RET FORSTÅELSE 1.
Bibelsk
kryds & tværs løsning
som kun få har fået givet:
Kristen
bogproduktion, Oskar Edin Indergaard (fornylig hjemkaldt)
”Paulus
brev til Romerne”. 292 sider- udlånes fra bibliotek.
re.
Egon Ladegaard Kristensen, Herning. 6015 e. Adam
s.195.
Rom.11,4-5: På samme måde som der var en levning af troende jøder
på Paulus tid. Det var en lille rest af folket. Selve ordet
”levning”er på græsk ”limma”, og det betyder ”det som er
tilbage”. Den levning som var tilbage af Israel på Paulus tid, var
de messianske jøder.
De
var udtaget efter ”nådens udvælgelse”. Alle de som bliver
frelst, bliver udtaget efter nådens udvælgelse (v.5)
Paulus
skrev videre at i og med at ”de var frelst af nåde, da var det
IKKE MERE AF GERNINGER, ellers bliver nåden ikke mere nåde.” v.6.
Dette
betyder at de messianske jøder ikke længer var frelst i forhold til
Mose Torah, men de var frelst i forhold til Jesu forsoning og den nye
frelse for de messianske jøder som Gud etablerede ved Jesu død og
opstandelse. Han opfyldte den jødiske Torah til frelse for jøderne
således at de kunne tage imod retfærdiggørelsen ved troen på
Jesus Messias.
11:7
Hvorledes altså ? Det som Israel ønskedes, det har de ikke opnået;
men de udvalgte (De messianske jøder) har nået det, de andre
(jøderne) er blevet forhærdet.
11:8
som skrevet er: Gud gav dem en trægheds ånd, øjne til ikke at se
med og ører til ikke at høre med, indtil den dag i dag.
11:9
Og David siger: Lad deres (Judas stamme) bord blive til en fælde og
en snare og en gengældelse for dem !
11:10
lad deres øjne blive formørket, så de ikke ser, og bøj altid
deres ryg !
11:11
Jeg siger altså: Har de (Judas stamme) da snublet for at falde ?
Langt fra (gr.me genoito) ! Men ved deres fald er frelsen kommet til
HEDNINGERNE (Efraims stamme), for at dette skal vække
stamme)
til nidkærhed;
11:12
men er deres fald (Judas stammes fald) en rigdom for verden (Efraim
stamme), og er tabet af dem (Judas stamme) en rigdom for hedninger
(Efraim stamme), hvor meget mere da deres fylde (Efraim stammes fulde
tal) !
Det
som Israel havde længtes efter, det havde de ikke nået, men de
udvalgte havde nået det. Det står skrevet i Tanach at Gud gav dem
en trægheds ånd og åndelig øjne og ører som ikke fungerer indtil
denne dag.
David
siger om Judas stamme: Lad deres bord blive en snare og en fælde for
dem, og lad deres øjne blive formørket, så de ikke længere kan se
de åndelige realiter.
Har
de snublet for at falde ? Langt fra, men ved deres fald er frelsen
kommet til Efraim stamme. Hensigten med det var at dette skulle vække
dem (Judas stamme) til nidkærhed, for ved deres fald en rigdom for
Efraim stamme.
Hvor
meget større rigdom for Efraim stamme skal det ikke blive når de
(Efraim stamme) kommer ind i fuld tal. (v.7-12)
Israel
længtes efter frelsen og oprettelsen af Riget for Israel. Det havde
de ikke nået, men de udvalgte jøder havde nået frelsen, men
”Riget” blev udsat. De andre var blevet forhærdet. (v.7) Gud
ønskede ikke at det skulle være således være således. Han sendte
sine profeter hele tiden, men det hjalp ikke. Størstedelen af folket
forhærdede deres hjerter, og da Kristus kom, så havde store dele af
dem fortolket Messias forsoner-gerning til at betyde at den var det
jødiske folk, som skulle forsone sig med Gud .
Se
min bog Jesu Genkomst bind 4, kap.: Rabbinernes syn på Messias som
Herrens lidende tjener. En af følgerne af dette at Torah blev anset
som et direkte middel til frelse.
De
jødiske rabbiner sagde: At jøderne behøvede ingen forsoner. De
skulle forsone sig selv med Gud ved patriarkernes og særlig Abrahams
gode gerninger og ved deres egne gerninger.
De
sagde videre at hedningerne kunne benytte sig af Jesu forsoning, men
jøderne behøvede ikke den.
”De
udvalgte” i vers 7 er de samme ”udvalgte” som er beskrevet i
vers 5. Det er dem som er udvalgt efter ”nådens udvælgelse”.
Der
er forskel på ”nådens udvælgelse” og den ”frie nådes
udvælgelse”.
De
messianske jøder er udvalgt efter ”nådens udvælgelse” men den
kristne menighed er udvalgt efter ”den frie nådens udvælgelse”.
Esajas,
som var profet for Judas stamme, henvendte sig ikke til
hedninge-nationerne når han skrev eller prædikede, men han
henvendte sig til Judas.
Dette
betyder at når Paulus henvist til profeten Esajas, så henviste han
samtidig til Judas stamme og dens frafald fra Herren.
Han
henviste ikke til hedninge-nationerne.
Dette
betyder videre at de udvalgte af Judas stamme, havde fået tag i
frelsen, men de andre af Judas stamme havde ikke fået tag i frelsen
(s 197)
I
vers 8 henvist Paulus både til Es.29,10 og 5. Mos.29,4.
