Ret forståelse 6. doc
Citat
fra ”Jesu Genkomst” bind 1, side 116-.
forfatter
cand. fiol forfatter Oskar Edin Indergaard,Tingvoll
re.
Egon L. Kristensen. Herning
Der
er to typer nådeløn:
Nådelønnen
består ikke udelukkende i det som en har oparbejdet ved gode
gerninger i kristenlivet, og som viser sig at holde foran Jesu
domstol.
Den
består også af alle de åndelige velsignelser og rigdomme som vi
får del i, efter at vi er kommet til himmelen. Det sidste bliver
fælles for alle troende.
Begge
typer løn er af nåde,og
de baserer sig på Jesu forsoningsværk og Den Hellige Ånds gerning
i hver enkelt troende.
Vi
skal i det flg. Beskrive den anden type af nådelønnen, som en får
del i ved at man er en genfødt kristen og er kommet til himmelen.
Vor
løn er i himmelen. Det er der vi får udbetalt lønnen.
Hvad
der gælder saligprisningerne i evangelierne, så gælder de specielt
jøderne og angår ”Riget for Israel”, men generelt angår de
også den kristne menighed. I og med at vi er koblet ind i jødernes
mange pagter og løfter, så er dette også løfter som gælder den
kristne forsamling.
Vi
er de helliges medborgere og Guds husfolk: Ef.2.
Se
kapitlerne: Bjergprædikenen er grundloven i 1000 års-riget &
Forskellige
tolkninger af Bjergprædikenen i min bog: Jødernes Konge 2.
Den
kristne forsamling har fået flg. Løfter, eller skal få del i flg.,
rigdomme og nådegaver:
- Vi skal få del i himlenes rige.
Her
betyder dette udtryk det samme som riget for Israel. I sin
undervisning talte Jesus om det konkrete og historiske Guds-riget i
Israel helt frem til Matt.13.
Fra
da af forkyndte han både det konkrete Guds rige og Guds-rigets
hemmeligheder. Den som fik del i himlenes rige, den fik del i
frelsen. Efter jødiske tankegang er det det samme som at blive
frelst. Jøderne
skiller ikke mellem den himmelske og den jordiske fase af Guds-riget.
Det
gør derimod grækerne, og det er desværre deres tankegang som i
stor udstrækning har fået gennemslagskraft hos os hedninge-kristne.
Når
vi taler om frelsen, så mener mange af os hedninge-troende at det er
ensbetydende med et isoleret liv i himmelen, men sandheden er at
frelsen er så uendelig meget mere end det.. Vi skal ikke bare som
troende leve i himmelen, men vi skal være med til at styre verden i
Rigets periode: Matt.5,3.
De
troende i gammeltestamentlig tid ventede ikke på at de skulle komme
til himmelen, men de ventede på at himmelen eller det himmelske
Jerusalem skule komme til dem: Hebræer 11,10.
Jesus
sagde også til apostlene at han skulle komme tilbage og hente dem,
således at de bestandig kunne være der hvor han var. I dette
tilfælle menes der både i himmelen og på jorden: Joh.14,3.
Det
samme var også tilfælle med apostlene. De spurgte ikke Jesus om han
ville tage dem med til himmelen, men de spurgte Jesus om han kom til
at oprette ”Riget for Israel” ved Den Hellige Ånds udgydelse:
Ap. Gr.1,6.
Vi
må tilbage til de jødiske ideer om frelsen dersom vi skal forstå
dette rigtigt.
De
græske tænkere på dette område repræsenterede ikke sandheden i
dette spørgsmål. De repræsenter derimod filosofiske og hedenske
elementer.
Det
er jøderne som har ret i dette, for
deres ideer er hentet fra Bibelen, som er en bog som er dikteret af
Gud selv..
- Vi skal få trøst i Rigets tid:Matt.5,4.
- Vi skal være jødernes medarvinger til hele verden: Rom.4,13.
- Vi skal mættes med retfærdighed: Matt.5,6.
- Vi skal finde barmhjertighed: Matt.5,7.
- Vi skal se Gud:Matt.5,8.
- Vi skal kaldes Guds børn: Matt.5,9.
