå sig til ro
med at et skrøbeligt menneske tilsiger ham syndernes forladelse. Den
som gør det kan risikere at blive bedraget.
s.69
Der er kun en måde vi kan tilegne os Jesus og hans værk for os, og
det er ved at vende vort tros-øje mod Golgatas kors. Synet på den
kors- fæstede Herre Jesus, giver en synder evig liv. 1.Joh.5,11.
Joh.3,14-15.
s.71
To gange omtales arv i Ef.1,11 og i v.14. Men i v.18 tales ikke om
vor arv, men om hans arv, dvs. Jesu arv. - Hvad er hans arv? Det er
de hellige. I The amplifikation Bible er sidste del af Ef.1,18
gengivet fl; og hvor rig på hans herligheds arv er i de hellige –
hans tilsidesatte, eller ”hans udskilte”.
Hør
nu! Er Israel hans øjesten; Sak.2,12, så kan vi stole på at
menigheden ikke er mindre værdifuld for Jesus. Vi er hans dyrekøbte
ejendom; 1.Kor.6,20, Faderens gave til Sønnen; Joh.17, lemmer på
hans legeme; Ef.5,30, og sidst, men ikke mindst: Hans vordende brud.
s.98
Jesu ord i Joh.7,8 må ikke forstås således at han ikke agtede at
gå op sammen med sine brødre til den første fest-sammenkomst. -
Han ville komme på et senere tidspunkt, når den store fest var
forbi. Og af v.10 og 14 ser vi at han ankom ubemærket, og fremstod
åbenlyst, midt i højtiden.
s.110
Hvordan er det så med vor livsrejse? Erfarer vi hans fred, når
stormen raser og bølgerne skyller ind over vores lille båd? Det
afhænger af om vi har lært Jesus godt at kende og at vi under alle
forhold sætter vor lid til ham: Es.26,3.
Ja,
netop dette er det det kommer an på: Er vort sind grundfæstet i
Guds ord? Omgås vi Gud fortrolig og tillidsfuldt i bøn? Da fremgår
det klart i Fil.4,6-7.
Vor
erfaringsmæssige fred beror nemlig på hvilket forhold vi står i
til Herren i vort praktiske kristen-liv.
s.127
Når der i 1.Tess.3,13 siges at Herren skal komme ”med alle sine
hellige”, er det rimeligt at tro at der her sigte til Jesu synlige
og officielle genkomst. For det synes at være klart at menighedens
bort-atomar nødvendigvis må finde sted før Herren kan åbenbare
sig for alle sine hellige.
Ifølge
Guds ord er enhver troende fuldkommen hellig i Jesus; Joh.17,19.
Hebe.10,10 v.14. Men samtidig formanes vi til at jage efter
helliggørelse, og til at være hellige i al vor færd; Hebe.12,14.
1.Pet.1,14-16.
Lad
os huske på at det er Herren selv som skal fuldende helliggørelsens
værk i os. Tindrende klart bliver det forkyndt os i Fil.1,6.
Ef.5,27.
s.128
Å, hvilken glædesdag det vil blive for ham – og for os – når
han kommer for at vise sig herlig i sine hellige og underfuld i alle
de troende; 2.Tess.1,10. Vær forvisset om at på den dag skal vi
”holde mål”. Vi skal være ”ulastelige i hellighed for vor
Guds og Faders åsyn” For det er Hans ”mesterstykke” det drejer
sig om. Og det gælder Mesterens ære.
s.130
Apostlen Paulus siger at menighedens bort-atomar var en hemmelighed i
”de forrige tidsaldre”, og at denne hemmelighed blev kundgjort
ham ved en speciel åbenbaring; Ef.3,2-.Når han her referer til de
forrige tidsaldre da tænker han på tidsaldrene før Jesu død og
opstandelse.
Overser
vi dette , kan det få fatale følger. Vi vil da komme til at
overføre på menigheden de sandheder som i bogstavelig mening gælder
jøderne.
s.131
Først blev troende jøder døbt med Den Hellige Ånd; Ap. Gr. 1,5.
2,1. Og på et senere tidspunkt i Kornelius hud i Cæsarea – blev
hedninger ved troen på Jesus føjet til – døbt ind i Jesu - Krist
mystiske legeme; Ap. Gr.11,15-16.
På
baggrund af dette kan Paulus sige i Ef.2,14-16.