Disse to udsagn fra G.T. gik delvis i opfyldelse i gammel tid, men de
strækker sig også ind i fremtiden. Dette gjaldt både på Jesu og
Paulus deres tid, og det gælder helt frem indtil jøderne omvender
sig som folk og nation i trængselstiden.
Det
er farlig med gal teologi. David som har skrevet Salme.69 henvendte
sig ikke til hedninge-nationerne, men han henvendte sig til Judah
stamme: Matt.13,14.
Apostlens
Gr. 28,26-28: Så skal i da vide at denne Guds frelse er
blevet udsendt til hedningerne.
Hos dem skal den også finde øre (Dette gælder både hedningerne af
Israel (Efraim stamme) og hedningerne udenom Israel.
Side
198 Paulus stillede spørgsmålet: Har da (Judah stamme) snublet for
at de skulle blive liggende ? Nej, på ingen måde, men ved deres
fald er frelsen
kommet til hedningerne
(Judah stamme).
En
af hensigterne med Judas stammes fald, var at en del af Efraim stamme
skulle modtage evangeliet og blive frelst. Dette skulle i sin tur
føre til at Judah igen skulle blive nidkære for Guds ordninger og
tage imod evangeliet og blive frelst. Dette skal ske i endens tid.
v.11.
Disse
vers har ingen ting med hedninge-nationerne at gøre
men de opregner det
profetiske billede angående
Judah og Efraims forhærdelse og frelse.
Den
almindelige fortolkning af Romerbrevet 11 går ud på det forhold at
jøderne ikke ville modtage Jesus som deres frelser, så gik frelsen
over til hedninger-nationerne. Dette
er ret, men det er ikke det Romerbrevet 11 drejer sig om.
Men
i og med at Judah stammes forhærdelse og fald var en rigdom for
Efraim stamme og tabet af Judah stamme var en rigdom for verden
(Efraim stamme), hvor
meget større åndelig rigdom skal det da ikke blive, når
Efraim bliver frelst fuldt ud engang i fremtiden v.12 ?
Dette
betyder at jødernes endelige frelse i endens tid, skal begynde med
Efraim. Dette bliver også i vers 25 kaldt for ”hedninger- fylde”.
I vers 11 bliver Efraim stamme kaldt for hedningerne.
I vers 12 bliver de kaldt for verden.
Hvad
der gælder ordet ”verden”, kan det have mange betydninger, men
det kan også have betydningen ”jøderne” eller ”Israel”
Johs.1,9-10.
Gør
du (Jesus) sådanne ting, da åbenbar dig for VERDEN ! Johs.7,4.
”VERDEN”
er her Israel.
s.199
(2.Kor.3,14-16) Efter rabbinernes udregninger skulle Messias være
kommet for længe siden.
De
må stille sig det spørgsmål. Hvorfor kom han ikke til opsatte tid.
De havde flere svar på dette problem. Se min bog ”Jesu Genkomst”
bind 4: De forskellige jødiske vurderinger af Messias første komme.
Rom.11,12
peger frem mod jødernes endelige
omvendelse og frelse i endens tid.
I
forlængelse af det peger vers 12 også frem mod ”Rigets tid”.
Da
skal Satan og de onde ånder være fængslet i afgrunden i 1000 år.
Vi
skal få paradisiske tilstande på denne jord som har været udsat
for så meget krig, fattigdom, uret og lidelser helt fra den første
tid af.
Jesus
skal styre ud fra Jerusalem og Israel. Jøderne skal være præster
og konger ud fra Jerusalem.
Den
kristne menighed, som er Jesu legeme, skal have overordnet styre i
Rigets tid. Vi skal styre over hele kosmos. Rom.4,13. Og 1.Kor.6,3.
Vi
ved at den tid vil komme. Vi beder om at det må ske snart.
Rom.11,13
For til jer taler
jeg,
i hedninger
(Efraim) ! Så
sandt som jeg er Hedningerne
Apostel,
priser jeg mit embede.
Vers
14 om jeg blot kunne vække mine kødelig frænder (Judah) til
nidkærhed og få frelst nogle af dem.
Vers
15 For er verden
(Efraim)
blevet forliget med Gud ved deres (Judah stamme) forkastelse, hvad
vil da deres (Judah stamme) antagelse blive – liv af døde ?
Paulus
taler her til Efraim. Han var udsendt til dem og ikke til jøderne i
Judah. I og med at han var hedninger-apostel, så lovpriste han sit
embede. Paulus ønske var at han mulig kunne vække jøderne af Judah
stamme til nidkærhed for Jesus Messias, således at nogle af dem
kunne blive frelst, for verden (Efraim stamme) er blevet forliget med
Gud ved deres (Judah stamme) forkastelse af Jesus. Han mente at
jødernes (Judah stamme) frelse ville blive et liv af døde for dem.
(v.13-15.)
Romerbrevet
blev skrevet til den kristne menighed i Rom.
I
vers 13 står der ikke at indholdet i Romerbrevet, kap.11 gjaldt
denne menighed, men der står at han talte
til hedningerne som er Efraim.
Paulus
kunne bruge sine breve til den kristne menighed til også at
informere om andre forhold, end de som gjaldt selve menigheden.
Vi
ved af 2.Pet.3,15 at Paulus havde skrevet til jøderne om forskellige
frelses-mæssige sandheder - - - .