- Vi skal få del i det evige eller det tidsalder-liv : Joh.10,28.
- Vi skal være der som Jesus er, og Faderen skal give os ære:Joh.12,26
- Vi skal se Jesu herlighed som han havde hos Faderen, før verdens grundvold blev lagt. Joh.17,24.
- Vi skal får del i nøglemagten i fuld udstrækning. Matt.18,18. Joh.20,23.
- Vi er Guds arvinger og Jesu Krist medarvinger. Vi skal arve alle ting sammen med Jesus. Rom.8,17.
- Vi skal blive gjort ligedannet med Guds Søns billede. Rom.8,29
- ud skal give os alle ting sammen med Jesus. Rom.8,32.
- Vi skal være med på at dømme verden. 1.Kor.6,2.
- Vi skal være med til at dømme de faldne engle. 1.Kor.6,3.
- Vi skal se Guds åsyn til åsyn, og vi skal få alle nådegaverne i hele deres fylde og udstrækning. 1.Kor.13,8-12.
- Vi skal få del i en evig (tids alder) fylde af herlighed. 2.Kor.4,17
- Vi skal overklædes med vort herligheds-legeme. 2.Kor.5,1.
- Vi er velsignet med l åndelig velsignelse i himmelen. Ef.1,3.
- Vi skal få barnekår hos Gud. Ef.1,5.
- Vi er allerede indsat sammen med Jesus i himmelen eller de himmelske ting. Ef.2,6.
- Vi har vort borgerskab i himmelen. Fil.3,20.
- Jesus skal forvandle vort fornedrelse-legeme, således at det bliver lig med hans herligheds legeme. Fil.3,21.
- Vort liv er skjult med Kristus i Gud. Kolos.3,3.
- Ved Jesu åbenbarelse for verden skal vi blive åbenbaret sammen med ham i herlighed. Kolos.3,4.
- Jesus skal ved sit komme for den kristne menighed fri os fra den kommende vrede. 1.Tess.1,10.
- Vi skal blive ulastelige i herlighed for vor Guds og Faders åsyn. 1.Tess.3,13.
- Vi skal altid være sammen med Herren. 1.Tess.4,17.
- Ved sit komme til Israel skal Jesus vise sig herlig i alle sine troende. 2.Tess.1,10.
- Vi skal herske sammen med Jesus. 1.Tim.2,12.
- Når Jesus åbenbares, da kommer hans rige.2.Tim.4,1.
- Vort salige håb er åbenbarelse af Jesus-Krist. Tit.2,13.
- Der står en sabbats-hvile ”Riget for Israel” tilbage for Guds folk. Hebræer 4,9.
- Jesus er vor ypperstepræst for altid. Han gik ind i himmelen som en forløber for os. Hebræer 6,20.
- Jesus kan fuldkomment frelse dem som kommer til Gud ved ham. Hebræer 7,25.
- De kaldte skal får den evige (tidsalder) arv. Hebræer 9,15.
- Jesus skal åbenbare sig til frelse for dem som venter på ham. Hebræer 9,28.
- Vi er blevet gjort fuldkomne ved Jesu offer. Hebræer 10,14.
- I Jesu blod har vi frimodighed til at gå ind i himmelen. Hebræer 10,19.
- Vi venter på den stad (det himmelske Jerusalem), som Gud er skaber og bygmester til. Hebræer 11,10.
- Vor løn er i himmelen. Hebræer 11,26.
- Vi skal få et rige som ikke skal blive rystet. Hebræer 12,28.
- Vi skal være en førstegrøde af Guds skabninger. Jakob 1,18.
- Vi skal dømmes efter frihedens fuldkomne lov. Jakob 2,12.
- Vi er genfødt til et levende håb i Kristus opstandelse fra de døde. 1.Pet.1,3.
- Vi har en uforgængelig og u-smittet arv som er gemt for os i himmelen. 1.Pet.1,4.
- Vi holdes oppe til den eskatologiske frelse, som skal åbenbares på os ved Jesu komme for menigheden. 1.Pet.1,5.
- Endemålet for vor tro er sjælenes frelse. 1.Pet.1,9.
