Cand.
filol forfatter Oskar Edin Indergaard, Tingvoll
Jesu
genkomst bind 1, side 79:
re.
Egon L. Kristensen, Herning.
(Ret forståelse doc 5)
Jesu
eller Guds domstol i himmelen.
Det
første som skal ske efter at bort-atomar har fundet sted, er det
forhold at vi skal frem for Jesu eller Guds domstol i himmelen.
Dommen
skal begynde med Guds hus. Det gør den bestandig: 1.Pet.4,17-18.
Foran
Jesus domstol skal vort liv som kristen blive vurderet. Den som har
været lad eller passiv i arbejdet som kristen, skal få mindre
nådeløn end den som har gjort et fint arbejde og en stor indsats i
Guds rige under sit jordeliv. Denne
skal få større nådeløn.
Fælles
for alle troende er at de bliver frelst og bliver med i bort-atomar.
Men
nådelønnen vil variere fra person til person.
Lad
os være opmærksomme på dette forhold, således at vi kan få den
nådeløn og den position i det fremtidige Guds rige som Gud har
bestem os
til.
Gerningerne
er fremlagt for os, for at vi skal kunne vandre i dem. Ef.2,10
Matt.5,11. 6,19-20. Matt.10,41-42. 2.Kor.5,10. Rom.14,10-12.
1.Kor.3,8-15. 4,1-5. Ef.6,8. Fil.1,21-23. 2,16. 1.Tim.6,17-19.
Kolos.3,24. Heb.10,34.
2.Joh.8-9.
Åbenbaringen 22,12.
Citat:
Halvard Kolsrud, hans bog: Jesus kommer s.57 ”Resultaterne indenfor
Krist-domstol vil blive højest forskellige. Det er i og for sig ikke
så underlig, fordi der jo er så stor forskel på Guds folk her i
dette liv. Ikke
alle indvier sig helt og fuldt til Kristus. Ikke
alle søger at gøre hans vilje i alle ting. Ikke alle er lige
trofaste. Ikke alle iver lige meget for sjælers frelse. Dette er
realiteter som vi ikke kan overse.
For
Krist-domstol vil nogle komme til at se deres livsværk brænde op,
medens andre ser deres livsværk bastå prøven: 1.Kor.3,10-15.
Også
overfor sine egne vil Jesus være den retfærdige bedømmer:
Åbenbaringen 22,12.
Citat
fra Ludvig Johnsens bog: Jesu nære forestående komme, s.253 og 155.
Han siger flg. om dommen for Jesu domstol i himmelen: Menighedens
samling for at modtage ”sejers-prisen”, og den store ”Paradedag”
af den levende ”Guds hær”, da lønnen og kronerne vil blive
uddelt til de tro husholdere og stridsmænd, som har været tro mod
betroede talenter de havde fået, under deres jordiske vandring.
Dette
”sejers tog” vil blive her på jorden under Jesu tusind års
regering, renset som jorden da vil være fra nærværelsen og
besmittelsen af synd og Satan,- den gode og tro tjener vil styre over
byer og provinser og skinne som stjerner evindelig og altid-
Skal
du blive en af dem ?
Og
det vil ikke blive nogen overraskelse om disse også skal have
lignende tillidshverv på den nye jord, ved tidernes ende.
Den
store dag da alle Guds børn, uden undtagelse skal aflægge regnskab
for ham, for de betroede talenter.
End
skønt vor frelse er sikret, formedelst korset, er vi alligevel som
tjenere, bygningsmænd, stridsmænd og grene på vintræet,
ansvarlige for hvordan vi har benyttet vor tid, penge, talenter og
anledninger til at vidne, bede, tjene, ofre eller blive ofret i vor
Herres tjeneste.
Hvorledes
vi opfører os her, vil blive klart fremstillet i evighedens lys.
Vi
kan ikke leve her, for at behage os selv, og tænke at vi skal nyde
den højest mulige velsignelse og lykke hinsides.
Der
er forskellige stillinger, glæder og herligheder i himmelen.
Guds
ord viser os dette mange steder.
Lad
os derfor se nøje efter, medens vi har tid, at vi samler os skatte i
himmelen, som rust ikke kan fortære.
Hvad
skal der til for at få fuld løn ?
Det
er ikke alle troende som indvier deres liv fuldt ud til Herren. E
følge af at de er lade og passive kristne, kan herren ikke stille
dem som han ønsker.
En
del troende slipper ikke Herren helt i deres liv. De vil gerne selv
bestemme en del. De tager det heller ikke så alvorlig med
helliggørelsen. Bibelen kalder disse troende for ”kødelige
troende”
Bibelen
inddeler mennesker i flg. 3 kategorier:
a)
Det er Det
”sjæliske” eller det ”naturlige” menneske. antroposofisk
psykisk. Det er af naturlig eller u-genfødt natur. Det er ukendt med
den nye fødsel, som må til for at ånden i et menneske skal blive
oprejst, således at en kan få tag i det nye liv. ”Disse er de som
skiller sig ud, naturlige (sjæliske) mennesker, som ikke har ånd
(Den Hellige Ånd). Judas 19.
b)
Det er det
”åndelige” menneske. gr.
anthropos pneumatikos. Dette menneske er født af Den Hellige Ånd og
lever et rigtigt og ånds fyldt
kristenliv.
Det lever i fuld kontakt med Herren og forstår de åndelige
sammenhænge i tilværelsen. Ef.5,18-19.
- Det er det ”kødelige” menneske, antroposofisk sarkokos. Det har fået del i den nye fødsel, men det lever på en kødelig måde. Det lever efter kødet, og bliver som et barn i forhold til Gud og i forståelsen af de bibelske spørgsmål og de åndelige sandheder. 1.Kor.3,1-3.