Det
er mulig at det er Paulus som har skrevet Hebræerbrevet. Dette brev
er skrevet til jøderne.
I
Rom.9.10 og 11har vi et eksempel på dette (at Paulus skrev om
jøderne) Han brugte disse kapitler i Romerbrevet til at give vigtige
informationer til jøderne om deres frelse. Han lovpriste dette
embede som han havde fået af Gud (v.13.) Gør vi det ? Er vi
fornøjet med det arbejde som Gud har sat os til ? Eller skal vi
ønske at have et andet arbejde i Guds Rige ?
Sandheden
er at der hvor Gud har sat os, der er vores plads i legemet, for
legemet er en åndelig enhed som ikke fungerer fuldt ud, uden at
hvert lem fungerer. 1.Kor.12,12-31.
Paulus
var ”hedningerne apostel” på en speciel måde. I forbindelse med
sin omvendelse fik han 3 kald, og det var at forkynde evangeliet for:
a)
Hedninge-nationerne. b) Konger. c) Israels børn. Det var medlemmer
af Efraim stamme eller de 10 stammer i diasporaen. De blev også
kaldt for ”hedningerne” af den grund at de levede i diasporaen,
og mange af dem havde forladt jødedommen. (Apost. Gerninger. 9,15).
Paulus
prædikede for alle disse grupper. På sine missionsrejser gik han
først til de jødiske synagoger. De bestod af Efraim stamme og af
hedninger.
Han
prædikede om Jesu forsoning - som han nævnte som ”de første
grundene i Guds ord”: 1.Kor.15,3-5-
Når
han havde etableret en menighed af jøder fra Efraim stamme og
vanlige hedninger, udlagde han nærmere Guds ord for dem. Dette kunne
han gøre i sine breve, eller i direkte tale til menighederne.
På
sine ture til Israel prædikede han også lejlighedsvis for en del af
de jøder som boede i Israel. Han prædikede også for konger og
mennesker i høje stillinger når han havde anledning dertil.
Han
prædikede ikke for den jødiske nation. Det var de 12 apostle som
tog sig af det.
Han
prædikede heller ikke om ”Riget for Israel” og tilbød ikke
jøderne det, for det var ikke hans opgave, men han tilbød både
jøderne og hedningerne det lov-frie evangelium.
Han
anklagede derimod jøderne for at de ikke havde set og forstået at
Jesus fra Nazaret var deres Messias.
På
baggrund af jødernes forhærdels3 var det Paulus hans store ønske
at han kunne få frelst nogle
af jøderne
v.14.
Han
indså at tiden endnu ikke var kommet,til at jøderne skulle omvende
sig som folk og nation. I dette ser vi også forkellen på Paulus
program og ”Rigets” program.
a)
Paulus ønskede at få frelst nogle
af jøderne.
b)
Rigets program går ud på at alle
jøder skal blive frelst.
Paulus
kaldte medlemmerne af Efraim stamme ikke blot for ”hedninger”
I
vers 15 kaldte han dem også for ”verden”
gr. kosmos. Grunden
til det var at Efraims stamme var spredt omkring i hele verden.
På
grunde af Judah stammes forkastelse af Jesus, er dele af Efraim
stamme blevet frelst ved dette, men det skal ske engang i fremtiden
at når Judah bliver frelst, da vil deres omvendelse skabe ”liv af
døde” - ikke blot for dem selv – men også for resten af verden.
Side
201 Rom.11,16:
Men
er førstegrøden (en del af Judah stamme) hellig, da er dejgen (hele
Israel) det også, og er roden (patriarkerne) hellig, da er grenene
(hele Israel) det også.
Vers
17 Men om nu nogle af grenene (en del af Judah stamme) blev afbrudt,
og du som var en vild olivenkvist (Efraim), blev indpodet blandt dem
og fik del med dem i olietræets rod og fedme.
Vers
18 da ros dig ikke mod grenene (Judah stamme) ! Men hvis du roder
dig, så er det dog ikke du som bærer roden men roden som bærer
dig.
Men
dersom førstegrøden af jøderne (en del af Judah stamme) er hellig
(afsat til frelse), så er også dejen (resten af Israel) hellig.
Dersom
roden (patriarkerne) er hellige, da er også grenene (hele Israel)
det.
Nogle
af grenene (Judah stamme) blev afbrudt for at Efraim, som var en vild
olivenkvist, skulle blive podet ind i det gode jødiske olietræ (som
er Judah) og fik del sammen med dem i olietræets rod (patriarkerne)
og fedme (frelsen.)
Når
dette havde sket, og skal ske endda mere i fremtiden, da må Efraim
ikke rose sig mod Judah, men hvis Efraim gør det, så må han huske
på at det er ikke han som bærer roden, men det er roden som bærer
ham.
Paulus
bruger her to
parallelle udtryk
for at vise både jødernes frelse i gammel tid og jødernes frelse i
endens tid.
Førstegrøden
var en del af Judahs stamme. Det var dem som tog vare på
gudstjenesten i gammel tid i Israel.
På
samme måde som en del af Judah stamme blev frelst i gammel tid, skal
også resten af Israel blive frelst i endens tid.
”Førstegrøden”
går tilbage til den første ofring som blev foretaget i Israel om
foråret. Den første frugt fra avlen blev ofret til Herren på
Førstefrugtens eller Svingkornbåndets højtid . Det var/er byggen
som skulle/skal indhøsten i forbindelse med denne fest.