- Vi er en udvalgt æt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et folk til ejendom. 1.Pet,2,9.
- Jesus skal føre os frem for Gud ved bort-atomar. 1.Pet.3,18.
- Herlighedens og Guds Ånd hviler over os. 1.Pet.4,14.
- Gud skal ophøje os i sin tid.1.Pet.5,6.
- Gud har omsorg for os. 1.Pet,5,7.
- Gud har kaldt os til en evig (tidsalder) herlighed i Kristus Jesus. 1.Pet.5,10.
- Gud har givet os de største og dyreste løfter. Vi skal få del i guddommelig natur. 2.Pet.1,4.
- Gud skal udfrie de gudfrygtige af fristelser.2.Pet,2,9
- Hvi har en salvelse af Den Hellige og ved alle ting. 1.Joh.2,20
- Vi er lovet det evige eller det tidsalder liv. 1.Joh.2,25. 5,11.
- Dersom vi bliver i Kristus, skal vi ikke blive til skamme ved hans åbenbarelse. 1.Joh.1,28.
- Når Jesus åbenbares, da skal vi blive ham lig. 1.Joh.3,2.
Løfterne i Johannes
Åbenbaring.
Hvad
der gælder løfterne, som er givet til de 7 menigheder i
lilleasiatiske menighed, så er de også gældende for hvert enkelt
medlem af den kristne menighed.
7-tallet
i Bibelen står for fuldstændighed (Se kap.: Bibelens talsymbolik og
matematiske mønster)
De
7 lilleasiatiske menigheder repræsenter derfor ikke blot sig selv,
men alle kirkesamfund til enhver tid – fra Den Hellige Ånds
udgydelse på Pinsedagen og indtil Jesu genkomst for Israel.
Løfterne
til de 7 lilleasiatiske menigheder repræsenter flg. Forhold:
a)
De er givet til hver enkelt af de 7 lilleasiatiske menigheder.
b)
De er givet til enhver menighed gennem alle tider.
- De er givet til hver enkelt troende. Åben. 1,3. 3,22.
Ved
siden af dette er beskrivelsen af de 7 lilleasiatiske menigheder, er
det også en kronologisk og historisk oversigt over kirkens historie,
fra den første til og til Antikristens samarbejde med skøge-kirken
i endens tid og Jesu genkomst til Israel.
- Efeser perioden beskriver kirkens åndelige stilling på Johannes tid. Åben.2,1-7.
- Smyrna perioden beskriver tiden frem til kejser Konstantins omvendelse til kristendommen. Dette skete i året 315. Denne tid var en martyr tid med 10 store kristendoms forfølgelser fra de romerske kejsers side. Åben2,8-11.
- Pergamon perioden er tiden fra Konstantins omvendelse og til pavens fremtræden på 1500 tallet. I denne tid blev kristendommen anerkendt som statens religion, og den kristne lære blev med tide sammenblandet med filosofiske og hedenske elementer. Det var til stor skade for kirken. Dele af Krist lære blev p.a., af dette ikke ret forstået og forkyndt. Dette gælder også i dag. Åben.2,12-17.
- Thyatira perioden står for pavekirkens periode. Denne tid varede fra 500 til 1500. Denne periode betegner højdepunktet for frafald fra den oprindelige kristne lære til pavekirkens mange falske dogmer og læresætninger, som også i dag sættes over Guds ord i de katolske kirker. Det var også en forfølgelsestid for dem som fastholdt Guds ord, således som vi har det i Bibelen. Denne tid giver os en forsmag på det som vil komme i endetiden. Se kap,: Den store skøge og Den oprindelige babyloniske.
- Sardes perioden beskriver tiden for reformationen på 1500 tallet. Perioden strækker sig frem til 1800 tallet. Reformationen var et forsøg på at rense kirken for falsk lære og afgudsdyrkelse, men den gik ikke langt nok. I nogle tilfælle forsøgte reformationen at indgå kompromis med den katolske kirke, og det går ikke an i lære – og trosspørgsmål.
