Herrens
nidkærhed som GODT og ONDT ”Skriften forklarer Skriften”
re.
Egon L. Kristensen, Herning 6015 e. Adam.
Det
anbefales at låne biblioteksbøgerne:
cand.
filol Oskar Edin Indergaard: ”Paulus brev til Romerne”
romanserien:
Tim Lahaye og Jerry B. Jenkins,”Ladt tilbage”
www.denpaulinskegruppe.blogspot.com
Himmelbudene
drager ud igen ud i verden: Es.24. 41,4. Sakarias 4. 6. og
Åbenbaringen 3,10. 5,10., kap. 6 og 7. 12,10. 14,1. 15,3.
(Johs.12,13.) o. a.
Herrens
hemmelige beslutning, blev først åbenbaret vor
apostel Paulus: 1.Kor.15,51-52 og 1. Tess.4,16. Ef.2,6-9.
Fil.3,20-21.
Vi
ser i 1.Kor.3,9-17. At Paulus har modtaget Jesu andet
evangelium.
Johs.6,44
og Romerbrevet 2,5-6. Den Hellige Ånd genføder.
Efter
at jøderne ikke modtog deres Jesus som Messias og frelser satte
Herren en parentes omkring dem - indtil Jesus får indsamlet (
trosretfærdige) med himmelsk borgerskab for øje det er:
første-grøde indhøstning af jordens høst.
Når
vi bliver ophøjet, sammen med alle døde troende, da bliver som
nævnt i Åbenbaringen kap. 6 og 7 sat i gang, en modsætning
til nådetid- husholdningen. (Se også Åben. Kap.9,20-21 samt
ovenfor anførte.)
De
får som opgave at bringe vredens 7 års periode, inden Jesus sætter
sine fødder på Oliebjerget, og adskiller ”får og bukke”:
Matt.24-25.
Fra
kejser Konstantin den Stores tid kom den katolske tid og senere
protestantisk- kirkers tider.
Herunder
influerede og forvirrede satan med forskellige erstatnings-
teologiske ordninger og præste-ansættelser, stik imod Herrens
planer, da korrumperes forjættelser til Israel: 2.Mos.19,6., se
2.Pet.2,9.
Efter
at jødefolket afviste Jesus som deres Messias blev løfterne i
2.Pet,2,9. udsat i 2000 år (Hose. 6,1-2.) og nu opfyldes de før
profetiske tider. For at dele dem med med andre da bør vi kende
dem,1.Kor.14,1. Rom.12,6
Genfødte
nylevende (Herrens kaldte: Jesu dåb, er vor dåb) Johs.6,44. Vi fik
Paulus som apostel og HAN gav os: Jesu andet evangelium -
TROSRETFÆRDIGHED UDEN BETINGEDE GERNINGER !
SE
DEN STORE FORSKEL PÅ JESU OG APOSTLENES LÆRE.
Da
vi nu er et paulinsk interesse-fællesskab, kontakt adresserne med
henblik på fortsat indbyrdes u-hildet Bibelsk-profetisk drøftelse,
for Jesus Messias ved hans apostel Paulus.
Teokratisk,
modsat demokratisk: Apostlenes Gerninger 13,1-2.: Se bogen af O. E.
Indergaard ”Paulus brev til Romerne”. Her citat fra s. 223-.
Ligesom
apostlene bad Jesus om mere tro (Luk.17,5) er det også naturlig at
vor tro øges, efter som vi bliver mere og mere modne som kristne.
Der skal være en vækst
i enhver kristens liv.
Dersom
dette ikke sker, så er der noget galt – enten med det liv som
vedkommende lever, eller med forkyndelsen.
I
og med at det er Den Hellige Ånd som uddeler opgaverne, tjenesterne,
embederne og nådegaverne, skal vi ikke trænge os frem angående
dette.
Vi
skal vente på at Gud giver os dette.
Nævnte
har ingen ting med naturlige gaver eller uddannelse at gøre, men det
har med Guds udvælgelse at gøre.
Dersom
menighederne havde ladet Gud bestemme dette, så havde der sket store
forandringer
i vore menigheder, men
som det er i dag, så er det ikke Den Hellige Ånd som
fordeler opgaverne i menighederne, men det er uddannelse og
anciennitet som ligger til grund for uddelingen af opgaverne og
embederne.
Dette
er også en af grundene til at der sker så lidt af åndelige
vækster, vækkelser, ret
forståelse af Guds ord
– helbredelser i vore menigheder.
Vi
har ikke ventet på Gud, men vi har presset frem afgørelser som ikke
er fra Gud, men
som er fra mennesker.
Når
den første kristne menighed i Antiokia skulle udsende deres første
missionærer, så var det den Hellige ånd som udtog disse - . Medens
de holdt gudstjeneste, sagde
den Hellige Ånd:
Udtag for mig Barnabas og Saulus til den gerning som jeg har kaldt
dem til: Apostlenes Gr. 13,1-2.
