LEVER VI I
PROFETISKE TIDER I INNEVÆRENDE
TIDSHUSHOLDNING?
Det blir
hevdet stadig vekk av Bibel-lærere og av andre kristne at vi
lever i
profetiske tider eller til og med i høyprofetiske tider. Det er
IKKE RETT.
Vi lever i FØR-PROFETISKE TIDER.
Når det
gjelder det profetiske ordet, så blir det her definert som de
mange
utsagn som profetene kom med, og som er nedfelt i Tanach. En
del av
disse utsagnene gikk i oppfyllelse på Jesu tid og tiden fram til
Jerusalems
ødeleggelse i året 70 etter Messias. Da stoppet det
profetiske
ordet (den profetiske klokken for Israel) opp, og vi fikk EN
NY
FORKYNNELSE ved Paulus sitt budskap til og om den kristne
menigheten.
Det er
noen som har regnet ut at i forbindelse med Jesu første
komme, gikk
det 333 profetiske utsagn i oppfyllelse, og i forbindelse
med Jesu
gjenkomst i endens tid skal det gå 123 profetiske utsagn i
oppfyllelse.
Jeg kan ikke gå god for disse tallene, men de viser at det
profetiske
ordet hadde mange oppfyllelser på Jesu tid.
Paulus
budskap utgjør EN PARANTES PÅ SNART 2000 ÅR i
forhold til
profetenes budskap. Det profetiske budskapet STOPPET
OPP med
Paulus, men det ble forkynt videre av apostlene inntil år 70.
Da var
mulighetene for Jesu gjenkomst for jødene og oppfyllelsen og
opprettelsen
av Jesu kongedømme (Riket for Israel) på jorden med
Israel og
jødene i sentrum for dette Riket satt til side og satt på vent til
et senere
tidspunkt.
Rikets
budskap begynte med døperen Johannes og fortsatte med
Jesus og
apostlenes forkynnelse. Det strakte seg til Jerusalems og
templets
ødeleggelse i år 70. ”Loven (Mose Torah) og profetene hadde
sin tid
inntil Johannes. FRA DEN TID FORKYNNES EVANGELIET
OM GUDS
RIKE (Riket for Israel), og enhver trenger seg inn i det
med makt
(gjerningsaspektet ved den messianske læren).”
(Luk.16,16.)
(Se også Mat.11,12.) Når vi leser N.T., må vi være oppmerksomme
på at det er TO
BUDSKAP,
som forkynnes der. Det er det messianske budskapet om
opprettelsen
av Riket for Israel, og det er det paulinske budskapet om
at vi er
frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Begge disse evangeliene
baserer seg
på Jesu forsoning. Paulus sitt budskap er et fritt nådes
evangelium,
men det messianske budskapet består både av gjerninger
og av Guds
nåde.
Det
paulinske budskapet finner vi i Paulus sine brev med unntak av
Brevet Til
Hebreerne, som er skrevet til den messianske forsamlingen.
Det gikk ut
på at ennå stod nådens dør åpen for jødene til frelse og
opprettelse
av Riket for Israel. (Se min bok Paulus Brev Til
Hebreerne.)
Det
messianske budskapet finner vi i de 4 evangeliene, i første
halvdel av
Apostlenes Gjerninger, i apostlene sine brev og i Johannes
Åpenbaring.
Det var
ikke Paulus sin oppgave å forkynne Riket for Israel selv om
han av til
utfordret jødene på deler av dette budskapet. ”Etter at de (de
første
menn blant jødene (Ap.gj.28,17.), hadde avtalt en dag med ham
(Paulus),
kom de i større mengde til ham. Han la da ut for dem, idet
han vitnet
om Guds Rike og søkte å overbevise dem om Jesus ut ifra
Mose Torah
og profetene, fra årle morgen til aften silde.”
(A.gj.28,23.)
Det tok
også sin tid før Paulus fikk HELE BUDSKAPET om den
kristne
menighets lære. Dette skjedde først ved de nye åpenbaringene i
fangenskapsbrevene
som ble skrevet i tidsrommet 58-60 og i de
brevene som
han skrev etter den tid.
PAULUS
FORHOLD TIL TANACH (G.T.)
Paulus
henviste også til profetene, og det som de skrev i Tanach, og
ofte
OMSKREV HAN DET og TILPASSET DET til den nye tiden.
Han brukte
Tanach på følende måte:
a) Han
anerkjente Tanach som inspirerte Skrifter.b) Innholdet i profetenes
Skrifter skulle være til formaning og
advarsel
for de som brøt Guds ord.
c) I og med
at Paulus henviste til profetene og Tanach, fikk han også
innpass hos
jødene, og de kunne kontrollere at det var rett det, som
han sa og
skrev ut ifra Skriftene. De kunne ikke kontrollere den
paulinske
læren, for den var ikke åpenbart i Tanach.
d) Paulus
henviste til Tanach, for å vise, at en del av
frelsesprinsippene
i de to lærene var de samme.
e) Tanach
var Paulus sin Bibel. Han henviste til det ”som stod
skrevet”,
for å overbevise jødene om at det, som han prediket og
skrev, var
rett i forhold til det profetiske ordet. (Se min bok:
Jødedom og
Kristendom. Jesus og Paulus. Artikkel: Jesu bruk av
Tanach i
sin undervisning. hvor jeg skriver mye om dette.)