- Filadelfia perioden begyndte med pietismen på 1800 tallet. Dette blev en stor vækkelses tid i Europa og i Amerika. Som en følge af dette blev der en stor missionstid. Denne periode har vi endnu i dag, men den holder nu på at blive svækket på gr. af det store frafald som vi har fra de kristne trossandheder.
- Laodikea perioden er det som mere og mere kommer til at betegne den officielle kirke. Det store frafald i moderne tid kirken begyndte på 1800 talletmed den liberale teologis fremvækst. I den bliver alle bibelske frelses-sandheder, som vi har, benægtet. , Denne kirke vil mere og mere gå i samarbejde med u-bibelsk lære, med de fremmede religioner og den katolske kirke, som er centrum i den store skøge i endens tid.
Vi
har med dette 2 endetidsmenigheder. Det er Filadelfia og Laodikea
menigheden. Filadelfia
menigheden er Guds sande menighed: Aben.3,10.
Laodikea
menigheden vil som sådan ikke få del i bort-atomar men vil gå ind
i trængselstiden på 7 år og samarbejde med Antikrist. I slutfasen
af trængselstiden vil Antikrist selv gøre ende på den store skøge:
Åben.17,16
Til
trods for at denne kirke ikke får del i bort-atomar, så vil
alligevel mange af dens medlemmer omvende sig til Herren i løbet af
trængselstiden Vejen vil gå gennem martyriet, men de vil få del i
frelsen og i opstandelsen på den sidste dag.
Vi
må huske på at Jesus står udenfor i denne kirke, men han banker på
hvert enkelt menneskes hjerte og vil gerne ind: Åben.3,20.
De
troende i trængselstiden finder vi bl.a. igen i Åben.6,9-11.
7,13-17. 13,10. 14,13. 18,4. Matt.25,1-13.
Vi
skal se på de forskellige løfter som de 7 lilleasiatiske menigheder
har fået:
- Menigheden i Efeser har fået flg. Løfter: Åben.2,7.
Livets
træ er ikke tilgængelig for os troende på nuværende tidspunkt.
Det hører med til det som vi får del i, når vi kommer til
himmelen. Det er et konkret træ, som hører med til den åndelige
dimension. Den giver frugt 12 gange i året. Vi ved fra 1.Mos.,
hvilke egenskaber frugten på livets træ gav. Den gav evig liv i den
betydning at den som spiste af dette træ, den skulle leve for altid.
I
tillæg til dette giver livets træ helse til de mennesker som lever
på den nye jord, og det giver os deltagelse og indsigt i den
Gud-dommerlig livs fylde. Livets træ står centralt i det ny
Jerusalem, som er det samme som Guds tron-sal på den nye jord.
Åben.22,2.
- Menigheden i Smyrna fik flg. Løfter: Åben.2,11.
Den
anden død er det samme som ild søen eller den evige fortabelse. Det
vil sige at man for evig er skilt fra Guds kærlighed. Der findes
ikke mere nogen vej tilbage for frelse. Åben.20,6 v.14. 21,8.
Den
evige fortabelse går ud på at de mennesker som får del i den, de
vil være plaget af intens uro og anger i samvittigheden til enhver
tid, fordi de ikke tog imod de mange tilbud som de fik i livet om
udfrielse og nåde. Luk.16,24.
Videre
går fortabelsen ud på at de mennesker som får del i den, for altid
må leve sammen med Satan og de onde ånder. Ild søen er oprindelig
tiltænkt Satan og de onde ånder. Ingen mennesker behøver at komme
der, dersom det ikke selv ønsker det. Der
er frelses ordninger til alle mennesker. Matt.25,41.
Til
slut går den evige død ud på at de mennesker, som har fået del i
den, ikke får del i bort-atomar eller den første opstandelse og får
ikke del i Guds rige, når det kommer. De får hverken del i ”Riget
for Israel” eller den nye himmel og den nye jord.
Udtrykket
”den anden død” står i modsætning til ”den første død”,
som vi levede i før vi kom til troen på Jesus. ”Den første død”
er døden i synd og overtrædelser. Den fører til at vi må dø på
grund af at vi har synd i vor ånd, vor sjæl og vort legeme. Dette
betyder imidlertid ikke at mennesket behøver at gå fortabt af den
grund. Den som benytter sig af Jesu frelse-værk, skal ikke gå
fortabt. Alle som tror på ham, har del i hans sejer og opstandelse.