Den
som vil gøre sig forhåbning om fuld løn for Jesu domstol i
himmelen, den må være en ånds fyldt troende. Den Hellige Ånd må
være drivkraften i hans liv. Han
må have sejer over kødet.
Vi
ved at ånden og kødet står hverandre imod, således at vi (det nye
menneske) ikke skal kunne gøre det som det vil efter sin nye natur.
Dersom
vi skal have sejer over kødet, må vi vandre i Ånden. Rom.6,12.
8,5-9. Gal.5,16-18 v.25.
Dersom
dette skal ske i vore liv,må vi tage Guds fulde rustning på,
således at vi kan modstå Djævelens mange angreb i vore liv.
Ef.6,10-18.
Vi
skal kort se hvad Guds fulde rustning går ud på:
Det
er sandhed i al vor færd. Det er den retfærdighed som Jesus vandt
til os på Golgata. Det er fredens evangelium, som fortæller os at
vi er Guds børn. Det er troen, som er selve frelsespantet og
bærebjælken i vore liv.
Det
er frelsen som er tilbudt os som gave. Det er Åndens sværd, som er
Guds ord. Det er den kontinuerlige bøn.
Dersom
vi skal får fuld løn af Jesus for hans domstol, så må vi vandre
fuldt ud i de gerninger som Gud har lagt færdige foran os, for at vi
skal vandre i dem.
Dersom
vi unddrager blot en lille gerning, så mister vi nådelønnen for
denne gerning. Ef.2,10.
Dersom
vi skal få nådeløn for de gerninger som vi har udført for Herren,
så må disse være udført i kærlighed, for kærligheden er
kristendommens inderste væsen og udtryk.
Paulus
siger at dersom vi ikke udøver vore nådegaver og opgaver i
kærlighed, så får vi ikke nådeløn af det. Da er det blot en
husholdning eller en opgave som er pålagt os. 1.Kor.9,1.
Dersom
vi ikke udøver vore opgaver og nådegaver med kærlighed, da får vi
ikke nådeløn for det. I sådanne tilfæller er vi ingen ting.
1.Kor.13,1-3.
Opgaverne
og nådegaverne er forskellige i Guds rige, Men Den hellige Ånd er
den samme, og han
kræver fuld indsats af os. Gud
kræver af os at vi skal være trofaste i vore gøremål i Guds rige.
1.Kor.4,2. Gal.5,22. 2.Tim.2,4.
Dersom
Herren skal kunne bruge os fuldt ud i sit riges arbejde, så må vi
indvie os helt til Kristus. Vi må tage hele Guds fulde rustning på
os. Vi må lade Den hellige Ånd, som vi har fået til indsegl og
pant til forløsningens dag, få lov til at bestemme over vore liv,
over vor sjæl og vor ånd. Han
skal bestemme over hele mennesket.
I
tillæg til dette må vi sætte os ind i det som Guds ord siger om de
forskellige kristne problemstillinger.
Vi
bliver bedet om at forbi-ga barnelærdommen i Guds ord, således at
vi kan forstå hvad som er Guds vilje og planer,båd med de troende
og med verden. Hebræerne 6,1-3.
De gode gerninger
De
gerninger som vi får nådeløn for foran Jesu domstol i himmelen,
bliver kaldt for gode
gerninger.
Det er Den Hellige Ånd, som bor i os, som er drivkraften til at vi
udøver disse gerninger. Det
er ikke loven som driver os til at udføre disse gode gerninger. I
og med at Den Hellige Ånd er flyttet ind i hver enkelt troende
hjerte, så er vi ikke længere under loven, men under nåden og Den
Hellige Ånd.. Rom.6,14. 7,6. 2.Kor.3,5-6. Gal.2,19. 3,25 v.18.
Fil.3,3. Matt.5,16. 26,10. Ap.Gr. 9,36. Rom.2,7-11. 2.Kor.9,8.
Ef.2,10. Kolos.1,10. 2.Tess.2,17. 1.Tim.3,1. 5,25. 2.Tim.3,17.
Tit.2,14. 3,8. Hebr.13,21. 1.Pet.2,12.
I
disse Bibel-citater fra N.T. Er der sagt flg., om de gode gerninger:
Når
mennesker ser vore gode gerninger, skal de prise Gud.
De
som har gode gerninger, skal Gud give (tidsalder-lig) liv.
Det
er den Hellige Ånd som er i vore hjerter, som udvirker de gode –
Det
er nåden i os som bevirker at vi gør gode gerninger.
Vi
er skabt i Jesus Kristus til at gøre gode gerninger.
De
gode gerninger kan ikke skjule. De er åbenbare.
Guds
folk skal være nidkære til at gøre gode gerninger.
Hedninger
skal prise Gud på besøgs-dag på grund af de gode
gerninger
vi gør.
Den Hellige Ånds funktion
Den
Hellige Ånd er den tredje person i Gud-dommen.
Guddommen
er ikke delt i tre uafhængige størrelser, men den danner en enhed.
Den har det samme sigtemål, og det er at frembringe frelsen og
forsøge at påvirke at så mange mennesker som mulig får del i den.
De
tre personer i Gud-dommen underlægger og underkaster sig hverandre.
Til
trods for det er det alligevel tydelig at de 3 personer i Gud-dommen
har fået opgaver, hvor de repræsenter de andre i deres fylde.
Vi
kan sige at Gud-Faderen er den som planlægger
i sit lønlige råd, hvor de to andre er til stede. De afgørelser
som den treenige Gud tager, er bestandig enstemmige.
Guds-sønnen
er den som udfører
det
som er planlagt. Dette var eks. Tilfældet med skabelsen og med
forsoningsværket.
