” Jødedom
og Kristendom Jesus og Paulus” O.E. Indergaard s. 381
”The
Grace Movement”, som på norsk betyder ”Nådebevægelsen”, er
en amerikansk teologisk bevægelse, som hævder at vi må dele
indholdet i N.T. I to dele.
Den
første del angår ”Riget for Israel”, og den anden del angår
den kristne menighed.
Jeg
deler også de allerfleste teologiske vurderinger som denne bevægelse
giver udtryk for. Denne opfattelse har jeg også haft før jeg kom i
kontakt med denne bevægelse. Dette har jeg givet udtryk for i mange
af mine bøger, taler og artikler op igennem min tid som kristen. Vi
har meget at lære af den teologiske platform som denne bevægelse
har.
Der
er også stadig flere i Norge som forstår,at vi må dele indholdet i
N.T. I to adskilte dele.
Dette
betyder ikke at vi ikke kan bruge tekster fra hele N.T., eller fra
hele Bibelen i vor forkyndelse, men det betyder at vi må lære os at
fordele Guds ord på en ret måde. 2.Tim.2,15.
Der
er divergerede opfattelser indenfor ”Nådebevægelsen” angående
nogle punkter i læren, og det er et sundhedstegn, for det vidner om
selvstændighed hos de fleste som fornægter disse synspunkter, for
vi ser alle stykkevis og taler profetisk stykkevis. 1.Kor.13,9.
Der
er ingen som er tjent med ensretning og teologisk tvang, men vi må
også lægge vægt på at vore teologiske synspunkter må være i
overensstemmelse med Bibelens lære. Se minde to artikler om
tidspunktet for den kristne menighed begyndelse.
Når
det gælder nådegaverne og embederne, så er de beskrevet i Romerne
12,6-8. 1.Kor.12-14. Ef.4,11 og andre steder.
De
nådegaver og de embeder som er nævnt er følgende:
Profetiske
gave. Tjenestens gave. Lærdommens gave. Formaningens gave. Giver
nådegaven. Nådegaven til at være forstander. Nådegaven til at
vise barmhjertighed. Rom.12,6-8. Visdoms tale. Kundskabs tale. Troens
nådegave. Nådegave til at helbrede. Nådegave til at gøre
undergerninger. Nådegave til at profetere. Nådegaver til at prøve
ånderne. Nådegave til at tale forskellige tunger. Nådegave til at
tyde tungetale. 1Kor.12,6-10. Nådegave til at hjælpe og til at
styre. 1.Kor.12,28. Embede som apostel. Embede som profet. Embede som
evangelist. Embede som hyrde. Embede som lærer.
Der
findes også andre nådegaver, som ikke er nævnt i N.T. Når Den
Hellige Ånd arbejder med et menneske, kan dette udvikle sig til en
nådegave.
Indenfor
Nådebevægelsen er der tre opfattelser angående nådegaverne og
embederne a) At alle nådegaverne og en del af embederne er ophørt i
vor tid. Dette gælder da embedet som apostel og profet. b) At en del
af nådegaverne og en del af embederne er ophørt i vor tid. c) At
alle nådegaver og embederne er til stede i vor tidsperiode. Jeg
har denne opfattelse.
Dette
bliver begrundet med at i tiden fra Paulus hans omvendelse (år37) og
til jødernes endelige forkastelse, så var en del af nådegaverne
rettet specielt mod Israel.
Det
gjaldt nådegaverne til at helbrede, nådegaven til at gøre
undergerninger og tungetalen som fremmed sprog.
Hvad
der gælder embederne som apostel og profet, så begrundes det med at
læren blev endelig fastlagt af Paulus, så der er ikke længere
behov for disse to embeder.
Som
bevis for at disse nådegaver og disse to embeder er bortfaldet i vor
tidsperiode, så bruger man det som står i 1.Kor.13,10.
Dette
bliver tolket således at når den paulinske lære blev fuldt
udbygget (”når det fuldkomne kommer”), og dette skete ide breve
som Paulus skrev i tidsrummet 60-67, så faldt nådegaverne og disse
to embeder bort.
Jeg
kan ikke være enig i denne tolkning. Den
bliver altfor snæver og tilfældig, og den har heller ikke dækning
i Paulus lære og hans Skrifter.
Hvad
som gælder 1.Kor.13,1-3, så må dette kapitel fortolkes på fl.
måde:
a)
Kærligheden er større end alle nådegaver og alle embeder, for den
er fuldkommen. Nådegaverne og embederne skal falde bort, men
kærligheden skal aldrig falde bort. v.1-2.
b)
Det ord som her er brugt om kærligheden, er på græsk ”agape”.
Det er det samme som Guds kærlighed.
- Dersom vi ikke har del i kærligheden, er vi ingen ting. v.3
d
Vers 4-8 beskriver kærlighedens væsen.
e)
Ved den kristne menigheds bort-atomar, skal alle nådegaverne og alle
embederne falde bort, men kærligheden skal bestå.
f)
Ved bort-atomar går vi over fra barnestadiet og til at blive voksne
i åndelig forstand. Da skal vi eje al kundskab og forstå alle ting.
v.11-12.
g)
Alle nådegaverne og alle embederne skal falde bort, men det som
bliver stående for altid er: tro, håb og kærlighed, for de er
fuldkomne,
men
størst af dem er kærligheden, for den genspejler Guds væsen.
For
de som mener
at alle nådegaverne og de fleste embeder er bortfaldet i vor
tidsperiode, hvorfor
bliver da embederne som evangelist, hyrde og lærer stående i vor
tidsperiode, når alt det andet er bortfaldet ? Dette
bliver en inkonsekvens som det er umulig at svare på.