Vi
bør være meget tilbageholdende og ydmyge når det gælder Guds
planer med den enkelte. Vi bør vente med at uddele opgaverne og
embederne til at Den Hellige ånd har vist os sin vilje med dette.
En
kristen skal heller ikke tænke højere om sig selv end det Gud
tænker om vedkommende.
Man
skal ikke strække sig ud over de grænser som Gud har nedlagt i den
enkelte.
En
skal vente på Guds afgørelse og vær opmærksom på to forhold og
det er: 1. Den som er trofast i det små, er også trofast i de store
ting.
- Gud lønner den som søger ham på en ret måde: Hebræer.11,6.
s.224.
Rom.12,4-8: Den kristne menighed bliver sammenlignet med et legeme.
Ikke alle lemmer på dette legeme har samme funktion.
Tilsammen
udgør vi Krist
legemet.
Vi repræsenterer hverandre i det arbejde som vi udfører.
Det
er Den hellige ånd som uddeler nådegaverne, embederne og opgaverne.
De skal udøves i forhold til den tro som hver enkelt af os har fået.
Det er profetisk gave, tjeneste, læreembedet, formaningens nådegave,
giverens nådegave og forstanderembedet.
Alt
dette skal udføres både med glæde og iver, v.4-8.
Det
forhold at den kristne menighed bliver sammenlignet med et legeme, er
et meget godt og udfyldende billede af det som ske og skal ske i
menigheden. Det er Kristus som er hovedet for menigheden, for det er
ham som er frelseren: Ef.5,23.
Jesus
er den centrale del i menigheden, han holder den sammen og uddeler
nådegaverne efter den nåde som han giver gaver-opgaver til hver
enkelt: Ef.4,15-16. Men hver og en er nåden (nådegaven) givet efter
det mål som Kristus gave tilmåles med: Ef.4,7.
Vi
ved at ikke alle funktionerne er lige vigtige. Nogen er livsvigtige
funktioner, medens andre er underordnede funktioner.
Således
er det også i den kristne menighed, ikke alle funktioner i den
kristne menighed er lige vigtig, men alle
er vigtige
. Vi er indsat i opgaverne og tjenesterne efter Guds vilje. Vi skal
respektere de valg Gud har gjort for os, når det gælder dette.
At
være en kristen betyder at vi inderordner os under de valg, som
Herren har gjort i vore liv.
Dersom
vi ikke er fornøjet med den opgave eller den nådegave, som vi har
fået, kan vi godt bede Herren om at han må give os en anden opgave,
og dersom det er efter hans vilje, så gør han det: 1.Kor.12,31.
Der
er mange opgaver, tjenester, og embeder i Guds rige. Jeg skal ikke
skrive udfyldende om dette her, men henviser til min bog ”Jødedom
og Kristendom. Jesus og Paulus”, hvor jeg skriver udfyldende om
dette.
Hvad
der gælder nådegaverne, skal vi bruge dem som vi har tro til at
udøve dem: Rom.12,6.
Vi
ved at troen vil variere hos de kristne, nogle har stor tro medens
andre igen har mindre tro.
Vi
skal ikke gå ud over det mål som Gud har givet hver enkelt af os.
Den
som har fået ”mindre” nådegave, skal udøve den med glæde og
ydmyghed, og den som har fået en ”større” nådegave, skal gøre
det samme.
Det
er legemet som tæller og ikke den enkelte.
Det
går ikke an at tage sig tilrette i Guds rige. Alt afhænger af Guds
nåde. Den som ikke vil indordne sig dette, vil snart få at mærke
at han mister kraften i den opgave, som Gud har givet ham. Her må
specielt den passe på, som har fået en ”større” nådegave, at
han ikke bliver hovmodig og glemmer at den store kraft kommer fra Gud
og ikke fra ham selv.
Vi
ved at hovmodig står for fald, men den ydmyge giver Gud nåde: Jakob
4,6.
Foran
Jesu domstol i himmelen skal vi svare for hvordan vi har udøvet de
opgaver og nådegaver som vi har fået. Vi kan miste
hele nådelønnen,
men vi skal blive frelst – dog således som gennem ild: 1.Kor.3,15.
Den
første nådegave som nævnes her er den profetiske nådegave v.6.
Det
at tale ”profetisk” betyder egentlig ”at forudsige
hændelser”.Det er der ikke stort behov for i vores tid, for
frelseshistorien er stort set kendt og åbenbaret.
Profeterne
i G.T., var de første som talte profetisk. De var bindeled mellem
Herren og folket. De sagde: ”Så siger Herren” Det var Den
Hellige Ånd som inspirerede dem til at profetere: 2.Pet.1,21.