Denne
fest skulle være en garanti for at resten af høsten (dejen) skulle
indhøstes senere. Se min bog: Jesu genkomst bind 4, kap:
Førstefrugtens eller Svingkornbåndets højtid.
Jakob
beskrev de messianske jøder på Jesu tid som ”førstegrøden”
Jakob 1,18.
”Olietræet”
er et billede på Judah stamme. Jeremias som profeterede til Judah
stamme, skrev følgende om Judah: ”et
grønt olietræ med fager frugt kaldte
Herren dig (Judahs stamme). Under stort og vældigt bulder tænder
han (Gud) ild (dom) på det, og det
grene brydes i stykker. Og
Herren, hærskarernes Gud, som plantede dig, har talt ondt over dig
(Judah), for den ondskabs skyld som Israels hus (Efraim) og Judah hus
(Judah), så de (begge Israels hus) har vakt min harme ved at brænde
røgelse for Bahl. Jer.11,16-17.
Det
gode olietræ består af følgende bestanddele:
a)
”Roden” var patriarkerne med Abraham, Isak og Jakob.
b)
De oprindelige ”grene” var Judah.
- ”Stammen” er Jesus Messias.
- ”Olietræets fedme” er et billede på frelsen i ”Riget for Israel”.
- ”Saften”, som går ud til grenene og giver liv, er Den Hellige Ånd.
Det
var Judah stamme som holdt fast på dyrkelsen af Herren i gammel tid
og tog vare på gudstjenesten i templet i Jerusalem.
Efraim
stamme skilte sig ud fra Judah stamme og oprettede sin egen
gudsdyrkelse i Samarie (Nordriget). Det var en falsk gudsdyrkelse.
Det var en blanding af hedenskab og tilbedelse af Herren, Israels
Gud, er en nidkær Gud som ikke anerkender nogen anden gud ved sin
side.
Det
er således vi må se dette og ikke koble hedninge-nationerne ind i
det jødiske olietræ.
Olietræet symboliserer udelukkende Israel.
s.203
Hedninges forhold til Gud i den frie nådes tidsperiode har aldrig
været symboliseret ved træer.
Det
er jøderne og Israel som bliver beskrevet som et olietræ, vintræ
og figentræ.
Disse
symboler går tilbage til den allegori som er nævnt om de 4 træer i
Dommernes bog 9,8-20. Disse træer var:
a)
Olietræet. Det er et billede på Israels åndelige liv og Israels
frelse: Rom.11,17 og 24.
b)
Figentræet. Det er et billede på Israels nationale genrejsning.
”Lær en lignelse om figentræet: Så snart der kommer saft i dets
grene og dets blad springer ud, da ved i at sommeren (Riget for
Israel) er nær: Mat.24,32
- Vintræet. Det er et billede på Israels nationale liv og på Kristus. ”For Herren hærskarernes Guds vingår er Israel, og Judahs mænd hans kæreste plantning: Es.5,7. ”Jeg er det sande vintræ og min Fader er vingårds-manden” Johs.15,1.
d) Tornebusken. Det er et
billede på Antikrists styre over Israel i 7 år
Den
kristne menigheds forhold til Gud er ved en person, og det er Jesus
og hans forsoning på Golgata.
Kom
derfor i hu at i som fordum var hedninger i kødet og blev kaldt
uomskårne ved den såkaldte omskærelse af kødet, den som udføres
med hånde, at i på den tid stod udenfor Kristus, udelukket fra
Israels borgerskab og fremmede for pagterne med deres løfte
(Kristus), uden håb og Gud i verden, men nu
i Kristus Jesus, er i som fordum var langt borte, kommet (aorist) nær
til ved Kristi blod: Ef.2,11-13.
Den kristne menighed er ikke
udtaget i forhold til pagter og løfter i gammeltestamentlig tid, men
vi er udtaget i forhold til de paulinske hemmeligheder og de løfter
som ligger i disse hemmeligheder.
Det
er tre forhold om giver os hedninger del i frelsen, og det er:
a)
Israels forkastelse af Jesus Messias.
b)
Jesus Kristus og c) Jesu blod.
De
naturlige grene på det gode olietræ var Judah, men Efraim er også
kaldt for et olietræ. ”Jeg vil læge deres (Efraim) frafald. Jeg
vil elske dem af hjertet, for min vrede har vendt sig fra dem. Jeg
vil være som dug for Israel. Han skal blomstre som en lilje, han
skal slå rødder som skoven på Libanon. Hans skud skal brede sig
langt ud over, og hans løv skal skinne som Olietræet,og
dufte skal han som Libanon: Hose. 14,4-7.
Det
er grene fra dette olietræ, som blev podet i det gode jødiske
olietræ: Rom 11,17., men til trods for det så har Efraim bestandig
vist en nedladende og misundelig holdning overfor Judah.
Efraim
bliver bedt om ikke ”at rose sig” mod de oprindelige grenen på
olietræet, som er Judah, for Efraim må huske på at det er ikke
Efraim stamme, som er roden på olietræet, men det er Abraham, Isak
og Jakob v.18.
Grunden
til at Efraim har været misundelig på Judah stamme er det forhold
at en del af Judah er kommet tilbage til Israel efter det babyloniske
fangenskab og bygget op et nyt tempel og genetableret gudstjenesten
på ny, medens Efraim stamme fortsat må være ude i diasporaen, men
der skal komme en tid da Efraims misundelse skal vige og Gud skal
samle begge stammer til en enhed. Det sker i forbindelse med Israels
frelse i endens tid: Es.11,11-13 og 27,12.