Vi skal ikke kunne skades af ”den anden død”.Ef.2,1. Kolos.2,13.
Udtrykket
”den første død” kan også gå på forsoningssiden som Jesus
døde for os på Golgata. Vi kan benytte os fuldt ud af alle sider
ved Jesu forsoningsværk. Alt det som Jesus har, det har vi. Når han
er død, så er alle vi som tror, døde sammen med ham. Rom.6,8.
2.Kor.2,15 Kolos.3,3, 2.Tim.2,11.
Den
som har del i Jesu død og opstandelse, den skal ikke skades af den
anden død, som er ild-søen eller selve fortabelsen.
I
kristen sammen hæng opdeler vi døden i 3 forskellige typer:
a)
Den legemlige
død.
Den må vi igennem alle sammen, dersom vi da ikke er så heldige at
få opleve bort-atomar af den kristne menighed, som nu står foran
sin nære opfyldelse.
På
grund af at vi alle sammen har synd i vore legemer, så er vi
underlagt den legemlige død. I den forbindelse lever vi fortsat
”under dødens og syndens lov”. Rom.8,2. Men det behøver vi ikke
at være bange for. I og med at Den Hellige ånd bor i vore hjerter,
skal han frigøre os fra den legemlige død. Rom.8,10-11.
b)
Den åndelige
død. Denne
død indtræffer hos et menneske når ”nådetiden” for det
menneske er forbi. Det vil igen sige at mennesket har forhærdet sig
overfor Gud i en grad og udstrækning at Den Hellige Ånd ikke
længere er istand til at komme i kontakt med mennesket, for at kalde
det ind i Guds rige. Mennesket er forhærdet. Synden mod Den Hellige
Ånd er den eneste som ikke kan tilgives. Matt.12,32.
Den
åndelige død kan indtræffe før den legemlige død, eller den kan
indtræffe ved det samme tidspunkt.
c)
Den evige
eller den tidsalder – død.
Dette betyder at en hverken får del i bort-atomar eller i den første
opstandelse. En får dermed ikke del i ”Riget for Israel”. Den
som ikke får del i riget, den går fortabt for riget. Dette er den
oprindelige og hebraiske forståelse af hvad det betyder at gå
fortabt.
De
jødiske tanker angående frelsen går ud på at alle mennesker
skulle opstå på den sidste eller yderste dag, og få sin bedømmelse
af Gud. De som får del i ”Riget for Israel”, bliver frelst, de
som ikke får del i ”Riget for Israel”, de går fortabt. Dette er
fortsat en rigtig vurdering af hvad som ligger i frelsesbegrebet.
Dette
er også grunden til at vi ikke bør oversætte det græske ord
”aion” med ”verden”, som det bliver gjort i de fleste af vore
Bibel-oversættelser. Det skal oversættes med ”tidsalder”.
Det
er ikke verdens ende vi venter på, men vi venter på ”denne
tidsalders ende” og på ”den nye” eller ”den kommende
tidsalder”.
Videre
oversætter vore Bibel-oversættere dette ord med ”i evighed”.
Dette er også galt og er med til at skjule for os troende den
herlige sandhed at Jesus skal komme tilbage og styre som konge i en
bestemt tidsalder – nemlig ”Riget for Israel.
Ordet
”eon” som vi også bruger på norsk, betyder heller ikke evighed,
men det giver udtryk for en længere eller kortere tidsperiode.
Af
den grund bør vi heller ikke oversætte det tilsvarende adjektivet
”aionios” med ”evig”. Vi bør oversætte det med ”tidsalder”
eller det som hører tidsalderen til.
Evig
liv betyder at en får del i bort-atomar eller den første
opstandelse og får del i alt det som hører den nye tidsalder til.
Se kap. Den rigtige oversættelse af ”aion” og ”aionios”.
- Menigheden i Pergamon har fået flg. løfter. Åben.2,17.