Det
er denne enhed, organisme, dette legeme, som udgør Jesu menighed.
Og
med dette åndelige legeme forholder det sig som med ethvert
naturligt legeme:; Det består af mange lemmer. Og hvert lem er lige
nødvendig og tjener enheden; 1.Kor.12,12-27.
I
modsætning til Guds jordiske folk Israel, som under den store
trængsel vil være genstand for Guds dom og vrede, vil menigheden
som er af himmelsk karakter, blive op-rykket for at møde sin brudgom
i luften; 1.Tess.4,16-18 før trængselens bølger skyller ind over
jorden; Rom.5,9. 1.Tess.1,10. 5,9. 2.Tess.2,7.
Det
er dette der er vort salige håb; Tit.2,7
s.163
Israel er en utro, fraskilt hustru som vil blive genforenet med sin
Herre.
Menigheden
står derimod i trolovelses-forhold til Guds Søn og skal fremstilles
som en ren jomfru; 2.Kor.11,2. Et skriftord som i denne sammenhæng
har krav på vor opmærksomhed er Joh.3,29. Her har vi en anestipert
beskrivelse af Lammets bryllup.
Vær
opmærksom på at det er døberen Johannes som siger dette, - han som
var den største af den gamle pagts profeter; Matt.11,11.
Gør
han krav på at tilhøre det folk som engang skal være Jes brud ?
Nej.
Hvorfor
gør han ikke det? Fordi han tilhører Israel. Han omtaler sig selv
som ”brudgommens ven”, og som sådan vil han ganske vidst findes
blandt gæsterne i Lammet bryllup: Åb.19,9.
I
himmelen vil brylluppet få en mere privat eller familiær karakter.
Jesus skal ”fremstille menigheden (bruden) for sig i herlighed,
uden plet og rynke eller noget sådant; Ef.5,27.
”Lammets
bryllupsnadver” dvs. selve bryllupsfesten, begynder først ved Jesu
herlige tilsynekomst; Åb.19,7-9. En udvalgt skare af Israel 144000
får deres plads som brudepiger. De er identiske med de 5 kloge
jomfruer som går ud for at møde brudgommen; Matt.25,1-. Åb.14,4.
Og
frelste jøder og hedninger som ikke tilhører menigheden vil være
gæster i Lammets bryllup, også de bliver prist salige; Åb.19,9..
Enhver skal være tilfreds. De skal erfare den fuldkomne lykke.
Ordene
i Ef.5,22-32 er af afgørende betydning i denne sag. Tankeføringen
her er meget klar.
Det
kan bare undre mig at nogen prøver at påvise at dette afsnit
fremstiller menigheden udelukkende som Kristi legeme. Medens de i
øvrigt hævder at Israel er Kristi brud. Der skal ikke så lidt
manipulation til for at få dette til at passe.
Forholdet
mellem manden og hustruen som er grundtanken i Ef.5,28-32 følger
apostlen nøjagtig sammen tankegang som vi har i 1.Mos.21-24. Her er
det således ikke så meget legemets organiske forening han har for
øje. Dette behandler han indgående andre steder.
Hovedtemaet
i dette afsnit er foreningen af manden og kvinden som ægtefolk.
Denne enhed bliver begrundet med at kvinden er en del af manden. Hun
er oprindelig dannet af mandens kød og ben.
Således
forholder det sig også med Jesus og menigheden. Hans vordende brud
er et stykke af ham, selv. Dette kommer særdeles klart frem i en
engelske oversættelse ad vers 30; ”For vi er lemmer af hans
legeme. Af hans kød og af hans ben.”
For
yderligere at stadfæste dette forhold, citerer apostlen 1.Mos.2,24;
Derfor skal manden forlade sin far og mor og holde sig til sin
hustru, o de to skal være et kød, v.31. Og med al mulig tydelighed
hedder det i vers 32; ”Denne hemmelighed er stor; men jeg tænker
hermed på Jesu og menigheden.” Her må det være tilladt at
spørge; Kan sandheden om menigheden som Jesu brud blive fremstillet
klarere ?
Det
er også værd at mærke sig at i Ef.2,20-22 omtales menigheden som
en bygning - ”en Guds bolig i Ånden”. Netop dette bygværk er
det apostlen Johannes beskriver som et strålende palads i
Åbenbaringen 21,10. I vers 9 siger englen til ham; ”Kom, jeg vil
vise dig bruden, Lammets hustru. ”Og Johannes får en betagende
version. Han får se ”den hellige stad Jerusalem, som sted ned fra
himmelen fra Gud” vers 10.