Side
205 Rom.11,19: De (Efraim) vil da sige: Grenene (en del af Judah
stamme) blev afbrudt for at jeg (en del af Efraim) skulle blive
indpodet.
Vers
20, vel ved sin vandtro blev de af brudt, men du står ved din tro;
vær ikke overmodig, men frygt !
Vers
21, for Gud sparede ikke de naturlige grene (Judah), da vil han
heller ikke spare dig (Efraim).
Vers
22: Så de da Guds godhed og strenghed.: Strenghed er over dem, der
faldt (Judah), men over dig (Efraim) er Guds godhed, såfremt du
(Efraim) holder dig til hans godhed, ellers skal også du blive
afhugget.
Efraim
vil sige at en del af Judah stamme blev afbrudt af det gode jødiske
olietræ, for at Efraim stamme skulle indpodes. Dette
er ikke ret.
De
blev afbrudt på grund af deres vantro, men Efraim blev indpodet på
grund af deres tro på Jesus Messias.
Vær
ikke overmodig, men frygt Gud, for dersom Gud ikke sparede de
naturlige grene (Judah) , så vil han heller ikke spare Efraim.
Lær
af Guds godhed (nåde) og strenghed (dom). Guds dom rammer dem som er
faldet fra, men
over Efraim er Guds godhed, så længe som han holder sig til Guds
godhed. Dersom
ikke, vil han også blive afhugget af det gode jødiske olietræ,
v.19-22.
Paulus
fortsatte med at beskrive forholdet mellem Judah og Efraim.
Der
var store dele af Judah stamme som boede i Israel, som forkastede
Jesus Messias, da han kom første gang. De blev dermed afbrudt af
deres eget olietræ. Men de af Efraim, som kom til tro på Jesus,
blev podet ind i det jødiske olietræ, som er et billede på frelsen
i Jesus Kristus.
De
blev koblet ind på grund af deres tro, v.19-20.
Paulus
gav de af Efraim stamme, som var kommet til tro på ham, en advarsel,
og den lød: Vær ikke overmodig, men frygt Gud, for dersom Gud ikke
sparede Judah, vil han heller ikke spare dig.
Guds
godhed er over dem som står i troen, medens Guds dom er over dem som
faldt fra, v.21-22.
Denne
advarsel som står i vers 22, viser også at dette ikke er skrevet
til den kristne menighed, for
de som er kommet til tro på Jesus, kan ikke falde fra frelsen. Vi
er allerede her og nu indsat i himmelen sammen med Jesus Kristus:
Ef.2,6.
Vi
er heller ikke knyttet til det gode jødiske olietræ. Vi er knyttet
til Jesu person. Han er hovedet for den kristne menighed og hver
enkelt af os er lemmer på dette legeme.
Rom.11,23
Men hine (Judah) skal også blive indpodet, såfremt de ikke holder
ved i deres vantro; for Gud er mægtig til at indpode dem igen,
vers
24 For blev du (Efraim) afhugget af det olietræ som er vild af
naturen, og mod naturen indpodet i et godt olietræ, hvor meget mere
skal (Judah) da blive indpodet i sit eget olietræ, de som af naturen
hører det til.
Judah
skal igen blive indpodet i sit eget olietræ. Forudsætningen for at
dette kan ske, er at de kommer til tro på Jesus Messias. Dette skal
ske i endens tid.
Efraim
som er taget fra et vildt olietræ, er garantien for at dette skal
ske med Judah. Når grenene på et vildt olietræ bliver indpodet i
et godt olietræ. Så
skal endda mere grenene på det gode olietræ på ny blive indpodet i
sit eget olietræ v. 23-24.
Det
forhold at Judah igen
skal blive koblet ind i sit eget olietræ, viser os også at det
er ikke vi hedninger som bliver koblet ind i dette træ, men
det er Efraim v.17.
I
endens tid skal igen
Judah
blive koblet ind i sit eget olietræ v.23-24.
Dette
skal for øvrigt ske i endens tid efter at den kristne menighed er
bortrykket til Gud.
Rom.11,25
For jeg vil ikke brødre,
at i skal være uvidende om denne
hemmelighed – for
at i ikke skal være kloge i egne tanker – at forhærdelsen
delvis er
kommet over Israel (Judah), indtil fylden
af hedningerne (Efraim)
er kommet ind.
Rom.11,26,
og således skal hele
Israel (både
Judah og Efraim) blive frelst, som skrevet er: Fra Zion skal
redningsmanden komme
,han
skal fjerne ugudelighed fra Jakob (både Judah og Efraim)
vers
27 og når jeg bort-tager deres (jødernes synder), da er dette min
pagt med dem.
Paulus
ville ikke at hans jødiske brødre skulle være uvidende om denne
hemmelighed
at forhærdelsen er delvis kommet over Judah indtil fylden af Efraim
var kommet ind i det gode jødiske olietræ.
Derefter
skulle hele
Israel
blive frelst, for redningsmanden (Messias) skulle komme fra Zion og
borttage synden hele
Israel. v. 25-27.
Paulus
fortsatte med at tale til sine etniske brødre. Han ville fortælle
dem en
hemmelighed,
og den gik ud på at når fylden af hedningerne (Efraim) var blevet
frelst, skulle også Judah blive frelst.
På
denne måde skulle hele
Israel blive frelst.