Der
var profeter i de messianske menigheder, og det er de profeter i de
messianske menigheder. Paulus er HOVEDAPOSTELEN i den kristne
menighed. Det er hans skrifter vi skal holde os til i den indeværende
tids- periode. Han talte på vegne af Herren: Ef.2,20.
”At
tale profetisk” betyder også ”at tale med kraft og
overbevisning” - ikke blot om de eskatologiske ting – men om alt
Guds ord: 1.Kor.14,3.
Der
er forskel på det at være en profet, og det ”at tale profetisk”.
Alle
kan tale profetisk, men det er ikke alle som er profeter.
”For
i kan alle tale profetisk, en ad gangen, så alle kan læres og alle
formanes, og profeters ånder er profeter lydige” 1.Kor.14,31-32.
Når
vi taler profetisk, så taler vi blot stykkevis, for vi ser ikke alle
sammenhængene: 1.Kor.12,9-10.
Der
er også profeter i menighederne i dag, men de har ikke den samme
funktion som de første profeter.
De
skal ikke være med til at udforme læren for den er fastlagt.
De
skal hellere være med til at forkynde den kristne lære på en
ret måde,
men
det er der ikke mange som formår.
Herimod
er der få
profeter i
den kristne menighed i vor tid.
Overalt
hvor Guds ord bliver forkyndt, er Guds kraft til stede, for der hvor
guds ord er, der vil Den Hellige Ånd være i funktion. Han benytter
sig af ordet som bliver forkyndt, og fører det videre både til de
troende og de ikke troende.
I
vor tid er det Paulus lære som først og fremmest skal forkyndes,
for det er ham som er HOVEDAPOSTELEN i den kristne menighed.
Han
fik sit budskab fra den opstande Kristus.
Men
så ser vi dette, at størstedelen af forkyndelsen ikke tager
udgangs- punkt i det som Paulus har skrevet, men tager udgangspunkt i
de jødiske, eller de messianske skrifter, som gælder ”Riget for
Israel”.
Det
burde ikke være således, men således er det.
Prædikanterne
”profeterne” og lærerne forsøger at tilpasse Paulus hans lære
for menigheden som er til den messianske jødedom, men
det går ikke.
Når
dette gøres, kan de heller ikke forkynde alt Guds ord i N.T, til den
kristne menighed, for de vil møde en rest af Guds ord, som de ikke
formår at pladsseer på en ret måde.
Dersom
de havde brugt og forstået Guds ord på en ret måde, havde de
kunnet forkynde alt Guds ord i N.T., til menigheden, og menigheden
havde kunnet forstå det.
Dette
er hovedgrunden til at der sker så lidt vækst i vore menigheder:
vækkelser, kærlighed og helbredelser.
Vi
forkynder et delvis forkert budskab. Vi
skal ikke forkynde den messianske jødedom,
men vi skal forkynde den paulinske kristendom.
Vi
må derfor bede Gud om at han vil oprejse, profeter og lærer som kan
lære ret.
Bibelens
indhold skal ikke fortolkes, men den skal fordeles på en ret måde:
Kor,1,17-18. 2.Kor,1,15. (2.Tim.2,15. Titus 2,7. Paulus hans lære).
(- referent har tilføjet flere henvisninger.)
Det
”at tale profetisk” er også ”at tale ret om Guds ord” og ”at
fordele på en ret måde”. Det er DEN VIGTISKE OPGAVE som en profet
har i dag.
Der
er 5 hovedembeder i den kristne menighed og det er:
a.
apostel. b. profeter. c. evangelister. d. hyrder. e. lærer.
Disse
5 embeder er forbeholdt manden, for på samme måde som Kristus er
menighedens hoved,er manden kvindens åndelige hoved: 1.Kor.11,3 og
Ef.5,23. Kvinden skal underordne sig dette,men alle andre opgaver er
åbne for kvinder i Guds rige, men tiden er blevet således at Guds
ordninger for menigheden ikke bliver respekteret.
Dette
fører også til at menigheden ikke fungerer således som den skal
fungere. Det er Guds ordninger som er de bedste, selv om verden og
tidsånden siger noget andet.
s.
228 På grund af at menigheden mangler bibelsk kundskab, bliver den
også forført af falsk lære. Dette er noget som kendetegner
endetiden: Paulus advarer mod dette: 2.Tim.4,3-4. Rom.12,1.
s.
230 I den paulinske kristendom får den tilgivelse som tror på
Jesus.
Vi
skal tilgive- ikke for selv at får tilgivelse- men vi skal tilgive
som en følge af at Jesus har tilgivet os. Det er af den største
vigtighed at vi skiller mellem den messianske jødedom, som har med
”Riget for Israel” at gøre, og den paulinske kristendom, som har
med den kristne menighed at gøre.