Gud-den
Hellige Ånd er den kraft
som
opgaven bliver udført med.
Det
gjaldt eks. Både ved skabelsen og ved Jesu opstandelse fra de døde.
Den
Hellige Ånds gerninger og funktion er påtagelig i ny-testamentes
tid, for i vor tidsperiode har han flyttet ind i hver enkelt troendes
hjerte og bor der. Den Hellige Ånd i hjerterne er det nye
frelse-princip i ny-testamentes tid og i ”Rigets tid”.
Dette
frelses-princip hører med til den kommende tidsalder, som endnu ikke
er kommet i sin fylde.
Den
åndelige basis for den er kommet, men ikke det konkrete og
historiske Guds-riget. ”Det
er Riget for Israel”.
I
og med at Den Hellige Ånd er flyttet ind i hver enkelt troendes
hjerte i vor tidsperiode, er det af den allerstørste betydning at vi
troende ved hvad den Hellige Ånd udgør i vore liv. Vi skal i det
flg., belyse dette gennem en række Bibel-ord.
Det
er Guds Ånd som er i de troende: Matt.10,20.
Det
er Den Hellige Ånd som genføder et menneske. Joh.3,6.
Den
Hellige Ånde er den anden talsmand. Han skal være hos de troende
bestandig. Joh.14,6.
Den
Hellige Ånd er sandhedens Ånd. Verden kan ikke får del i Ham. Han
skal være hos og i de troende. Joh.14,26.
Den
Hellige Ånd udgår fra Faderen. Joh.15,26.
Den
Hellige Ånd skal overbevise verden om synd, og retfærdighed og om
dom. Joh.16,8-11.
Den
Hellige Ånd skal vejlede troende til hele sandheden. Joh.16,13.
Den
Hellige ånd skal herliggøre Jesus. Han skal forkynde os Jesu ord.
Joh.16,14.
De
troende skal døbes med Den Hellige Ånd. Ap.Gr. 1,5.
De
troende skal blive fyldt med Den Hellige Ånd. Ap.Gr. 2,4.
Den
Hellige Ånd kan forflytte troende, fra et sted til et andet. Ap.
Gr.8,29
Den
Hellige Ånd falder på de troende. Ap.Gr. 10,44.
Den
Hellige ånd kan nægte os at udføre bestemte gerninger. Ap. Gr.
16,7.
Den
hellige Ånd kan pålægge os at udføre bestemte handlinger. Ap.Gr.
20,22.
Det
er Den Hellige Ånd som omskærer hjerterne. Rom.2,29.
Den
Hellige Ånd har udøst Guds kærlighed i vor hjerter. Rom.5,5.
Den
hellige Ånd har ved Krist-forsoner gerning frigjort os fra syndens
og dødens lov. Rom.8,2.
Den
Hellige Ånd giver liv på grund af Jesu forsoning. Rom.8,10.
Den
Hellige Ånd opvakte Jesus fra de døde. Rom.8,11.
Den
Hellige Ånd døder legemets gerninger. Rom.8,13
Den
Hellige Ånd er barnekårets Ånd. Rom.8,15.
Den
Hellige Ånd vidner med vor Ånd at vi er Guds børn. Rom.8,16.
Den
Hellige Ånd går i forbøn for os. Rom.8,26.
Vi
er Helliget ved den Hellige Ånd. Rom.15,16.
Den
Hellige Ånd ransager dybderne i Gud. 1.Kor.2,10.
Den
Hellige Ånd kender alle ting hos Gud. 1. Kor.23,11.
Den
hellige Ånd lærer os alle ting om Gud. 1.Kor.2,12.
Vi
bliver retfærdiggjort i den Hellige Ånd.1.Kor.6,11.
Den
Hellige Ånd skal opvække de troende. 1.Kor,6,14.
Den
Hellige Ånd giver de forskellige nådegaver. 1.Kor.12,4-10.
Den
Hellige Ånd uddeler nådegaverne efter som han selv vil. 1.Kor.12,11
Vi
er alle døbt med en Ånd til at være et legeme. 1.Kor.12,13.
Den
Hellige Ånd er givet til pant i vore hjerter. 2.Kor.1,22.
Den
hellige Ånd gør levende. 2.Kor.3,6.
Den
hellige Ånd giver frihed. 2.Kor.3,17.
Den
hellige Ånd skal forvandle de troende til Herrens
herlighed.2.Kor.3,18.
Den
Hellige Ånd er troens Ånd. 2.Kor.4,13.
Den
hellige Ånd er de troendes pant til forløsningens dag. 2.Kor.5,5.
Vi
fik Den Hellige Ånd ved troens forkyndelse. Gal.3,2.
Vi
får den hellige Ånd ved troen. Gal.3,14.
Den
Hellige Ånd råber: Abba Fader, i vore hjerter. Gal.4,6.
Dersom
vi vandrer i Den Hellige Ånd, skal vi ikke fuldbyrde kødets
begæringer. Gal.5,16.
Den
Hellige Ånd begære imod kødet. Gal.5,17.
Den
som drives af Den Hellige Ånd er ikke under loven. Gal.5,18.
Den
Hellige Ånds frugter er kærlighed, glæde, fred, langmodighed,
mildhed, godhed, trofasthed, sagtmodighed, og afholdenhed.
Gal.5,22-23.
Den
som sår i Den hellige Ånd, skal høste evig (tidsalder) liv ved
Ånden. Gal.6,8.
Ved
Jesus Kristus har vi adgang til Faderen i Den Hellige Ånd. Ef.2,18.
Den
Hellige Ånd giver os styrke og kraft. Ef.3,16.
Den
Hellige Ånd fornyer de troende. Ef.4,22-23.