Man finner
ikke de paulinske hemmelighetene i Tanach. De kan
man først
finne i de brev som han skrev til den kristne menigheten
med unntak
av Hebreerbrevet, som er et brev til jødene om, at de
ennå hadde
mulighet for omvendelse og opprettelse av Riket for
Israel. (Se
min bok: Paulus Brev til Hebreerne.)
DET ER
FORSKJELL PÅ ”DET PROFETISKE ORDET” OG
DET Ӂ
TALE PROFETISK”
Det er
forskjell på ”det profetiske ordet”, og det å ”tale
profetisk”.
Peter henviste til det profetiske ordet, for han hørte med
til Rikets
forkynnelse. ”til å minnes de ord som forut er talt av de
hellige
profeter, og Herrens og freserens bud, som deres apostler
har
forkynt” (1.Pet 3,2.)
”Og dess
fastere har vi det profetiske ordet,…”(2.Pet.2,19.)
Når
Paulus brukte uttrykket ”å tale profetisk”, så mente han ”
den
prosessen som foregikk i den første tiden med utviklingen av
den kristne
læren. Den var ikke basert på profetene i Tanach og
Jesu
apostler, men den var basert på det som profetene og
apostlene i
den kristne menighet fikk åpenbaring om. ”hvorav dere,
når dere
leser det, kan kjenne min innsikt I KRISTI
HEMMELIGHET
som I DE FORRIGE SLEKTER IKKE ER BLITT KUNNGJORT for menneskenes barn
således, som den nå
er blitt
åpenbart for hans hellige apostler og profeter i (av) Ånden.”
(Ef.3,4-5.)
De
apostlene og de profetene, som her er omtalt, er ikke de
gammeltestamentlige
apostlene og profetene, men det er apostlene
og
profetene i den kristne menigheten. Dette budskapet var ET
NYTT
BUDSKAP som ikke hadde vært kjent før.
Alle
kristne kunne delta i forkynnelsen av dette budskapet. ”For
dere kan
alle tale profetisk, en ad gangen, så alle kan lære og alle
formanes.”
(1.Kor.14,31.)
”Det å
tale profetisk” kan også bety ”å forutse framtidige
hendelser”.
Det angår begge forkynnelsene, men det forekommer
ikke så
ofte i den paulinske forkynnelsen.
FULL
FORVIRRING I FORKYNNELSEN
Vi kan
ikke blande de gammeltestamentlige profetenes utsagn
inn i den
paulinske teologien. Det blir gjort overalt i den kristne
menigheten.
Enten så tar man RIKETS TEGN med alle de store
helbredelser
og undergjerninger, som skjedde på Jesu tid, til
inntekt for
den kristne menigheten og mener at de angår
inneværende
tidshusholdning, men det gjør de ikke. De hører med
til Riket
for Israel, som ennå ikke er opprettet.
Enten så
blander man profetenes budskap inn i den paulinske
læren. Det
er også galt.
I
inneværende tidshusholdning skal vi forkynne det paulinske
budskapet
om at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger (Ef.2,8-
9.) Vi skal
naturligvis kjenne til det profetiske budskapet, som
angår
Riket for Israel, men vi skal ikke forkynne det som om det
gjelder for
vår tid. De generelle frelses utsagn i den messianske
læren, kan
vi ta med i vår forkynnelse.
I
inneværende tidshusholdning er det dessverre FULL
FORVIRING i
forkynnelsen av Guds ord. Hovedgrunnen til det er den såkalte
”erstatningsteologien” som har påvirket Guds menighet
i snart
2000 år, og som føres videre- både i Den norske kirken og i
de
frikirkelige menighetene.
I vår tid
lever vi IKKE I DE PROFETISKE TIDENE, men vi
lever I DE
FØR-PROFETISKE TIDENE. De profetiske tidene
begynner
først å gå i oppfyllelse etter den kristne menighets
bortrykkelse,
men vi er ikke kommet så langt ennå.
Det er
ikke profetenes budskap som går i oppfyllelse i Israel, i
Midt-Østen
og i resten av verden i inneværende tidshusholdning,
men det som
skjer, PEKER FRAMOVER MOT DET SOM SKAL
SKJE i den
store trengselen, ved Jesu gjenkomst for jødene og ved
opprettelsen
av Riket for Israel.
Tingvoll
den 9-10. 2013. Oskar Edin Indergaard
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com