Vi
må selvsagt opfatte det således at staden er et virkeligt sted, -
ikke blot en tilstand. Den er et symbol på den frelste skare –
menigheden – som udgør Jesu brud. Det ny Jerusalem er med andre
ord en betegnelse for bruden så vel som de troendes hjem.
Bemærk
det som siges i vers 14. Dette er i fuld overensstemmelse med ordene
i Ef.2,20.
Under
tusindårsrigets herlige tidsalder vil der være en stadig
forbindelse mellem det ny Jerusalem, Jesu brud, og det jordiske
Jerusalem, Israel vers 25-26.
s.176
Mange guds børn ser med rædsel og angst frem mod de begivenheder
som forestår. Det salige håb er blevet frarøvet dem. Derfor er de
fremmede for den glæde, trøst og forventning som burde fylde deres
hjerter med tanke på Herrens komme.
Vi
må være klar over at sandheden om menigheden, dens stilling og
priviligere og dens forhold til Jesu som brudgom, var en hemmelighed
indtil det blev kundgjort Paulus ved en speciel åbenbaring;
Rom.16,25. Ef.3,1-12. Kolos.1,24-27.
Af
disse bibel-henvisninger ser vi at menighedens åbenbarelse indleder
en helt ny epoke – en husholdning som er særegen og som byder på
rettigheder og fordeler frem for de øvrige tidsaldre.
Hemmeligheden
som blev afsløret i og med menighedens åbenbarelse, var ikke at
hedningerne skulle får del i de rettigheder som var lovet Israel som
nation og som folk, heller ikke alene dette at hedninger skulle blive
frelst, men at hedninger såvel som jøder ved tro på Jesus skulle
forenes til et legeme; Ef.2,14-16. 3,6.
En
således nyskabelse af jøder og hedninger til et legeme i Jesus, er
nemlig et fuldstændig ukendt begreb i Det gamle Testamente og i de
synoptiske evangelier. Dette er i denne sammenhæng uhyre vigtigt at
pointere. For var menigheden en hemmelighed da disse skrifter blev
til, er det indlysende at vi ikke finder et eneste direkte udsagn om
menighedens bort-atomar i denne del af Skriften.
Og
mærk det nu; Dette er ikke blot logisk rigtig. Det er tillige en
bibelsk sandhed: 1.Kor.15,51-52.
Her
siges det med rene ord at den første agt i Jesu genkomst – hans
komme til lufthimmelen for at bort-rykke menigheden – var en
hemmelighed før den blev åbenbaret for Paulus og forkyndt af ham
gennem hans breve.
At
Jesus skal komme som Messias og konge, oprette sit freds-rige på
jorden og herske i retfærdighed – den anden agt i genkomsten –
var derimod for jøderne fra gammel tid af en velkendt sandhed. I Det
gamle Testamente og i de 3 første evangelier vrimler det af
skriftsteder som omhandler denne begivenhed – dette var ikke nogen
hemmelighed.
På
baggrund af dette vil det være krystalklart at ”de udvalgte” som
omtales i Matt.24, ikke er menigheden, men Israel (vers 22.24.31.)
Hele
dette kapitel er en beskrivelse af forholdene under den store
trængsel. Og at det er jødiske forhold som her skildres, fremgår
særdeles klart ad vers 16.20.: da må de som er I Judæa, flygte til
bjergene” og ”bed om at deres flugt ikke må ske … på
sabbatten”.
Det
som vers 30-31 lærer os, er at Israels endelige samling vil finde
sted i forbindelse med Menneskesønnens komme i kraft og herlighed, -
når han åbenbarer sig i karakter af konge, ophører vreden og fører
sit jordiske folk ind til hvilen.
Enhver
fordomsfri læser vil med lethed kunne se hvad Skriften så klart
siger, nemlig at Jesus først skal komme som Guds Søn 1.Tes.1,10,
siden som Menneskesøn Matt.24,30-44. Først som Frelser Fil.3,20 –
siden som dommer 2.Tess.1,7-10, først som Herre Jakob.5,8 – siden
som konge Matt.25,30-46.
s.177
Først når menigheden er fjernet fra jorden, er Guds tid inde til at
genoptage forbindelsen med sit jordiske folk Israel; Rom.11,23-29.