Den
Hellige Ånd giver de troende samfund. Fil.2,1.
Vi
tjener Gud i Den hellige Ånd. Fil.3,3.
Den
Hellige Ånd helliggør de troende. 2.Tess.2,13.
Den
Hellige Ånd fortæller os om det som skal ske i fremtiden.
1.Tim.4,1.
Den
hellige Ånd er krafts og kærlighed og sindigheds ånd. 2.Tim.1,7.
Den
Hellige Ånd er nådens ånd. Hebr. 10,29.
Det
var Den hellige Ånd som levendegjorde Jesus. 1.Pet.3,18.
Den
Hellige Ånd hviler over de troende. 1.Pet.4,14.
Den
Hellige Ånd bekender at Jesus er Kristus (Messias9, og at han er
kommet i kødet. 1.Joh.4,2-3.
Den
Hellige Ånd vidner om Jesu frelser værk. 1.Joh.5,6.
Det
er Den Hellige Ånd som taler til menighederne. Åbenbar. 2,7.
Det
er Gud som giver os den Hellige Ånd. Åbenbar.22.6.
De
forskellige kranse og (kroner) og retfærdighedsdragten
Foran
Jesu domstol i himmelen bliver der uddelt både kranser, kroner og
klædninger.
Vi
tro at herligheds-legemet til den kristne forsamling vil skinne som
solen. Dette vil være det samme for alle, men vi tror at krans-ene
og kronerne vil være forskellige, alt efter hvor stor nådelønnen
er blevet.
Nådelønne
giver udtryk for vor trofasthed i vandringen i kristen-livet og
fører frem til de opgaver vi skal have i ”Rigets” tid.
De
som har fået den største nådeløn, skal få større opgaver i
”Riget” tid. Efter min vurdering er det et helt rigtigt princip
at den som har gjort en fin indsats i Guds rige, medens han levede,
skal få en påskønnelse for dette og få større og mere betroede
opgaver i ”Riget for Israel”, end den som har været en lad og
passiv kristen. Begge
bliver frelst, men nådelønnen vil være forskellig.
Vi
skal i det flg. Se på de 4 kranse eller kroner som vi får uddelt
foran Jesu domstol i himmelen. Det græske ord ”stefanos”, som
bliver oversat med ”krans”, kan også betyde ”krone”.
Vi
må være opmærksomme på at kranser/kronerne både har en
konkret-åndelig betydning og en overført åndelig-betydning.
Det
betyder for det første at vi skal få de konkrete kranse, men det
betyder også at de står for noget mere end selve kransene.
Denne
overførte-åndelige betydning kan det være vanskelig at få tag i,
fordi Bibelen ikke beskriver dette.
Vi
skal give en beskrivelse i hvad der skal til for at vinde disse
kranse, således at vi ved hvor vi skal sætte indsatsen ind, for at
vinde dem.
Disse
kranse giver os opgaver i ”Rigets tid”.
Jeg
der ikke bort fra at vi kan udøve og fuldføre de samme opgaver som
vi havde under vort jordeliv, dersom dette er efter Guds vilje.
Vi
ved at nådegaverne ikke skal bortfalde, men efter bort-atomar skal
vi få Den Hellige Ånd i sin fylde, og vi skal kende alle ting.
Nu
ser vi blot stykkevis og taler profetisk stykkevis, men efter
bort-atomar skal vi alle se og kende fuldt ud, ligesom også vi nu
fuldt ud er kendt af Gud. 1.Kor.13,9-12.
Videre
ved vi at der skal finde en omprioritering sted ved Jesu domstol.
Mange
af de første skal blive de sidste og mange af de sidste skal blive
de første. Matt.19,30.
Dette
vil sige at mange af de som blev anset for at være de størst blandt
os troende, de skal miste denne position som vi har givet dem, eller
den position som de selv har givet sig i jordelivet.
Foran
Jesu domstol vil der finde sted en om prioritering af opgaverne og
embederne.
Mange
af dem som har været mindst anset, skal får de mest fem-trædende
positioner i Guds rige, for de har forvaltet deres muligheder og
nådegaver på en bedre måde end de fleste andre.
Det
som vi har bygget op i løbet af historien med over og underordnede
embeder i forhold til hverandre,det vil brænde op foran Jesu
domstol, for det er ilden som skal bedømme det,
Ilden
står for Guds dom, og domsgrundlaget er Guds ord og Guds ordninger.
Jeg
tænker her f.eks. på den dårlige behandling som det almindelige
præstedømme har fået i mange kristne forsamlinger og
organisationer, hvor det ikke længere er nådegaverne som er
udslaggivende for embederne, men uddannelse og anciennitet.
Ved
Jesu domstol skal alle ting komme i sin rette skik.
Da
skal vi også forstå alle sammenhænge helt perfekt, således som de
skal være. Vi skal heller ikke have noget problem med at godtage det
som Jesus bestemmer, for han er overgivet hele dommen. Fordi han er
Menneskesønnen. Han kender alle ting, for det er den treenige Gud
som har pålagt alle jødiske og kristne sammenhænge.
Jesus
har bestandig være i Guds underfulde evige råd.
Foran
Jesu domstol i himmelen skal flg. 4 kranser eller korner udeles:
- Det er retfærdighedens krans. Den får alle troende. Den uddeles på grundlag af Golgata-værket, som er Guds retfærdige gerninger overfor alle mennesker. Alle som har stridt den gode strid og fuldendt løbet,vil få denne krans. 2.Tim.4,7-8.
- Det er ærens uvisnelige krans. Den vil blive udelt til menighedens hyrder og ældste, som med trofasthed har vogtet og værnet Guds menighed. De hyrder og de ældste som har svigtet deres opgave på dette område, får ikke denne krans. 1.Pet.5,1-4.