Vi
skal vise oprigtig kærlighed mod alle mennesker: Rom.12,9. Dette er
Guds kærlighed som er nedlagt i alle troende- - - Denne kærlighed
skal være oprigtig og uden bagtanke: Ef.5,2. Når vi har Guds
kærlighed i vore hjerter, bliver det lettere at afsky det onde og
holde fast på det gode: 1.Kor.13,1-8.
I
vor tjeneste til Herren, skal vi heller ikke gå på afkort med Guds
ord. Vi skal forkynde Guds ord således som det står og ikke
tilpasse det, som mennesker kan lide at høre, eller til menneske
skabte opfattelser af Guds ord, således som det kommer til udtryk i
kirkens doktriner, som ofte ikke er korrekte. Dette gælder særlig
kirken forhold til Israel: Gal.1,9-12.
s.
232 Læren om at vi er frelst af nåde ved tro uden gerninger, da vil
den være lidt forskelligt udformet og forstået indenfor de
forskellige kirkesamfund.
De
fleste vil hævde at vi, som er genfødt, kan falde ud af Guds frelse
og bevarende nåde, medens andre vil hævde det modsatte.
I
den paulinske kristendomsforståelse, kan den troende som er genfødt
og frelst ikke
falde ud af Guds frelsende og bevarende nåde,
for vedkommende er indsat i himmelen før vedens grundvold blev lagt:
Ef.1,4 og 2,6. Han kan derimod falde ud af en række andre typer
nåde.
Følgende
kirkens læresætninger er ikke korrekte:
Det
er ikke kirken som er Herrens brud. Det er Israel.
Det
er ikke i himmelen at Kongesønnens bryllup skal fejres, men på
jorden.
Riget
for Israel er ikke det samme som kirkens periode.
De
4 evangelier og de jødiske Skrifter beskriver ikke kirkens periode.
De beskriver ”Rigets” periode.
”Himlenes
rige” eller ”Guds rige” i Evangelierne er ”Riget for Israel”
Mose
Torah er ikke ophævet i ”Riget” forkyndelse. Den er opjusteret
og uddybet af Jesus: Matt.5,17-19 og Hebræer 5,12.
Jesu
og apostlenes forkyndelse angår ikke kirken, men den angår jøderne
og ”Riget for Israel”.
De
messianske jøder blev frelst både
på grund af Guds nåde og gode gerninger. De gode gerninger kunne
ofte være en forudsætning for retfærdiggørelsen, men ikke
bestandig.
Der
er ikke genfødelse i dåbens vand. Der bare er vand.
Der
er ikke syndernes forladelse i nadveren.
Vi
må hele tiden huske på at vi skal fremstilles for Krist-domstol,
for at få igen det som er sket ved vort legeme – enten det som er
godt, eller det som er ondt: 1.Kor.3,10-15. Dette gælder også
forståelsen og forkyndelsen af Guds ord.: Rom.12,12. 1.Tim.1,1.
Vi
skal glæde os over Jesu store forsoner-gerning for hele verden
længes også inderlig efter han komme for menigheden: Titus 2,13.
Medens
vi venter på Jesu komme for menigheden, som er menighedens store
håb, har vi trængsler i verden, men Jesus siger til os: ”Vær
ikke bekymret. Jeg har overvundet verden.” Johs.16,33.
s.
235 Guds ord siger at vi skal glæde os med alle – både de som har
suses, og de om ikke har suses. Vi må huske på at vor og vil være
begrænset både i kvalitet og i tid: 2.Kor.4,17.
s.
244 I Rom.13,8-10, da er det ikke Mose Torah der refereres til, men
Paulus regler for den troendes vandring.
I
Paulus breve findes ca. 1030 love og regler for en troendes vandring.
I
Mose Torah findes 613 bud og love. En del af de love og regler som
Paulus lagde ind i sin lære, sammenfalder naturligvis med en del af
de love og regler som vi finder i Mose Torah.
De
er et udtryk for det som Paulus lærte af den opstandne Kristus om
menighedens lære.
s.
245 Rom.13,11-14. : Vi ved at vi må vogne op af vor åndelige søvn,
for afslutningen af frelsen er nærmere nu, end da vi kom til troen.
Der
er åndelig nattemørke, det stunder mod dagen for Jesu komme for
menigheden. Da er dette et faktum, lad os aflægge mørkets gerninger
og iklæde os lysets våben. Lad os vandre sømmelig som vi gør om
dagen – ikke i svir og drik, ikke i løsagtighed og skamløshed,
ikke i kiv og misundelse, men vi skal iklæde os Jesus Kristus, vor
Herre. Vi skal heller ikke bære omsorg for kødet, således at
begæringer vækkes.
s.