Den
skjulte Manna er et billede på Jesus i hans fornedrelse. Af den
manna som faldt i ørkenen, blev noget f det plukket op og gemt i en
guldkrukke i arken. 2.Mos.16,14-15 og Hebræer. 9,4. Joh.6,49-51.
De
troende som får del i det skjulte Kristus-liv.
Når
det er skjult betyder det to ting. For det første er det skjult for
resten af verden. Den forstår ikke de rigdomme som vi troende har i
Kristus. Moses har giver klart udtryk for dette ved sit liv og ved
sit valg: Hebræer 11,24-26.
For
det andet er kristenlivets hele fylde også skjult for os troende. Vi
ved ikke fuldt ud hvad det går ud på , fordi dets fylde hører
fremtiden til. Vi kan bare ane det og strække os ud efter det.
1.Kor.13
Endvidere
får de troende en hid sten. De hvide sten blev brugt af grækerne
når de skulle afgive kendelser i retssager. Den som fik den hvide
sted, blev frikendt. Den som ikke blev frikendt fik en sort sten.
Hvidt
er i øvrigt retfærdighedens og dermed frikendelsens farve. Den
hvide sten bliver derved pantet på at vedkommende er frelst og får
del i den kommende tidsalder, som er ”Riget for Israel”.
Sejer-herrerne
i idræts legerne fik også en hvid sten. Denne sten gav ham visse
rettigheder. Således er det også med os. Vi skal får alle
rettigheder i Guds rige og arve sammen med Sønnen. Rom.8,17.
Den
hvide sten kan også stå for venskab og gæstfrihed. Den blev delt i
to, og de to parter skrev deres navne på hver sin halvdel af
stenene. Derefter byttede de stene, som et bevis på venskab og
trofasthed. Stenen er et pant på at vi er Guds børn, og at vi er i
Jesu kærlighed og omsorg.
Den
som sejrer vil også få et nyt navn, som svarer til hans nye status
og personlighed i det fremtidige Guds-rige. Vi ved fra G.T. At der
var flere personer der fik forandret deres navne. Aram blev forandret
til Abraham, som betyder ”far til mange folk”.1.Mos.17,5. Sarais
navn blev forandret til Sara, som betyder ”herskerinde”.
1.Mos.17,15. Jakobs navn blev forandret til Israel, som betyder ”den
som har kæmpet med Gud og sejret”. 1.Mos.32,28. I N.T., fik eks.
Simon det nye navn Peter, som betyder lille klippe. Johs.1,42.
Når
nogen får et nyt navn af Herren, så giver dette nye navn et udtryk
for at vedkommende har fået en ny funktion og status. Herren
udtrykke med dette menneskets virkelige væsen eller fremtidige
funktion.
Jeg
vil gerne citere det som Erich Sauer siger i sin bog: På troens
arena, s. 65-66: ”Billedet af den hvide sten” med sejer-herrens
navn forkynder at deltagerne vil blive anerkendt af Herren som
sejer-herre. Den foragtede og forfulgte vil få ære. Menneskets
forkastelse-dom vil blive omgjort, og de som her blev hadet og
ud-støt, skal få himmelens rigdomme og evig herlighed. I løbet for
den store pris, vinder den troende sejren. Når det gælder de
troende navn, de foragtedes og vanærendes, eftersom de vidnede om
Kristus, skal de vide at Herren vil give dem et nyt navn, et æres
navn som tilsvarer storheden i triumfen og herligheden: Es.62,2-3.
Samtidig
vil løberens æresbevisning korrespondere med hans individuelle
forhold til Kristus. Enhver vil modtage et nyt navn som ingen kender
uden den som får det. Hver har sin specielle historie. Gud er ikke
blot fælleskap med Gud, men den enkeltes.
Der
eksister et hemmelig bånd som binder den genløstes sjæl til
Kristus, genløseren.
Hver
sjæl har sit eget ”aller helligste”, hvor det blot er Herren der
har adgang.