- Det er glædens- eller hæderskransen. Den vil blive uddelt til alle dem som har været med til at vinde mennesker for Kristus. Denne krans består af det antal mennesker som en har vundet for Kristus. En må imidlertid være opmærksom på det forhold at når mennesker bliver vundet for Kristus, så er det mange som skal have nådeløn for dette. Det er f.eks. forfædre i og med at de tog beslutningen om at blive personlige troende. Det er forfædrenes bønner. Det er den velsignelse som ligger over familierne som har fulgt Jesus i mange generationer. Det er de direkte forbønner. Det er de som viser omsorg for de u-frelste, og det er prædikanten som var så heldig at få ordet da timen var kommet til at underet kunne ske. Det er de mange som sår og som vander, men det er Herren som giver vækst. Alle skal få løn i sin tid. 1.Kor.3,7-8.
Når det gælder denne krans, så
består den af et bestemt antal mennesker, som en har vundet for
Jesus i sit arbejde. I dette tilfælle er denne krans nærmere
beskrevet i Guds ord, således at vi helt konkret og eksakt kan vide
hvad den går ud på. Det er en stor fordel for os at åndelige
udtryk bliver forklaret med konkrete ting og begreber, for da kan vi
lettere få fat i hvad det egentlig drejer sig om. Fil.4,1.
1.Tess.2,19
- Det er den uforgængelige krans. Denne bliver også kaldt for kamp-prisen eller sejers-prisen. Denne krans eller kampprisen bliver givet til alle troende som har fuldendt løbet og bevaret troen, og som har formået at fastholde Jesu lære og kristendommens grundsandheder: 1.Kor.9,24-25. Fil.4,14. Kolos.2,18-19. 1.Tim.6,11-12. 2.Tim.2,4-5.
- Foran Jesus domstol bliver også livets krone udelt. Dette er en speciel æresbevisning som kommer dem til del som har været fristet på en speciel måde og dem som har givet deres liv for Kristus og kristendommens sag. Dette udtryk findes blot 2 gange i N.T. Jakob 1,12. Åbenbar. 2,10 .
Vi
skal også få en klædning foran Jesu domstol. Det
er Jesu retfærdighedsdragt, som vi får ved troen på Jesus.
Vi må forstå denne klædning både i konkret-åndelig betydning og
i overført-åndelig betydning. På samme måde som Jesu klæder
lyste da han blev forklaret for sin apostle på bjerget, på samme
måde skal vor retfærdighedsdragt lyde i ”Rigets tid”
Matt.17,1-13.
Vi
som tilhører den kristne forsamling, vil få en speciel
retfærdighedsdragt. Vi vil få hvide
klæder. legitimations
levkois. Åb.3,5 v.18. 4,4.
Som jeg har været inde på før,
skal de forskellige frelsesforsamlinger udskille sig fra hverandre
mht. glans og mht. klæder. Dette er gjort for at vi skal vide til
hvilken frelsesforsamling de tilhører, og til hvilken tid de har
levet.
Den frelsesklædning som den
kristne menighed får, er en klædning som giver adgang både til den
himmelske fase og de jordiske faser af ”Riget for Israel”. Dette
gælder også andre frelses-forsamlinger.
Nådelønnens
forskellige motiver.
Nåde
lønnen har flg. Motiver:
- For det første er det et rigtigt princip at den som har gjort en fin indsats i Guds riges arbejde, skal få større nådeløn end den som har været lad eller passiv. Begge bliver frelst ,men lønnen er forskellig.
- For det andet virker den ansporende på samvittigheden og bliver en drivkraft i arbejdet. End ved at en skal få løn for den del af arbejdet som står sig og ikke brænder op foran Jesu domstol.
Erich
Sauer siger flg., om dette: ”Ligesom bortrykkelsen er en
vederkvægelse for hjertet, så er Kristi domstol ansporende for
samvittigheden...Frelsen hænger sammen med troen, lønnen med
troskab. Som
børn modtager vi hans liv, som tjenere hans løn.
Nu
kan vi ikke udrette noget af os selv. Det er Den Hellige Ånd om er i
vore hjerter, som driver os frem i arbejdet i Guds rige. Han er den
som virker, således at vi kan udføre det som han vil.
Han er selve drivkraften i vort
arbejde. Uden Jesus kan vi ikke gøre noget. 1.Kor.12,4-6.
Fil.1,10-11. 2,13. Hebræer13,21.
- For det tredje går Guds rige fremover når vi udøver vore nådegaver og tjeneste på en ret måde. Jesus har gjort sig afhængig af det kristne legeme i denne tidsperiode for at evangeliet skal kunne nå ud til alle verdens folk. I vor arbejde er vi med til at udbrede Guds rige og vinde mennesker for himmelen. Vi ved at Guds rige både er de troende og det område hvor forkyndelsen når ud til. Guds riger er ikke kommet længere end dertil hvor forkyndelsen er nået.
Når vi udsender missionærer,
og når vi forkynder på de steder hvor Guds rige ikke er, så er vi
med på at udvide Guds rigets grænser. Satan må da afgive en del af
sit område, og nye mennesker bliver vundet ind for Guds rige. I
udgangspunktet er alle ”vredens børn” Ef.2,3. Når et menneske
omvender sig og kommer til tro på Jesus, da må Satan og hans rige
afgive denne person til Guds rige. Guds riges børn bliver re
krudtteret fra Satans rige. De bliver revet ud af Satans greb og den
evige (tidsalder) fortabelse. Gud har i stor udstrækning gjort sig
afhængig at sine børn og vort arbejde.