246 Kærligheden er opfyldelsen af Paulus hans torah (lære). Frelsen
er os nærmere end da vi kom til troen.
Hvad
der gælder vor frelse, så kan det ses både i tidsaspektet og i
evighedsaspektet. Vi er frelst allerede her og nu, men vi venter på
Jesu komme for menigheden. Det er afslutningen på vor frelse. Det er
det som er menighedens store håb. Der står at vi skal trøste
hverandre med Jesu komme for menigheden. Gør vi det ? 1.Tess.4,18.
Vi
må skille mellem den kristne menighed bort-atomar og opstandelsen på
den sidste dag.
Bort-atomar
angår den kristne menighed, medens opstandelsen på den sidste dag
kommer ca. 7 år efter bort-atomar, og angår opstandelsen af alle
troende, som bliver medlemmer i ”Riget for Israel”.
Den
første begivenhed er omtalt udelukkende
i Paulus Skrifter, medens den anden begivenhed er omtalt gennem hele
G.T. Og de jødiske Skrifter i N.T.
I
og med at kirken og mange kristelige organisationer ikke regner med
Guds planer til Israel,sa
sammenblander de den kristne menigheds bort-atomar og opstandelsen på
den sidste dag. Johs.11,21.
s.
247 Både
i Rom.13,11 og 1.Tess.5,6 bliver vi troende opfordret til ikke
at sove.
Der
er megen åndelig søvn i menigheden i dag. Der er fortsat mange
”småbørn i Kristus” i menigheden.
Dette
gælder ikke blot kundskaber i Guds ord, men det gælder
helliggørelse og udførelse af de opgaver og nådegaver som Gud har
givet den enkelte.
Vi
kan ikke falde ud af Guds frelsende og bevarende nåde ved vor
åndelige søvn, men vi kan falde ud af andre typer nåde:
1.Kor.11,30. Ef.6,10-18.
s.
248 Vi skal ikke blot ”iklæde os lysets våben”. Vi skal også
iklæde os Kristus. Det vil sige at vi skal iklæde
os Jesu forsoning, og
det er nok for os.
Dette
sker ved genfødelsen og ikke i dåbens vand som kirken og de
lutherske organisationer lærer.
Der
er ingen genfødelse eller frelse i dåben. Det
er naivt og u-bibelsk at tro og lære sådan noget.
Denne
tanke om at der er genfødelse i dåbens vand, går tilbage til
gammel , hedensk religion i Babylon.
Denne
tanke blev videreført til den katolske kirke som igen første den
over til Luther og de Lutherske kirkesamfund. Se min bog ”Jesu
Genkomst” bind 3, s.128.
Det
er i troen på Jesus at genfødelsen eller retfærdiggørelsen sker
og ikke i dåbens vand.
Når
kirken og de lutherske organisationer lærer dette, så fører de
folket bag lyset.
De
lover dem frelse i dåbens vand.
Jeg
for min del forstår ikke at de lutherske teologer og forkyndere tør
hævde dette af to grunde,og
det er:
a)
Det
er galt. b) denne lære fører mennesker ind i fortabelsen.
Den
som ”har iklædt sig Kristus” Rom.13,14. Har ”korsfæstet kødet
med dets lyst og begæringer” Gal.5,24.
Vedkommende
kan ved Den Hellige ånd og et helliggjort liv afvise kødets
gerninger som fortsat er i os. Vi skal ikke have omsorg for kødet
(v.14) Det skal isoleres i vore liv. Dette sker ved:
Bibellæsning,
samfund med troende, en ret forståelse af Guds ord. Nadveren som
både er et fællesmåltid, et styrkemåltid og et minde-måltid om
Jesu komme for menigheden.
s.
249 Rom.14,1 vedrører den som ikke har fået tag i eller ikke
forstår den paulinske lære fuldt ud.
Dette
gælder de
allerfleste kristne som
lever i dag. De har en eller anden begrænsning i deres forståelse
af Guds ord.
De
skiller ikke mellem ”Rigets” forkyndelse og den kristne menigheds
forkyndelse.
De
skille heller ikke mellem retfærdiggørelsen og helliggørelse,
mener
at den som lever et dårligt liv, kan falde ud af Guds frelsende og
bevarende nåde.
De
ved ikke at vi er fuldkomne
i Kristus: Kolos.2,10.
s.
252 a) Jøderne ser deres højtider i et historisk lys som peger
fremover mod Messias første komme, medens
vi kristne ser mange af de jødiske højtider som opfyldt ved Jesu
første komme.
Jøderne
og vi kristne lægger et delvis forskellig indhold i dem.
b)
Tidspunkterne for de jødiske højtider er forandret i den ””kristne
kalender”. Dette blev gjort af kejser Julian og den romerske kirke
for at både staten og kirken skulle distancere sig fra jødedommen,
og for at de skulle tilpasse sig de hedenske højtider i Babylon.