Den
nuværende epoke er således i virkeligheden en pause, et ophold i
Guds realisering af hans planer med jorden og hans jordiske
pagts-folk.
Og
i dette tidsmellemrum er Den Hellige Ånd her i den hensigt at udtage
en brud for Guds Søn.
s.179
Rigtignok er jøderne ikke sønner i samme betydning som vi
(menighedens troende) er det. Vi har fået barnekårets Ånd og har
en himmelsk stilling som sønner i Faderhuset Gal.4,6.
Men
Herren har også et jordisk
folk
som han igen og igen omtaler som sine børn. Og dette folk er Israel;
5.Mos.14,1-2. Matt.15,26. Rom.9,4.
s.182
I Matt.24 skildres forholdene under den store trængsel lige før
Jesus kommer i karakter af Menneskesønnen. Det er altså her ikke
tale om hans komme for at bort-rykke menigheden – der er ingen brud
omtalt i lignelsen, kun brudejomfruer eller brudepiger, og som nævnt
synes det at være klart at brudepigerne står for Israel under
trængselstiden.
Af
Rom.11,23-29 ved vi at efter menighedens bort-atomar, vil Herren
igen antage sit jordiske folk.
Før
han lader domme overgå jorden, vil han udtage sig en skare israelere
144000 Åb.,3-8 – som symboliserer de 5 kloge jomfruer i Matt.25.
I
systematik teologi fremholder professor Lewis Sperry Chafer at der er
nøje sammenhæng mellem Matt.25,1-13 og Åb.14,4, hvor det hedder om
disse udvalgte israelere; ”de er som jomfruer.” Og i samme
forbindelse henviser han til Salme 45,15; ”i stukne klæder ledes
hun (dronningen - menigheden) frem til kongen; jomfruer, hende
veninder (israelere), følger hende, de føres ind til dig.”
Figurlig
har vi her en antisenpert beskrivelse af Lammets bryllup, som ifølge
Åb.19,5-16 vil finde sted ved Jesu herlige tilsynekomst.
Men
før brylluppet får denne officielle karakter, vil brudgommen og
bruden møde hverandre privat. Dette vil ske i luft-himmelem
Joh.14,3. 1.Tess.4,17. Derefter skal de to forenes i herlighed –
hjemme i Faderhuset Ef.2,27.
Og
medens Guds straffedomme går over jorden, bliver de troendes
tjenester bedømt foran Jesu domstol 1.Kor.3,11-15. 2.Kor.5,10.
Så
følger Jesu herlige åbenbarelse. Da kommer han ikke alene. Bibelen
siger Kolos.3,4. En pletfri og ren brud, iført sin regeringsdragt
(Åb.19,8), skal følge ham.
s.184
Jesu komme for at bort-rykke menigheden bliver af privat karakter.
Det bliver en familie-begivenhed. Herren kommer for at tage signe
egne hjem. Skriften kaldet dette ”vor samling med ham”
2.Tess.2,1. ”i et nu i et øjeblik” 1.Kor.15,51-52. 1.Tess.4,17.
Ubemærket for den vantro verden.
Kun
du som ved genfødelse og frelse har fået del i guddommelig natur,
vil se Jesus ved denne begivenhed.
Anderledes
bliver det når han kommer til Oliebjerget Sak.14,4. Når hans
officielle genkomst finder sted. Da skal ”hvert øje se ham”
Åb.1,7.
s.191
Legemlig er Jesus nu ved Guds højre hånd – i selve himmelen
Hebe.8,1. 9,24 m. fl. steder. Men gennem sit ord og ved sin Ånd er
han midtpunktet der hvor de troende samles i eller til hans navn.
Bemærk
at Den Hellige ånd kaldes bl.a. for ”Kristi Ånd” Rom.8,9. Og
der hvor hans Ånd er, der er Jesu selv.
s.199
Guds udkaldte forsamling, som består af frelste jøder og frelste
hedninger fra den nuværende tidshusholdning.
Når
det bliver hævdet at menigheden ikke kan være Jesus brud fordi den
nu er Jesu legeme, da er dette et uholdbart argument. Konsekvensen af
en sådan påstand må jo blive at de troende ikke kan være lemmer
på Jesu mystiske legeme, fordi de er Jesu brødre Joh.20,17.
Hebe.2,11-12.