Messias skulle komme fra Zion. Han skulle borttage synden fra hele
Israel.
Når
dette skete, var dette den nye pagt i Jesu blod for jøderne, v.
25-27.
Den
hemmelighed som der omtales i v. 25, er det forhold at når Efraim
bliver frelst engang i fremtiden, så skal også Judah blive frelst.
Dette
betyder at frelsen af det jødiske folk skal begynde
med Efraim.
Rabbinerne
siger også at denne folkevækkelse skal begynde med Efraim. I
fortællingen om den bortkomne søn i Lukas 15,11-32 kommer det også
frem at den
yngste søn,som
er et billede på Efraim, skal blive
frelst først.
Efter at han havde været i udlændigheden i mange år, kom han
tilbage til Israel. Han bar sin far, som er et billede på Gud, om at
han måtte være som en af daglejeren, men hans far oprejste ham
fuldkomment og gav ham både den bedste klædning, ring på fingeren
og sko på fødderne. I tillæg til dette slagtede han fedekalven til
ære for denne sin søn som havde været fortabt ude i diasporaen,
men som var kommet hjem og var blevet frelst.
Den
ældste søn er
et billede på Judah. Han havde ikke været ude i landflygtigheden,
men han boede hos sin far i Israel hele tiden.
Han
tog det ilde op at hans far tog så godt imod den bortkomne søn og
gav ham æresbevisninger. Han var jalusi på sin broder.
Der
står ikke noget i fortællingen om hvordan det gik den ældste søn,
men vi ved fra andre kiler at han også blev frelst og indgik i Riget
for Israel. I Rom.11,25-26 står det at efter at Efraim er blevet
frelst, så skal -.
side
308 I Matt.19,27-30 står der: ”Da svarede Peter ham: Se vi har
forladt alle ting og fulgt dig: Hvad skal vi da få ? Da sagde Jesus
til dem: Sandelig siger jeg jer: I som har fulgt mig, skal i
genfødelsen, når Messeske-sønnen sidder på sin herligheds-trone,
og sidde på 12 troner og dømme (styre over) Israels 12 stammen. Og
hver som har forladt hus eller brødre eller søster eller far og mor
eller børn eller ager for mit navns skyld, skal få mangefold igen
og arve tidsalder-liv.
Men
mange som er
de første skal blive de sidste og de sidste skal blive de første.
Her
står noget af det samme som står i Rom. 11,25-26.
De
første som tog imod og tjente Jesus, var Judah.
Efraim
derimod, som var ude i diasporaen, tog imod Jesus på et senere
tidspunkt.
I
Riget tid derimod skal mange af de som tjente Jesus først, blive de
sidste og mange af de sidste skal blive de første.
Begrebet
fylden
af hedningerne v.25 viser
at dette udtryk gå på Efraim og ikke
på hedninge-nationerne.
Dette
begreb er blot brugt to
gange i Bibelen,
og det er i 1.Mos.48,19 og Rom.11,25. Dette begrev er på hebraisk
”melo ha goyim”. På græsk er det ”to pleroma ton ethon”
Da
Jakob skulle velsigne Josefs to sønner som var Manasse og Efraim,
lagde han sin højre hånd på Efraims hoved og han var den yngste.
Han
skulle efter reglerne for velsignelsen have lagt sin højre hånd på
Manasses hoved, for han var den ældste.
Josef
forsøgte at korrigere sin Far, men Jakob ville det således. Han
sagde flg. om forholdet mellem Manasse og Efraim: Jeg ved det min søn
(Josef). Han (Manasse) skal også blive et folk. Han skal også blive
stor, men hans broder (Efraim) skal blive større end ham, og hans
æt skal blive til hedningerne fylde: 1.Mos.48,19.
Begrebet
hedningerne
fylde har
dermed ikke noget med hedninge-nationerne at gøre, men det har med
Efraim at gøre.
Det
betyder at når Efraim omvender sig til Herren i endens tid, da skal
resten af Judah også blive frelst.
Se
Ragnar Hastings dobbeltkronik i avisen ”Dagen” d. 20-21 januar
2007 hvor han også skrev at begrebet hedningerne
fylde går på Efraim og ikke på hedningenationerne.
Se
også hvad Restoration Seripures skriver om dette i gennemgang af 1.
Mos.49,19 og Romerbrevet 11,25.
side
209 Vi hedninger er ikke koblet ind i det gode jødiske olietræ, men
vi er koblet ind i Jesu person og Jesu forsoning.
Vor
forhold til Gud kommer til udtryk i Paulus hans breve til den kristne
menighed. Det er der hemmelighederne med den kristne menighed er
beskrevet. I Romerbrevet 9,10 og 11 skrev Paulus ikke om den kristne
menighed, men i disse 3 kapitler beskrev han Guds forhold til jøderne
i fortid, samtid og fremtid.
Det
som bl.a. sker i Israel i dag, er at stadig flere fra Efraim kommer
tilbage fra diasporaen. Det er i Israel at jøderne skal blive frelst
og ikke ude i diasporaen.
Dette
skal ske efter at den kristne menighed er bortrykket til Herren.
1.Tess.4,14-18 og 1.Kor.15,51-53.
Et
andet forhold som viser at begrebet hedninger-fylde
ikke
kan gå på hedninge-nationerne, er det forhold at når Efraim bliver
frelst, da
er den kristne menighed ikke på jorden.
Den er i himmelen sammen med Jesus.