- For det fjerde skal nådelønnen være grundlaget og udgangspunktet for de opgaver vi skal få i den himmelske og i den jordiske fase af ”Riget for Israel”. Vi skal få overordnede opgaver i 1000 års-riget. Vort udgangspunkt vil være himmelen, men vi skal have funktioner på jorden. Vi skal være det himmelske bindeled mellem himmelen og jorden. Vi skal være præster og konger. Dette skal ske på jorden. I himmelen skal vi udøve vort almindelige præstedømme. Himmelen har ikke brug for præsteembede som sådan.
Jesus har gået ind i himmelen
som den store og endegyldige ypperstepræst. Når han kommer tilbage,
kommer han som konge og som løven af Judah stamme. Matt.19,28.
Luk.22,19-30. 1.Kor.6,2-3. 2.Tim.2,11-13. Hebræerne2,5. 1.Pet.2,9.
Åben.1,6. 5,9-10.
Den kristne menighed skal styre
sammen med Jesus i ”Rigets tid” som præster og som konger. De
som har fået den største nådeløn foran Jesu domstol, skal få de
største opgaver i ”Rigets tid”.
Lad
os se lidt på præsteembedet. I gammeltestamentlig tid var præsten
mellemmand og formidler mellem Gud og mennesker. Det var Guds mening
at Israel eller jøderne skulle være præster for Gud overfor
hedningene. Det skal de også blive i ”Rigets tid”. Efter at Jesu
kom og sonede l verdens synd, sa er dette embede som sådan
bortfaldet. I og med t vejen ind til Gud er åben for alle mennesker,
så er der i vor tidsperiode ikke længere behov for noget bestemt
embede, som hedder præsteembedet. I
nytestamentlig tid er alle som er frelst og genfødt, gjort til
præster. Vor
præstelige gudstjeneste i dg er at frembære de offer som tækkes
Gud. Det sidste skal også være tilfælde i ”Rigets tid”. Se min
bog: Jødernes Konge,bind 4, kap.: Offertjenesten i nytestamentlig
tid.
Alle
troende i vor tidsperioder er derfor præster, og det er derfor galt
at kalde et bestem embede eller en bestemt funktion for
”præstembedet” eller ”præstefunktion” således som det
bliver gjort i en række kirkesamfund. Det er en nedvurdering af det
som går ind under begrebet ”det almindelige præstedømme”, hvor
vi alle er præster, både mænd og kvinder.
Endvidere
må vi skille mellem ”det almindelige præstedømme” q.e.d. Og
det som vi kalder for ”ældste funktion” eller ”hyrdefunktion”
p.v.a.
Den sidste funktion er i flg.
Bibelen forbeholdt manden.
I
1000 års-riget vil præstedømmet imidlertid komme tilbage igen, for
ofringerne skal genoptages som renselses-minde ,-stadfæstelses-og
underkastelses offer.
I
”Riget for Israel” skal den kristne menighed tilbede Gud i
egenskab af det ”almindelige præstedømme”, medens vi skal være
overordnede præster for de mennesker som lever i 1000 års-riget.
Riget
for Israel er en jødisk periode.
Det er en af grundene til at præsteembedet kommer tilbage igen. Vi
skal være et kongeligt præsteskab. De
to funktioner skal være slået sammen.
Den
styreform som vi skal få i 1000 års-riget er teokratisk, som
betyder Guds-styret. Guds-styret
på jorden kan ikke oprettes før Jesus kommer tilbage:Matt.23,39.
I
den forbindelse citeres her det som Erich Sauer siger om den kristne
menigheds funktion i ”Rigets tid”: ”De som er dømt og har fået
deres løn for Krist domstol, bliver gjort til verdens dommere. De
skal være den herskende adel i det evige himmelrige. Og fordi det er
”et legeme”, må den enkelte ikke forherliges foran helheden. Det
hele er ”de helliges arvelog i lyset”, og den enkelte har bare en
”del” i det. De er alle sammen et ”kongerige”, og de enkelte
er ”konger og præster”. Det hele er overordnet den enkelte. Den
enkelte har sin plads i rækken når det gælder det heles forløb.
Den enkelte kan derfor ikke opleve sin fuldendelse isoleret, men bare
i personlig livssammenhæng med den fuldendte helhed.
Citat:
Adolf Bjerkrem., dette står i bogen: Spørgsmål og svar, bind
2.s.417: ”Nej, 1000 års-riget begynder ikke med bortrykkelsen.
Denne tidsperiode som den store trængsel strækker sig over, ligger
mellem bortrykkelsen og ”Rigets” oprettelse. Det
er ikke i paradis menigheden skal regere med Kristus, men i ”Riget”,
når det oprettes.
Citat
fra C.I Scofield: hans lille bog Tusindårsriget s,6:
Læg
mørke til grænsen for de helliges regering. Vi
skal ikke regere i himmelen. Vi
skal ikke regere i den vide sfære som kaldes Guds rige, men
vi skal regere på jorden.
Tilgiv mig at jeg endda standser et øjeblik ved disse utgreiingene
(oplysninger), for det er fundamental betydning for forståelsen af
Skriften. Guds rige er det store omfattende udtryk.
Himlenes
rige får sin fulde manifestation i Jesu Krist tusindårige regering
over jorden.
Menigheden
er et klart afgrænset samling af frelste mellem Pinse og Herrens
komme i skyen, lige foran den store trængsel, og
de skal slutte sig til ham og regere sammen med ham, når himlenes
rige bliver oprettet.
Citat
fra P. Beyerhaus bog: Guds plan med Israel og folkene s.34:
”Begrebet”
kongerige af præster hentyder til den kommende teokratiske og
hierarkiske ordning i Guds rige på jorden.