Besinder
vi os en smule og betragter Guds ord nøgternt, vil vi klart se at
Bibelen fremstiller den troendes forhold til Jesus fra forskellige
synsvinkler. Bl.a. siger Skriften at menigheden nu står i et
trolovelses-forhold til Guds Søn. Det er denne sandhed Paulus minder
de troende i Korinth om, når han siger; Jeg trolover jer jo med en
mand, for at fremstille en ren jomfru for Kristus 2.Kor.11,2.
Står
dette klart for os, vil vi ikke komme i skade for at forveksle bruden
med gæsterne i Lammets bryllup. Efter mødet i lufthimmelen;
1.Tess.4,17, skal menigheden forenes med sin brudgom. Brudekammeret
er beredt.
Brudgommen
og bruden skal dele værelse Joh.14,3. 17,24. Ef.5,27. Salme 45,12.
27,5. 1.Tess.1,10.
Først
efter at de to er forenet, vil brylluppet få en officiel karakter.
Ved
Kristi herlige tilsynekomst – hans epifani (åbenbarelse). Da skal
”Lammets bryllups-nadver” - selve bryllupsfesten – holdes.
s.200
Johs.3,9 indikerer hvem som skal være gæster i Lammets bryllup.
Det
synes at være klart at han her repræsenter de gammeltestamentlige
troende. Han er selv jøde,- og vi mærker os at han nikke gør krav
på at tilhøre den skare som skal være Jesu brud. Han omtaler sig
selv som ”brudgommens ven” Og med dette eliminerer han den (u)
skrift-mæssige påstand at Israel – Jahves troløse hustru – er
identisk med Jesu brud.
Personlig
opfatter jeg det således at brudgommens venner – de hellige fra
tidsaldrene før Jesu død og opstandelse og frelste skarer fra den
anti-kristelige store trængsel; Åb.6.9-11. 7,9-17. som gæster i
Lammets bryllup. Åb. 19,7.
s.208
Joh.15,7; (Dersom i bliver i mig, og mine ord bliver i jer) Her
fremgår det klart at det Herren siger i flg., kap.16; alt det i
beder Faderen om, skal han give jer i mit navn.
Her
ser vi at opfyldelsen af vore bønner er betinget af at vi beder i
Jesu navn.
Det
at vi kan træde frem for Gud i hans Søns navn, er et stort
privilegium. Men det forpligtiger også. Det må præciseres at når
vi beder i Jesu navn, har vi frem for alt dette for øje: At Jesus
skal blive forherliget. Dette er motivet for al sand bøn. Derfor
siger vi altid-i ærbødighed-når vi taler med Herren: Ske din
vilje.
Vi
beder nemlig ikke for at forandre Guds vilje, men for at fremme Guds
vilje. 1.Joh.5,14-15.
s.228
De gode nyhede som er forkyndt os i Guds nådes evangelium, er
hovedsagelig flg.
At
Gud på grundlag af Jesus fuldbragte værk (hans død og
opstandelse) tilbyder alle mennesker syndernes forladelse og evig
liv; Ap. Gr.10,43. 2.Kor.5,15. 1.Tim.2,4.
At
den som tager imod dette budskab ved tro, bliver indsat i en ny
stilling-i Jesus-hvor han anses som retfærdig, hellig ulastelig for
Gud; Ef.1,4. Kolos.1,22.
At
den Herre Jesus skal komme i luften for at op-tage alle troende til
sig,
i
det han forvandler deres legemer og fører dem ind i Faderhuset;
Joh.14,3. 1.Kor.15,51-52.
Evangeliet
om Riget er gode nyheder om at Jesus skal komme i karakter af konge,
i magt og herlighed, for at oprette sit freds-rige på jorden. At han
skal sætte sig på ”Davids trone” Luk.1,32 og herske over
forvandlet jord.
Forkyndelsen
om Riget står i nær tilknytning til Israel som nation og folk.
Derfor ser vi at jøderne blev tilbudt Riget-også efter pinsefestens
dag
Ap.
Gr.3,19-20 -indtil de ”modsagde og spottede” 10,45-46, og deres
officielle tilsidesættelse fandt sted.
Derefter
medens Israel er tilsidesat og ”delvis forhærdet”, er Gud
optaget med at udtage sig et folk af Hedninger for sit navn, Ap.
Gr.15,14.
Når
dette folk-Jesu dyrekøbte forsamling, hans legeme og vordende
brud-er ført hjem til herligheden, vil Herren genoptage forbindelsen
med sit jordiske pagts-folk.