Derfor
vil hvert lem på menigheden i fuldkommenhed stå i et forhold til
Kristus som ingen anden deler på samme måde, og som derfor heller
ingen anden deler på samme måde, og derfor heller ingen anden til
fulde kan fatte. Hvor inderlig og dyb foreningen er lemmerne
imellem,, er det ikke en af dem som i herlighed vil modtage det nye
navn ved formidling fra et andet lem, men enhver vil modtage det
direkte fra hovedet.
Enhver
har sin del i Kristus, sin gave sit eget kald, som tilhører ham
alene. Menigheden af de sejrende vil således den utømmelige
mangfoldighed gennem hvilken den vil åbenbare rigdommene i den
guddommelige nåde.
Den
store grundlæggende lov for individualitet skalkomme til sin fulde
ret i herligheden. Han sejer-herren vil få et navn som blot er givet
til ham, og det skal fuldt og helt udtrykke hans personlige karakter,
hans specielle forhold til Kristus og hans specielle kald i Guds
tjenesten.
Personligheden
skal på ingen måde udslettes, det vil ikke live således at man
går op i massen, intet nirvana, hvor den enkelte smelter ind som en
bølge i havet.
Nej
Gud vil have karakterer. En organisme af individuelle personligheder,
mennesker med et ”du og jeg” forhold til ham. Det er mennesker
som udgør det store ”vi” i det organiske Guds rige og som
samtidig er et forvandlet og hellig ”jeg”.
Derfor
kan enhver prise ham for det specielle kærligheds-forhold har til
ham, for den underfulde måde som han behandlede ham på.
- Menigheden i Thyatira har fået flg. Løfter. Åben.2,26-28.
Vi
skal styre som præster og konger ud fra den himmelske fase af
”Riget” i 1000 års-riget. Det var ikke under engle at Gud lagde
den kommende verden, men under Sønnen og de troende af forskellige
frelses kategorier Hebræer 2,5. Se kap. Jesu domstol, hvor jeg
skriver mere om dette.
For
den kristne menighed er Jesus morgenstjernen. Det er den kraftigste
stjerne på himmelen, og den indvarsler den nye dag, eller
den nye tidsperiode som kommer.
Denne tidsperiode er ”Riget for Israel”.
Når
Jesus kommer skal han dele sin herlighed og sin kraft med os.
2.Pet.2,19. Åben.22,16.
Efter
at morgenstjernen viser sig på himmelen før dagens frembrud, bliver
den borte en stund før selve dagen kommer, så går verden ind i den
7-års trængselstid.
Efter
den tid komme Jesus frem: Malakias 4,2. 1.Mos.32,31.
Stjernen
er også et billede på Jesu komme til Israel: 4.Mos.24,17.
For
verden vil Jesus altid være verdens lys: Joh.1,9. 8,12.
- Menigheden i Sardes har fået flg. Løfter: Åben.3,5.
De
hvide klæder er et billede på den retfærdighedsdragt som den
kristne menighed vil få. Det vil være en retfærdighedsdragt som
udelukkende baserer sig på Jesu forsoningsværk og den frie nåde.
Denne
retfærdighedsdragt hedder på græsk ”himatios levkois”.
Det
er kun den kristne forsamling som har denne dragt. De forskellige
frelsesforsamlinger har forskellige typer dragter. Grunden til dette
er at vi skal kunne vide til hvilken frelsesperiode de tilhører, og
på hvilken de er blevet frelst. Vi skiller mellem lovens
retfærdighed som er en etisk retfærdighed og Guds retfærdighed,
som vi får ved troen på Jesus. Det er bare den sidste type
retfærdighed som frelser.
I
den 6. af tidsperioderne for menneskers frelse vil vi have en
kombination mellem disse to frelsesprincipper.
Det
er kun i menighedens tidsperiode at vi har den såkaldte ”frie
nåde”. Se min bøger: Jødernes Konge bind 1-4.
Vi
kan også lægge mærke til at de 24 ældste i himmelen har den samme
dragt: Åben.4,4.
Vi
kan lægge mærke til at når det gælder menigheden i Laodikea, så
mangler den de hvide klæder, som står for retfærdighed, som Jesus
tilvandt os på Golgata. Den havde ikke del i Kristus: Åben.3,18.