Denne
jord med alle folkeslag er bestem til at blive omdannet til et
kongerige, i hvilken Gud er den absolutte, af alle folkeslag
anerkendte hersker.
For
kun således kan dens oprindelige bestemmelse gå i opfyldelse,
nemlig at blive en god verden, rig på velsignelse, fred,
retfærdighed, velstand og kulturel udfoldelse.
Mellem
Gud og folkeslagene står et embede, som Gud selv har oprettet. Det
er præsterne, som er formidlere af hans anvisninger og velsignelse,
samtidig er de talsmænd for menighedens overtrædelser. Via
præsterne skal kommunikationen mellem Gud og folkeslagene foregå
efter fastsat form.
Citat
Da Costa, sammenhængen mellem den jordiske og den himmelske fase i
1000 års-riget:
Det
er dette kongerige, som fra gammel tid er blevet besunget af profeter
og salmister, som alle troende i den gamle tid ventede på med
længsel, som alt, hvad som angår tempeltjenesten i det gamle
Israel, er et forbillede på. Et
kongerige fra himmelen, men her på jorden, så
synlig og håndgribelig som de 4 verdensriger, som Daniel så i sit
nattesyn, og som der vil blive gjort ende på af det israelske
verdens monarki under Jesus Kristus som jødernes konge.
Sverre
Kornmo skriver flg. I sin bog: Endetiden i profetiernes lys, s. 112.
117-118.: Menigheden som sådan er ikke lovet noget jordisk rige.
Menighedens herlighed er og bliver af åndelig og himmelsk art.
Også
i 1000 års-riget vil menighedens herlighed være af himmelsk art,
men alligevel vil
menigheden regere sammen med Jesus i sine herliggjorte
legemer
på jorden.
Alt fra jorden vil da blive dikteret fra det himmelske ”hovedkvarter”
ved Jesus og menigheden..
I
stedet for bombetogter over Israels land, vil der komme bølger fly
fra de fjerne lande til Jerusalem for at undervise i Guds ord og bud.
Mika 4,2.
Medens
alle propaganda tidligere gik imod Kristus og alt som er rent og
hellig, vil det blive helt modsat.
Alle
love og retsbegreber vil være i harmoni med Guds ord. Hele
verdensorden bliver underlagt Kristus og hans menighed, som skal
regere sammen med den herliggjorte konge.
Da
vil der blive korrespondance mellem himmel og jord, idet de hellige,
som er udvalgt i Kristus, vil være til stede i deres herliggjorte
legemer ligesom Jesus var hos sine disciple efter opstandelsen.
Overalt
på hele jorden vil de udøve deres magt og indflydelse,både i
åndelige og materielle anliggender, alle ting er underlagt det
himmelske styre .
Mellem
himmel og jord vil der være samkvem, for de hellige som er oppe i
himmelen, vil altid have sit ”hovedkvarter” i det himmelske, men
de vil også besøge jorden som himmelske repræsentanter for at
deltage i styret, samtidig som de vil undervise i evangeliets
sandheder, som vil være endda mere aktuelle i den tid end i vor tid.
Det
står klart skrevet i Salme 72.
Erich
Sauer siger flg. Om de troendes deres gøremål i 1000 års-riget i
sin bog : den korsfæstedes triumf, s. 151-152: ”Men samtidig er
den dag oprundet, da Herren skal hjemsøge himmelens hær i det høje
og jordens konger nede på jorden. Es.24,21, og da det behager ham at
give det store rige med magt og herlighed til sin ”lille hjord”.
Luk.12,32. Åben. 20,4.
”Den
højestes hellige skal få riget” Dan.7,18. v.22. Åben1,6. 5,10.
De
som er dømt og har fået deres løn foran Krist-domstol,bliver gjort
til verdens dommere, de skal være den herskende adel i det evige
himmelrige.
Og
fordi de er ”et legeme” 1.Kor.12,12-13. Ef.2,16, må den enkelte
ikke forherliges foran helheden. 1.Tes.4,15. Det hele er ”de
helliges arvelog i lyset”, og den enkelte er blot en ”del” i
det. Kolos.1,12. De er
alle tilsammen et ”kongerige” et ”kongedømme” Åben. 1,6.
5,10. Og de enkelte er ”præster og konger”.
Det
hele er overordnet den enkelte. Den enkelte har sin plads i rækken
når det gælder det heles forløb. Den enkelte kan derfor ikke
opleve sin fuldendelse isoleret, men bare i personlig livssammenhæng
med den fuldendte helhed.
Derfor
venter de hensovede på de kommende generationers fuldendelse.
Hebræer11,40. Åben.6,10-11.
Derfor
bliver ”sjælene” ikke overklædt Åben. 6,9 og Hebræer. 12,23
b.
straks
ved døden, med det kommende herligheds-legeme. 1.Kor.15,23.
Derfor
falder opstandelsen af de døde i Kristus, i tid sammenmed
”over-klædelsden”. 2.Kor.5,2-4, af dem som da lever, ved
bort-atomar. 1.Tess.4,15. For endemålet for det ene er,at skabe en
organisme, ikke blot frelse den enkelte, men herliggørelsen for
helheden, ikke blot en personligheds saligheds tilstand, men et ”Guds
rige”. Matt.6,10.
Og
ligesom nu Guds kosmisk-universelle stat af verdener står under
forvaltning af englefyrster, som har deres områder: dan.10,13 v.20.
Således
skal de frelste herske som konger med Kristus, hans hoved, over soler
og verdener. Åben.22,5.
Ved
i ikke at de hellige skal dømme verden ? - ved i ikke at vi skal
dømme engle ? 1.Kor.6,2-3. Åben.3,21. Luk.12,37. Dette er det
største løfte i Bibelen.