Under
den antikrists trængsel vil en udvalgt rest af Israel blive værnet
om og ført u-skat gennem denne rædselsfulde epoke; Åb.7,3-8.
Denne
skare af israelitter bliver i Åb.7. Kaldt Guds tjenere”. Og det er
uden tvivl denne udvalgte skare af Israels 12 stammer som skal -
proklamere
evangeliet om Riget for alle nationer under den antikrist store
trængsel; Matt.24,14.
Herren
vil sørge for at alle nationer får høre evangeliet om Riget før
hans officielle genkomst finder sted. Efter at menigheden er
oprykket, skal han have sine tjenere her. Tjenere som er specielt
udrustet og skikket for denne opgave, hvem vil være bedre
kvalificeret for denne opgave end jøderne?
Dette
folk behersker praktisk talt samtlige sprog. De kender enhver nations
sæder og skikke. Og når man hertil tænker på den kapital og de
midler de råder over, falder det os ikke vanskelig at regne med at
den jødiske rest vil være istand til at gennemføre (Herrens)
forkyndelse i løbet af den 7 års trængsels-uge.
s.236
Bibelen udtrykker det således; - vi er altid frimodige og vil
hellere være borte fra legemet og være hjemme hos Herren;
2.Kor.5,8. Fil.1,23.
Med
andre ord: Straks døds-processen er overstået, er ånden og sjælen
hjemme hos Herren. Legemet ”falder i søvn” Joh.11,11.
1.Kor.15,54. 1.Tess.4,13 Men det vil blive vækket op når Herren
kommer for at tage sine hellige til sig. Når han kommer ”med
bydende råb, med overengels røst og med Guds basun” 1.Tess.4,16.
Da skal ånd sjæl og legeme blive genforenet. Først da vil frelsen
være komplet.
S
281 Nøglen til Åbenbaringsbogen finder vi i kap.1,19; ”Skriv det
du så, både det som er, og det som herefter skal ske”.
Det
Johannes så. Det som er. Det som herefter skal ske (kap.4-22.)
Vældige
begivenheder rulles op for os i denne del af Skriften. Med rette er
bogen blevet kaldt Bibelens topsten eller krone. Her ser vi Guds plan
realiseret med så vel hans himmelske folk – menigheden – som
hans jordiske pagts-folk Israel.
Menighedens
historie og udvikling på jorden er beskrevet i de 3 første
kapitler.
Bort-atomar
af menigheden er ikke direkte omtalt, men den forudsættes at finde
sted på et tidspunkt mellem 3 og 4 kapitel. I kap.4 ser vi nemlig
menigheden symboliseret i de 24 ældste i himmelen.
For
at markere at menighedens historie i verden nu er slut, gentages
ordene fra kap.1,19; ”stig op her, og jeg vil vise dig det som skal
ske herefter (v.1.)
Johannes
ser nu menigheden vel plaseret i selve himmelen (kap.4-5.)
Derefter
får han en vision af det som vil finde sted på jorden efter at
bort-atomar har fundet sted.
Først
giver han i kap.6 en detaljeret beskrivelse af det Herren i sin tale
på Oliebjerget kalder ”begyndelsen til veerne” Matt.24,8.
Og
vi bemærker at kap.7 udgør en parentes. Her skildres Israels
beseglede rest som på forunderlig vis vil blive ført u-skat gennem
den anti-kristelige trængsel, og den store hedningeskare som bliver
vundet for Herren under denne domsperiode.
Videre
ser vi at den antikristelige store trængsel i al sin gru når sin
klimaks under dyrets og den falske profets regeringstid; kap.13.
I
denne epoke udøves en række guddommelige domme som afsluttes med
Jesu komme i magt og herlighed, ledsaget af sin hellige engle og med
sine hellige, for at holde dom over levende folkeslag; kap.8-19;
Matt.25,31-46.
Så
indtager Jesus sin plads på Davids trone; Luk.1,32, hvorfra han skal
herske under det tusind-års freds-rige; kap.20,1-7.
Bemærk
hvad kap.20,5 siger: ”Men de andre døde blev ikke levende igen før
de tusinde år var til ende.” Denne indskudssætning er det af
største betydning at være opmærksom på.
Med
al mulig klarhed siges det her at mellem de hensovede troendes
opstandelse og de fortabtes opstandelse, vil der være et tidsrum af
1000 år.