Se
mine bøger: ”Jødernes Konge” bind 4, kap: Tidspunktet for
Messias første komme samt ”Jesu Genkomst”, bind 3, kap. Den
fjerde basun.
s.
254 Ved Jesu komme for den kristne menighed, skal medlemmerne
fremstilles for Jesu domstol i himmelen, for at få igen det som er
sket ved legemet – enten det som er godt, eller det som er ondt: De
dårlige gerninger skal brænde op, men de gode og rigtige gerninger
skal få løn.
Alle
som kommer frem for denne domstol er frelst: 1.Kor.3,10-15.
Det
er vore gerninger som skal dømmes foran denne domstol.
Det
er ikke de troendes synder. De blev dømt på Golgata.
Jesus
tog sig af al verdens synd og dømte den på Golgata og han udbrød:
”Set
er fuldbragt” gr.tetelestai, da var syndemålet var løst en gang
for alle mennesker.
s.
255 Rom.14,12. Enhver af os skal gøre regnskab for os selv ved Jesus
domstol. Det er en alvorlig sag. Da skal alle
ting
komme frem for lyset – både vore gerninger, vore tanker, vore
indstillinger, vore domme og vore motiver. Der er ingen som kan
undfly denne dom. Det vil blive en retfærdig dom, og den skal danne
grundlaget for hvilke opgaver vi skal få i ”Rigets” tid.
Den
som har fået en god bedømmelse af Kristus, skal få større opgaver
i ”Rigets tid” end den som har fået en dårlig bedømmelse.
Der
er mange troende som har vanskelig ved at forstå dette, at der skal
være højere og lavere positioner i himmelen, men det må være
således, for:
a.)
Gud dømmer en retfærdig dom. Han dømmer i forhold til den indsats
som hver enkelt af os har gjort ved Den Hellige Ånds hjælp.
b)
Guds rige er opbygget på over – og underordning.
Det
er ikke noget demokrati, men det er et hierarki hvor Den treenige Gud
er på toppen, og vi mennesker er længere ned på rangstigen.
s.
256 Vor
position i Kristus
& vor
vandring som
troende:
Vor
position i Kristus sår fast. Vi kan aldrig blive mere retfærdiggjort
end vi akkurat er.
Vor
position følger os gennem hele livet.
Vandringen
som troende kan variere fra en kristen til en anden.
Gud
har både slemme og snilde børn. Han har både ulydige og lydige -
Uanset
hvordan vi fører vore liv, så er vi Guds
børn.
Der
er desværre mange kristne som sammenblander vor stilling i Kristus
med vor vandring som troende.
De
tror og mener at vi kan falde ud af Guds frelsende nåde ved at føre
et dårligt kristen liv, men
således er det ikke i vor tidsperiode.
Særlig
en del af de ældre lutheranere har store problemer med dette.
De
ser på deres liv, som ofte kan være dårlige og ufuldkomne, og tror
og mener at et dårligt liv kan forårsage, at en mister Guds
frelsende og bevarende nåde, men
således er det ikke.
Dersom
de troende havde fået set dette, at
vi er frelst af nåde uden gerninger: Ef.2,8-9.,
så havde det set positivt ud for dem selv og for menigheden. De
havde med den største glæde og jubel gået ind i de gerninger som
Gud havde givet dem i menigheden. Dette ville have ført til
voksende vækkelser, men således som det er nu, så er kristenlivet
for mange blevet et liv i usikkerhed uden glæde.
s.
263 Rom.15,5-7. Det er Gud som gennem Den Hellige Ånd giver os
tålmodighed og trøst, således at vi får et sindelag efter det
forbillede som Jesus gav os. Det er Gud som er kilden til dette. Han
giver os håb, trøst, tålmodighed, kraft, kærlighed og sindighed:
2.Tim.1,7.
Disse
egenskaber hører med til Guds væsen. ”At have et sind” betyder
ikke at man ”ser ens på alle ting”. Det betyder at vi skal have
det samme sind som Jesus havde, når det gælder det at tjene andre.
Jesus
satte ikke sig selv i centrum. Han var ikke kommet for at lade sig
tjene, men
for selv at tjene
og give sit liv til løsesum for alle mennesker. 1.Tim.2,6.
s.
265 Efter den kristne menigheds bort-atomar vil det profetiske
program for Israel komme tilbage igen i endens tid, og både jøder
og hedninger skal blive frelst ind i ”Riget for Israel”.
Paulus
hans forkyndelse, som vi finder i hans breve til hedningerne, er en
parentes
i
Guds profetiske program med jøderne.
Efter
den kristne menigheds bort-atomar før trængselstiden på 7 år, vil
den messianske forkyndelse komme ind igen.