Erich
Sauer siger flg. Om den kristne menighed i 1000 års-riget i Den
korsfæstedes triumf, s.221: ”Men hvor er menigheden i 1000
års-rigets tid ? - Det ser ud som den er hos Kristus i himmelen og
ikke egentlig på jorden.
Efter
bort-atomar 1.Tess.4,17. Er menighederne ”altid med Herren”
1.Tess.4,17.
Hoved er forenet med lemmerne, og lemmerne har del i hovedets
herredømme og herlighed: 2.Tess.2,14. Kolos.3,4. 1.Kor.1,9.
De
skal regere med Kristus: 2.Tim.2,12. Åben.20,4-6. 1.Kor.6,2-3.
”den
som sejrer, ham vil jeg give sæde med mig på min trone” Åben.
3,21. Matt.19,28.
Efter
herliggørelsen har de ikke længere et jordisk legeme, men et
himmelsk lys-legeme. Fil,3,21. 1.Kor.15,40-49., og med deres åndelige
legemer skiller de sig derfor ud fra Israel og fra hedninge-folkene.
De
optræder derfor sandsynligvis på jorden på samme måde som Herren
når
han viste sig efter sin opstandelse.
Som
herliggjorte tilhører de den himmelske verden, men kan endda som han
får del i livet på jorden (mulig endda indtage mad og drikke):
Matt.26,29. Luk.24,39-43. Joh.20,27.
Men
i deres detaljer går disse spørgsmål langt over vor tanke og
forstand. Vi glæder os til den kommende herlighed.
Per
Faye Hansen siger flg. Om menighedens opgaver i 1000 års-riget i
brochure: Israel og 1000 års-riget:
Når
det gælder spørgsmålet om ”Riget” er her på jorden eller i
himmelen, tror jeg for min del, at det er begge steder med det
væsentlige de frelste af Israel, som Herrens evangeliske
instrumenter på jorden i fredens rige.
De
troende som bliver oprykket, menigheden, skal regere med Kristus, men
da han som Gud er allesteds nærværende, kan Han vel være både med
dem i himmelen og med Israel på jorden på en gang.
Det
synes mig rimeligst at de hellige skal regere med Messias ovenfra.
Hvorfor
skulle de vel oprykkes og møde Herren i luften ?
Jeg
kunne tænke mig et ”overhus” og et ”underhus” i det
messianske parlament med Messias selv som konge, en dennesidig
virkeliggørelse af Guds rige på jorden, før den endelige dom, da
Messias skal overgive alt til Faderen.
Jeg
vil til slut citere lidt fra min egen bog: Israel og den kristne
menighed, s.209-210.
”Den
kristne menighed skal være med til at styre over hedningerne og være
præster i 1000 års-riget. De
skal både styre ud fra Guds tempel i himmelen og ud fra Jesu
herligheds trone i Jerusalem.
Den
kristne menighed skal først og fremmest være en himmelsk
forsamling, som skal være med til at styre verden ud fra den
himmelske helligdom, men dette forhindrer ikke at den også er med
til at styre verden ud fra Jesu tempel i Jerusalem.
I
og med at de troende på dette tidspunkt har fået deres
herligheds-legemer, som kan forflytte sig hurtigt fra et sted til et
andet.
Enkelthederne
i menigheden opgaver i 1000 års-riget har vi ikke oplysninger om,
men vi kan alligevel antyde de store træk pog hovedlinier.
Se
min bøger: Israel og den kristne menighed og Den kristne menigheds
forsvinding hvor jeg skriver mere om dette.
Hvad
bliver så den kristne menighed opgave i 1000 års-riget ?
Jeg
skal kort opsummere det som de forskellige udsagn siger om dette og
om de to forskellige faser i Guds riget i1000 års-riget.
a)
Den kristne menighed skal være dommere i Guds riget, som er 1000
års-riget.
b)
Begrebet ”Guds rige” i sin yderste konsekvens er Guds fuldendte
rige.
1000 års-riget er ikke lid med dette rige, men det er en del af
Guds
rige.
- Den kristne menighed skal regere på jorden og ikke i himmelen.
- Den kristne menighed er en afgrænset frelsesforsamling. Den er lig med Jesu legeme og tages ud i tidsintervallet fra Pinse dag og
indtil
Jesu komme for den kristne menighed.
Jesu
legeme består af både jøder og hedninger.
e)
Den kristne menighed skal være et kongerige af præster.
f)
Den kristne menighed skal være et bindeled mellem Gud og
folkeslagene
i rigets tid.
g)
1000 års-riget har både en himmelsk og en jordisk fase.
h)
Den kristne menighed er et kongerige fra himmelen, men den skal
regere
på jorden.
- Den kristne menighed er ikke lovet noget jordisk rige. Det er
derimod
Israel og jøderne.
j)
Den kristne menighed vil regere sammen med Jesus over jorden.
k)
Hele verden skal blive underlagt Jesus og den kristne menig-
hed.
- Den kristne menighed vil undervise i de bibelske sandheder i
rigets
tid.
- Den kristne menighed skal være den herskende adel i det evige
himmelrige.
n)
Den kristne menighed er både konger og præster.
o)
Den kristne menighed skal herske, ikke bare over jorden, men
også
over hele universet i Rigets tid.
p)
Jesus skal tjene den kristne menighed i Rigets tid.
q)
Den kristne menigheds udgangspunkt er himmelen, men den
skal
også være på jorden.
r)
Den kristne menigheds herligheds-legemer vil skille sig ud fra
jøderne
og hedningefolkene i Rigets tid.
s)
Den kristne menighed skal både styre ud fra Guds tempel i
himmelen
og Jesu herligheds-trone i Jerusalem.