Af
kap.20,7-15 fremgår det også tydelig at den store hvide trone
først vil blive rejst efter 1000 års-riget. Da vil dødsrigets
fanger blive kaldt frem til den sidste højesteret – den endelige
dom.
En
ny himmel og en ny jord, som er udtryk for den evige tilstand da Gud
skal være alt i alle; 1.Kor.15,28), træder så frem i kap.21.
Denne
vidunderlige tilstand beskrives i vers 4; ”Og han skal tørre hver
tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, og ikke sorg og
ikke skrig og ikke pine skal være mere, for de første tinge er
veget bort.”
Således
vil Guds folks kår være gennem alle evigheder.
s.290
Vi må ikke vente at u-genfødte mennesker skal kunne forstå sig på
det liv vi lever.
Forlang
ikke at de skulle kunne begribe den lykke, glæde og vidunderlige
fred der erfares i Herrens nærhed – over en åben Bibel – eller
i samfund med Guds folk.
Dette
er og bliver en hemmelighed for dem, så længe de ikke er født på
ny.
Jeg
kender ikke et eneste sted i Skriften som siger at vi skal korsfæste
og aflive det gamle menneske -. vor syndige natur. Derimod siges det
igen og igen at vi er døde. Ikke i os selv, men i Jesus Kristus.
Bliv
derfor ikke forundret og skuffet når den gamle natur ”rører på
sig” i form af syndige, hæslige lyster og tanker. For dette er
blot en stadfæstelse af hvad Skriften siger: Rom.7,18. Praktiser
Rom.6,11.
s.298
Det vi venter på – og som kan finde sted når som helst er den
forestående familiebegivenhed. Da Jesus skal samle sine egne;
2.Tess.2,1.
Hjemføre
sin familie. Denne begivenhed var helt ukendt for den gamle pagts
hellige. Menighedens bort-atomar var en hemmelighed indtil den blev
åbenbaret for Paulus; 1.Kor.15,51-52.
Jesu
synlige genkomst til Oliebjerget var en velkendt sandhed i de
foregående tidsaldre. Begivenheden omtales en række steder i GT og
i de synoptiske evangelier.
Tegnene
som Skrifte omtaler, er ikke givet til menigheden, men til Israel.
De
varsler at Jesu officielle genkomst for at dømme nationerne og
oprette det jordiske freds-rige er nær.
Menigheden
er overhoveder ikke bedt om at se efter tegn.
I
den nuværende tidshusholdning gælder princippet; ”Salig er den
som ikke ser og dog tror” Joh.20,28.
Vi
har herrens ord og løfter at rette os efter. Noget som er langt
sikrere end tegn, undere og mirakler.
Jesu
sidste hilsen til sin dyrekøbte menighed: ”Ja, jeg kommer snart.”
Burde vi da ikke leve i en daglig forventning af hans komme?
s.308
Bibelen lære at menigheden og den enkelte troende er Den Hellige
Ånds bolig. Ånden kommer ikke på besøg hos os engang imellem,m
aflægger os ikke en og anden visit. Nej, han er kommet for at blive.
Han har taget bolig i os; 1.Kor.3,16. 6,19.
Ånds-fylde
er en proces. En stadig udvikling. Noget som skal ske kontinuerlig i
den troende liv; Joh.16,14.
s.309
På en række steder i GT fremstår den pre-inkarnerede Jesu Kristus
;
1.Mos.22,11. 2.Mos.3,2. 4.Mos.22.23. Dom.2,1. m. fl. steder.
Under
den antikrist trængselen – vil Israels rest genkende Jesu Kristus
som pagtens engel. På forunderlig vis vil han værne om dem og
beskytte dem under den rædselsfulde trængsels periode. Da vil han
være deres ypperstepræst og for-beder. Han skal være i virksomhed
ved ”guldalteret” (røgelsesofferalteret). Lægge røgelse til
sit folks bønner. Og svaret vil komme i form af dom over Israels
fjender:; Åbenbaringen 8,5.
I
dag tjener Jesus som vor (menighedens) repræsentant i den himmelske
helligdom. Hans tjeneste drejer sig om hans dyrekøbte menighed. Ved
”guldalteret” tilføjer han vore bønner vellugtende røgelse;
Hebe.7,26. 8,1.
Vær
klar over at det er i menighedens tidshusholdning Gud har lovet at
svare vore bønner. Ikke først under den store trængsel.