Da
vil igen jøder og hedninger indsamles i det profetiske program.
”Riget
for Israel” vil blive oprettet IGEN: Ap. Gr.1,6, og Jesus skal være
konge ud fra det nyopbyggede tempel i Jerusalem.
s.
268 Da Jesus kom, udvidede han Mose lære. Den både var og skal være
GRUNDLOVEN i ”Rigets tid”, men i og med at teologerne og mange af
forkynderne har afskaffet Guds løfter til Israel, så har de ikke
plads til ”Rigets tid” i deres forkyndelse og deres teologiske
systemer.
De
må da, for at få Skriften til at harmonere indblande
de messianske Skrifter i Paulus hans Skrifter.
Det
bliver et blandingsevangelium som har mistet meget af sin kraft.
Man
kan vel ikke sige at det er Åndens kraft som kendetegner kirkens og
de mange kristelige organisationer i dag.
s.
270 Rom.15,15: Der skulle djærvhed
til
for at minde dem om dette, og
det er også en mangelvare blandt præster og prædikanter.
Man
har alt for let ved at tilpasse forkyndelsen til det som tilhørerne
ønsker at høre.
Mange
præster placerer deres tilhørere ind i Guds rige, bare på grund af
at de er døbt, og tør ikke forkynde ordentlig om frelsen og
fortabelsen.
Mange
prædikanter har også tilpasset deres forkyndelse efter de
synspunkter som de forskellige kristelige organisationer har, og til
tros for at de inderst
inde
ved, at deres budskab ikke er helt korrekt, så fortsætter de med at
forkynde det.
Der
er ikke noget som hedder ”næsten korrekt” i forkyndelsen.
Det som ikke er korrekt er galt.
Det
er ikke den frie nåde som bliver forkyndt i mange kristne
forsamlinger, men
det er den betingede nåde.
Nåden
gælder ikke bare retfærdiggørelsen. Den gælder også
helliggørelsen og herliggørelsen.
Alt
dette er frit i den frie nådens tidsperiode.
Men
indblandes den messianske jødedom i Paulus hans frie evangelium,
så bliver nåden ikke fri længere, men den bliver betinget.
Paulus
havde fået sin opgave af Jesus selv, og Paulus lagde hedningerne
frem som et offer for Gud. Han
kom med dem og lagde dem ned på Herrens alter i himmelen: Rom.15,16.
s.
278 I indeværende tidsperiode er der forskel på jøderne og den
kristne menighed.
I
”Rigets tid” vil de messianske jøder igen sammen med den
messianske jødedom blive den styrende.
Kirkens
tid er en parentes i Guds planer med Israel og med jøderne.
s.
285 Rom.16,8-15. Paulus videresender hilsener til en række personer
i den kristne menighed i Rom. Alle disse som er nævnt, er ukendte
personer i Guds rige.
De
deler skæbne med de mange millioner af troende som der har været op
igennem hele frelseshistorien. Vi kender ikke til dem. De er lemmer
på det kristne legeme, og det vigtigste af alt er at Herren kender
os.
Vi
skal engang mødes i skyen på vej mod det himmelske Jerusalem.
Der
skal Jesus Kristus dømme os for de gerninger som vi har udøvet.
Vi
skal få uddelt vor nådeløn foran Jesu domstol i himmelen:
Rom.14,10 og få tildelt de opgaver som vi skal have i ”Rigets tid”
Vi
ved at de troende jøder skal styre hele
verden ud
fra Jerusalem.
I
”Rigets tid” skal vi styre både over engel og hele skaberværket:
1.Kor.6,2-3.
s.
286 Paulus formanede de kristne at de skulle hold e sig borte fra dem
som skabte strid og splittelse mod den paulinske lære: Rom.16,17.
Det
var dem som var imod Paulus budskab om den kristne lære.
Vi
ved ikke hvem de var, men det kunde være:
Judaistiske,
jøderne eller, fremmed filosofiske retninger.
Paulus
lære gik ud på følgende:
Vi
er retfærdiggjort af tro uden gerninger.
Vi
er helliggjort af nåde ved tro uden gerninger. Det er den hellige
Ånd som helliggør os.
Vi
er herliggjort af nåde ved tro uden gerninger: 1.Kor.1,30.
Den
som en gang er kommet til tro på Jesus, kan ikke falde ud af Guds
bevarende nåde.
Vi
er allerede her og nu indsat i himmelen i Jesus Kristus: Ef.1,3. 2,6.
Jøder
og hedninger er sat på lige line i den kristne menighed.
Vi
er hverken under Mose eller Jesu lære, men
vi er under nåden, som er det samme som Paulus hans lære: Rom6,14.
Vi
skal rykkes op i luften sammen med de andre medlemmer af den kristne
forsamling før trængselstiden på 7 år: 1.Kor.15,51-52 og
1.Tess.4,14-18.