Det
er Jesus Messias som skal frelse jøderne. Dette skal ske ifm. hans
genkomst til Israel. Jødernes frelse skal ske ud fra Zion:
Es.59,20-21. 66,8. Joel3,5. Mika 5,2. Sak.12,10.
Når
Gud bort-tager jødernes synd i endens tid, da er dette hans
pagt med dem
Rom.11,27. Dette er den
nye pagt i Jesu blod.
Det er blodet i denne pagt som bort-tager jødernes synder:
3.Mos.17,11.
Den
nye pagt som Gud vil oprette med jøderne er omtalt mange steder i
G.T. Det mest kendte skriftsted er Jeremias 31,31-34.
a)
Gud ville oprette en
ny pagt
med Israels hus og Judahs hus v.31
b)
Den skulle ikke være således som den pagt Gud oprettede med jøderne
ved Sina. Jøderne brød denne pagt hele tiden, for opfyldelsen af
den var baseret på gerninger, og jøderne var ikke i stand til at
opfylde budene i den: v. 32
- Gud er jødernes ægte-mand, v.31 Det betyder at det er jøderne som er Jesu brud.
- Gud ville give jøderne en ny lov. Det vil sige: Han ville give dem en ny Torah i deres hjerte og sind: v.33. Det vil sige at når Den Hellige Ånd kom, så ville han medbringe Torahs nye budskab ind i jødernes hjerte og hjælpe dem med at opfylde budene.
e)
Gud ville være jødernes Gud, og jøderne skulle være hans folk:
v.33
f)
Jøderne skulle ikke mere lære sin næste og sige til ham: Kend
Herren, for de skal alle kende ham: v.34.
g)
I forbindelse med, at jøderne får den ny Torah, så skulle Gud
forlade dem deres synder og misgerninger og ikke mere komme dem i hu:
v.34.
Der
skulle vel ikke være meget tvivl om at Romerne 11,25-27 referer til
det som står i Jeremias 31,31-34.
Dette
er en frelseshistorisk hændelse som har med
jødefolket at gøre og ikke med hedninge-nationerne.
Den
almindelige tolkning er forkert hvad
som angår dette, og grunden til det er den såkaldte
erstatnings-teologi, og det forhold at kirken har taget Guds løfter
til jøderne og tolket dem på sig selv.
Erstatningsteologien,
som vor kirke – desværre – er fuld af, er ikke fra Gud, men den
er fra satan.
Gud
oprettede den nye pagt med jøderne i forbindelse med Jesu første
komme. Da Jesus råbte FULDBRAGT på Golgata, var pagten oprettet,
men desværre så var det kun få af folket som, ville gå ind i
denne pagt.
Jøderne
som folk og nation forkastede både pagten og Han som havde oprettet
pagten for dem, Jesus Messias.
Dette
bevirkede at tilbudet om oprettelsen af pagten og ”Riget for
Israel” blev trukket tilbage, og vi fik efterhånden kirkens tid.
I
endens tid, efter
den kristne menigheds bort-atomar,
vil jøderne igen få tilbudet om at gå ind i den pagt som blev
oprettet for ca. 2000 år siden.
De
vil da opdage at de har taget fejl med hensyn til Jesus Messias, og
de vil tage imod Ham som rest og levning.
Efter
den tid får vi oprettelsen af ”Riget for Israel”. Det skal blive
en tid med fred og retfærdig styre over hele verden.
Hvad
der gælder den nye pagt i Jesu blod, så er den ikke
oprettet med os hedninger.
Den
er oprettet med jøderne. Når
vi blev frelst, blev vi heller ikke frelst i forhold til den nye pagt
i Jesu blod, men
vi blev frelst i forhold til Jesu forsoning,
som også er en del af den nye pagt.
Jesu
forsoning blev taget ud af pagten og tilbudt hedningerne: HVILKEN
NÅDE !
De
allerfleste kristne og kirken misforstår den nye pagt i Jesu blod.
De
tror og lærer at vi er frelst i forhold til den, men
det er ikke ret. Vi
er frelst ved vor tro på Jesus
s.
212 Hvad der gælder den
nye pagt i Jesu blod, så er både Jesu og apostlenes undervisning
lagt ned i den. En udvidelse af den jødiske Torah er lagt ned i den.
Guds nåde er lagt ned i den, og de gammeltestamentlige
offer er også lagt ned i den. De er tilbageskuende
og skal minde mennesker om hvad Jesus har gjort for hele verden på
Golgata. Det skal ikke glemmes.
Rom.11,28:
Efter evangeliet er de (Judah) fjender for jeres (Efraims) skyld, men
efter udvælgelsen er de (Judah) elsket for fædrenes skyld.
11.29:
for sine nådegaver og sit kald fortryder Gud ikke.
11.30:
For ligesom i (Efraim) før var ulydige mod Gud, men NU har fået
miskundhed ved deres (Judahs) ulydighed.
11.31:så
har også disse (Judah) nu været ulydige, for at de også skal få
miskundhed ved den miskundhed som er blevet jer (Efraim) til del.
11.32:
for Gud har overgivet dem alle (både Judah og Efraim) til ulydighed
for at han kunne miskunde sig over dem alle.
Efter
evangeliet og Jesu forsoning er Judah blevet fjender af Gud for at
evangeliet skal nå ud til Efraim, som var i diasporaen, for sine
kald og nådegaver (frelsen) fortryder Gud ikke.