Som
parentes skal vi blot nævne at den store hvide skare af mennesker
som kommer ud af den store trængsel, og som er beskrevet i
Åben.7,9-17, ikke har samme frelsesdragt som den kristne menighed.
De
har lange, hvide kjortler gr.stola.levka. Dette viser os at denne
store menneskemængde, som her er beskrevet, ikke er det samme som
den kristne menighed.
Den
kristne menighed skal ikke gennem trængselstiden: Åben.7,13-14.
På
grund af at vi har del i Jesu frelsesværk, så hverken vil han eller
kan han slette vore navne af livets bog, som er den bog hvor alle de
frelste i alle tidsperiode er opskrevet.
Det
vigtigste spørgsmål i tilværelsen er: Er
dit navn skrevet i livets bog.
Dersom
den er det er du allerede frelst. Dersom den ikke er det, så går du
fortabt for Guds rige og er medlem af Satans rige.
Dersom
vi er indskrevet i livets bog, så vil Jesus kendes ved os for
Faderen og hans engle.
Faderen
og hans engle skal hylle os, fordi vi var villige til at tro på
Sønnen og pege på ham i en ond verden: Matt.10,32.Lukas 12,8.
- Menigheden i Filadelfia har fået flg. Løfter: Åben.3,12.
Disse
løfter angår den himmelske fase af ”Riget”.
I
sine gøremål skal den kristne forsamling være en støtte i Guds
tempel, som er selve himmelen eller det ny Jerusalem, som i rigets
tid skal være meget nærmere jorden end det er i dag.
Dette
er et løfte om at vi for bestandig skal bo sammen med Gud i
himmelen: Åben.22,3-5.
Videre
får den kristne menighed et trefoldigt løfte om at Jesus vil skrive
på hver enkelt af os Guds navn, navnet på det himmelske Jerusalem
og Jesu nye navn. Det sidste er bare han selv som kommer til. Vi er
da fuldstændig indviet til Gud, det himmelske Jerusalem og til
Jesus.
At
Guds navn er skrevet på den kristne menighed, betyder at vi
fuldstændig er i Guds besiddelse. Vi
er i ham og han er i os.
At
vi bliver indskrevet med navnet på det ny Jerusalem, betyder at vi
for bestandig skal bo der. Det vil være vort udgangspunkt i vor
virksomhed, både i 1000 års-riget og på den nye jord.
At
Jesus skal skrive sit nye navn på os, betyder at vi da skal kende
ham fuldt ud, ligesom vi på nuværende tidspunkt allerede fuldt ud
er kendt af ham. Vi kender ikke endnu Kristus i hans fulde fylde.
Menigheden
i Laodikea har også fået løfter, og det til trods for at den ved
Jesu komme for den kristne menighed ikke havde livet i Herren.
Vi
ved at ingen som tilhører denne menighed kom med i bort-atomar.
Medlemmerne
i denne menighed går ind i trængselstiden på 7 år.
En
del af denne menighed vil imidlertid omvende sig i løbet af disse
år.
De
vil da gå ind i Guds rige gennem martyriet, men de vil få del i
bådede generelle løfter og de specielle som er knyttet til denne
menighed.
Menigheden
i Laodikea har fået flg. Løfter: Åben.3,21.
Dette
løfte angår den jordiske fase af ”Riget”.
På
samme måde som Jesus nu sidder på Guds troen i himmelen, på samme
måde skal vi sidde på Guds troen i Jerusalem og dømme og styre
over hedningerne.
Dette
er et løfte som siger klart og tydeligt at den kristne menighed også
skal have en jordisk tilknytning i ”Rigets tid”.
Jesus
har anledning til at sidde på 2 troner. Det er Guds trone som er i
himmelen, og hans egen troen, som er i Jerusalem.
Vi
troende har ikke anledning til at sidde på Guds trone i himmelen.
Der er det bare Den treenige Gud som har anledning til.
Vi
skal sidde på troner der som er placeret rundt om Guds trone: Åb.
4,4.
Vi
har derimod fået løfte om t vi skal sidde sammen med Jesus på hans
troen i Jerusalem og styre sammen med ham i ”Rigets tid”: Ezekiel
43,7.
Matt.5,34-35.