Vi
skal være sammen med Jesus når han kommer tilbage til jorden –
sammen med de andre treonde og engle, for at holde dom over verden:
2.Tess.1,7-11.
Vort
hjem er i himmelen i ”Rigets tid”: Fil.3,20. Kolos.1,5.
Vi
skal være med på at styre verden i ”Rigets tid” ud fra det
himmelske Jerusalem.
Efter
at ”Rigets tid”er ovre, skal Jesus underlægge sig Gud, og Den
Treenige Gud skal ”være alt i alle”: 1.kor.15,28.
Det
betyder at han skal overføre alle de hellige ting (gr.ta panta) til
alle troende.
Vi
skal alle sammen stilles på lige line i Den Treenige Gud.
Så
dukker spørgsmålet op Rom.16,17. Hvad skal vi gøre med genfødte
troende, som ikke fordeler Guds ord på en ret måde ?
Skal
vi være sammen med dem eller ikke ?
Jo,
vi skal være sammen med dem, og vi skal forsøge at retlede dem så
godt som vi kan, og dersom de ikke vil tage imod eller ikke forstår
den paulinske lære, så er det deres eget ansvar.
Vi
skal også forsøge at danne paulinske grupper eller menigheder hvor
det er mulig.
Det
kan blive en menighed i dit hus dersom der er interesse for det. Den
behøver ikke at være så stor.
Der
kan i glæde jer med det paulinske evangelium og kende frelsens
sikkerhed og tryghed.
Vi
skal derimod holde os borte fra de liberalistiske menigheder som har
fornægtet de bibelske sandheder om Jesu forsoning, Den Treenige Gud,
Guds dom over mennesker og u-frelstes evige adskillelse fra Gud.
s.
290 I og med at der var kommet en ny tidsperiode, hvor troende var
frelst af nåde ved tro uden gerninger, så var dåben ikke længere
nødvendig.
Paulus
sagde følgende om dåben: ”For Kristus har ikke udsendt mig for at
døbe, men for at forkynde evangeliet, ikke med vise ord, for at Jesu
Kristi kors (forsoningen) ikke skulle tabe sin kraft: 1.Kor.1,17.
”For jeg vil ikke vide af noget andet (f.eks. dåb) blandt jer,
uden Jesus Kristus og han korsfæstet: 1.Kor.2,2.
Pinsevennerne
og baptisterne mener at dåben er en ” god samvittigheds-pagt med
Gud: 1.Pet.3,21., men
det kan den umulig være, for
det som givet et menneske en ”god samvittighed”, er troen på
retfærdiggørelsen som en gave: Hebræer 9,12.
Gud
var mægtig til at styrke menigheden i Rom efter Paulus hans -
evangelium og Jesu Krist forkyndelse til Paulus.
Dette
var en åbenbaring af en HEMMELIGHED som havde været skjult i alle
tidsaldrene, men som NU var blevet åbenbaret gennem profetiske
Skrifter efter den tids allerlig Guds befaling, for at virke
troslydighed for alle hedninger (gr.ethnos.)
Gud
skulle have æren for det i alle tidsaldre: Rom.16,25-27.
Ordet
”HEMMELIGHED” er på græsk ”mysterion”. Det betyder ”NOGET
SOM IKKE HAR VÆRET ÅBENBARET FØR”.
Det
havde været fortiet fra foregående tidsaldrene
s.
291 Det græske ord ”aionios” skal ikke oversættes med ”evig”,
men det skal oversættes med ” det som hører tidsalderen til:
Rom.16,25.
Bibelen
opererer ikke med tiden i forhold til evigheden.
Når
en tidsalder er afsluttet, kommer en nytidsalder.
Ordet
”evig” forekommer også i Bibelen, men det er et belastet ord i
og med at græsk religion så på tiden som noget negativt, medens de
så på evigheden som noget positivt.
Livet
var noget negativt, for menneskets sjæl var i legemets fangenskab (i
livet).
Det
var først i døden at frelsen indtrådte.
Hebræerne
så på dette på en helt anden måde:
Selve livet var en del af frelsen.
Det
var i livet at mennesker skulle lægge grundlaget for frelse.
Den
eneste vise Gud ved Jesus Kristus skal have AL ÆREN i alle tidsaldre
for at han introducerede den frie nådens tidsperiode og inviterede
os hedninger til at blive Guds folk på en speciel måde, ikke
i stedet for jøderne,
men sammen med dem.
Vi
som før havde været langt borte fra Guds rige, vi
er kommet nær til og er blevet medlemmer i det:
”men
NU, i Jesus Kristus, er i (hedninger) som fordum var langt borte,
kommet nær til VED KRISTI BLOD.” Ef.2,13.