Efraim
havde før evangeliet kom, været ulydige mod Gud, men de havde nu
(på Paulus tid) fået nåde af Gud ved at Judah ikke havde taget
imod evangeliet, men Gud skal igen tage sig af Judah således at de
skal få del i den nåde, som Efraim har fået.
Gud
har overgivet både Judah og Efraim til ulydighed, for at han igen
skal kunne miskunde sig over dem alle v.28-32.
Vers
28-31 er en kort
version
af Judah og Efraims forhold til Jesu forsoning op igennem deres
historie.
Gud
vil på ny tage sig af begge stammer, således at de kan blive hans
folk i ”Rigets tid”.Gud angrer ikke sit kald og sine nådegaver
v.29.
Dette
betyder at selv om det kan tage tid, før Guds kald og planer lader
sig realisere, så giver Gud ikke op af den grund. Han som ser alle
ting på afstand, og han som er udenom tiden ”venter” på at det
profetiske ord skal gå i opfyldelse 2.Pet.3,8. Han som er udenom
tiden, har ”god tid” når det gælder opfyldelsen af det
profetiske ord. For os som lever i tiden, er det vanskelig at forstå,
men således er det nu engang.
Studiebibelen
nr.3 s.623 siger flg. om vers 29: Gud som selv er uforanderlig,
angrer aldrig de løfter han har givet. Han svigter aldrig –
s.
213 Her tales
der specielt om hans kald og løfte til Abraham og til hans
efterkommere. Han
hverken angrer eller trækker det tilbage som han har sagt.
Studiebibelen
har hele tiden fremstillet Romerne 9,10 og 11,
som
om det skulle beskriver forholdet mellem Israel og hedning-nationerne
–
noget som det ikke er,
men her i fortolkningen af v.29 går den over til at hævde at dette
gælder specielt Guds løfter og kald til jøderne. Det
har det gjort hele tiden.
Rom.11,33.
O dyb af rigdom og visdom og kundskab hos Gud ! Hvor uransagelige
hans domme er, og hvor usporlige hans veje !
11,34:
For hvem kendte Herrens sind ? Eller hvem var hans rådgiver ?
11,35:
Eller hvem gav ham noget først, så han skulle få vederlag igen ?
11,36:
For af ham og ved ham og til ham er alle ting; ham være æren i
evighed ! Amen.
Gud
er fuld af åndelig rigdom og kundskab. Hans planer og hans veje
kender ingen, for der er ingen som kender Herrens sind.
Der
er heller ingen som kan være Guds rådgiver. Der er heller ikke
nogen som kan give Gud en sådan gave, at Gud måtte give et vederlag
tilbage.
Det
er Gud som har skabt alle ting. De er af Ham og ved Ham. Han skal
have al æren i tidsaldrens tidsaldre: v.33-36.
Hos
Gud er alle visdommen og kundskaber skjult tilstede: Kolos.2,3.
Ingen
kan kende det som han har planlagt. I det profetiske ord har han
givet os en del kundskaber om det, men det er ikke alle ting han har
åbenbaret for os.
Vi
skal kende til det som han har åbenbaret for os gennem det
profetiske ord. Det profetiske ord er som et
lys
som skinne på et mørkt sted indtil opfyldelsen af det sker:
2.Pet.1,19.
Guds
ord skal ikke tolkes
men det skal fordeles på en ret måde: 2.Tim.2,15. Men det er ikke
alt Gud har åbenbaret for os i sit ord: 5.Mos.29,29.
Ingen
kender Herrens sind v.34. Det er Hans inderste tanker og væsen.
Vi
som er kommet til tro på Jesus og har fået Ånden i vore hjerter
som pant og indsegl, har mulighed for at kende dele af Guds sind, for
vi har fået Guds Ånd i vore hjerter, og Ånden ved hvad som er Guds
vilje: Rom.8,27 og 1. Kor.2,14-16.
Den
tyreenige Gud er sin egen rådgiver, og af den grund er også en af
hans titler rådgiver.
”For et barn (Messias) er os født, en søn er os givet, og
herredømme er på hans skuldre, og han skal kaldes rådgiver,
vældig Gud, tidsalder Far, freds-fyrste:
Es 9,6.
Dersom
det er således at nogen gav noget til Gud først, så var frelsen
ikke af bare nåde. Da var den genydelse for noget som Gud havde
fået.
Desuden
dersom frelsen skulle være afhængig af, at nogen gav noget til Gud,
så ville frelsen ikke være lige ens for os alle, for det er ikke
alle som kan give lige meget, Rom.11,35.
Hvad
der gælder v.36 så vil jeg citere hvad Studiebibelen nr3, s.625
skriver om det. Det er så godt skrevet så jeg behøver ikke at
skrive noget bedre:
”Alt
er skabt for at tjene og prise Gud. ”Af Ham” betegner at han er
den store kilde. ”Ved ham” siger at det er han som udfører det,
og han behøver ingen assistance for at sætte sine råd ud i livet.
”Til ham” markerer at han er den retmæssige indehaver af alt.
Det
som er skabt, kan umulig være sit eget endelige objekt. Den som har
skabt det, har ejendomsretten til det: Kolos.1,15 udtrykker det samme
med hensyn til Kristus.
Gud
er skaberen af alt. Han er historiens Herre og bindeled. Han er
fuldendelse af alt. Derfor tilkommer også al æren ham.
Vi
bør videregive disse oplysninger !