Jeg
er enig i at tiden fra Paulus omvendelse og til Paulus hans udsagn i
Apost. Gr.28,28, om at han fra da af kun ville gå til hedninger, er
en overgangstid
for
Guds planer med jøderne.
I
denne tid blev der vundet mennesker både for ”Riget for Israel”
og for den kristne menighed, men
jeg er ikke enig i at nådegaverne og embederne er bortfaldet i vor
tid.
Selv
om der kan være en forandring
i brugen af en del af nådegaverne trænger vi til dem som aldrig før
i arbejdet med den rette forståelse af Guds ord.
Nådegaverne
og embederne gælder først og fremmest i vor tid.
Hvad
der gjaldt de 12 apostle, så havde disse en totalitet
af nådegaver. 1.Pet.4,10.
Det
er først når vi kommer til Paulus breve, at vi får en udfyldende
undervisning om dette. Dette betyder at nådegaverne og embederne
angår den kristne menighed.
Jeg
er også enig i at tungetalen som fremmed sprog, nådegaverne til at
helbrede og gøre undergerninger, var
specielt beregnet på Israel,
for Gud har bestandig handlet med sit folk i forhold til store under
og tegn. Vi
kan bare se på Israels historie, så ser vi at dette er rigtig.
Både
helbredelser, undergerninger og tungetalen som fremmed sprog skulle
være tegn for jøderne på at Guds rige var i funktion.
Jøderne
bad Jesus flere gange om at han måtte vise dem et tegn
på si autoritet og sin Guddom, men han sagde til dem at de fik ikke
noget andet end Jonas-tegnet.
Jesus
gjorde ikke noget tegn elle undergerning på kommando.
Han
gjorde det som Gud viste ham at han skulle gøre. Johs.5,20.
Jesus
sagde flg. I missionsbefalingen i Markus 16 om under og tegn.
Hvad
der gælder den missionsbefaling, så gælder den ikke for
menighedens tid, men den gælder for ”Riget for Israel”.
s.
385 Vi skal
være opmærksomme på flg. Aspekter ved denne missionsbefaling:
a.
den gjaldt de 12 apostle og de 70 udsendinge. Den
gjaldt ikke for de messianske jøder. De gjorde ikke tegn og
undergerninger.
b.
Den beskriver store tegn
og undergerninger,
som vi sjælden ser i vor tidsperiode
Paulus
sagde også at jøderne søgte tegn, men grækerne søgte efter
visdom. 1.Kor.1,22.
Paulus
skrev at tungetalen var et tegn for de vantro. De vantro er her
jøderne. ”der er skrevet i Loven: ved folk med fremmed tungemål
og ved fremmedes læber vil jeg (Gud) tale til dette folk (jøderne),
og endda skal de ikke høre på mig,siger
Herren.
Så
er da tungen
et tegn, ikke for de troende (i menigheden), men for de vantro
(jøderne).
Den
profetiske taler' derimod er ikke for de vantro, men for de troende.
1.Kor.14,21-22.
Vi
ved også at Paulus gjorde store tegn og undergerninger i første del
af sin virksomhed. 2.Kor.12,12, men vi ser også at dette blev noget
neddæmpet i sidste del af hans virksomhed. 1.Tim.5,23.
Dette
skal vise os to forhold, og det er:
a.
Vi som tilhører den kristne menighed,kan også gøre disse
undergerninger. Det sker gennem brug af nådegaver og Guds nåde.
b.
De store tegn og undergerninger er noget neddæmpet i vor tid i
forhold til det som skete på Jesu tid. Dette skal vise os at der er
en forskel
på ”Riget for Israel” og den kristne menighed.
Jeg
tror ikke at nådegaverne og embederne er bortfaldet i vor
tidsperiode, men jeg tror en del af nådegaverne har fået forandret
karakter og er noget svækket i
forhold til den styrke som de havde den første tid.
De
var først og fremmest beregnet på jøderne som tegn
til
jøderne at Gud var i færd med at oprette ”Riget for Israel” for
dem.
Når
Paulus gjorde de samme tegn og under som apostlene gjorde, så var
det også bevis for jøderne at Paulus havde sin lære fra Gud og at
Gud havde
indført en ny tidsperiode.
Det
som gælder tungetalens nådegave, så har den også et andet aspekt
end det at tale og tyde fremmede sprog. Den har også den opgave at
man ”taler hemmeligheder i ånden”. 1.Kor.14,2, og dette sker
også i dag.
Hvad
som gælder de andre nådegaver, så er de i funktion i den kristne
menighed, men i alt for lille grad. Jeg tror dette skyldes to
faktorer, og de er:
a.
Megen
forkyndelse i dag er forkert. Den kristne menigheds forkyndelse
bliver blandet sammen med ”Rigets” forkyndelse.
Når
Guds ord bliver blandet mister det sin kraft.
b.
I den frie nådens forkyndelse handler Gud både gennem nådegaverne,
som er begrænset, og gennem den store nåde som han har givet både
den kristne menighed og verden. Gal.3,5. ”Troen” er her det samme
som forkyndelsen af ”den frie nåde”.
Det
er af den allerstørste vigtighed at vi skiller mellem 3 forskellige
tidsperioder i læsningen af Bibelen, og det er:
a.
Sina-paktens tidsperiode.
b.
”Rigets” tidsperiode, som var tidsperioden fra døberen Johannes
og til Paulus omvendelse.
- Den kristne menigheds tidsperiode, som er tiden fra Paulus omvendelse og til den kristne menighed bort-atomar.
Hvad
som gælder store undergerninger, helbredelse af sygdom og store
tegn, så handler Gud på flg., måder i forhold til disse 3
tidsperioder.
a.
I den første tidsperiode, så handlede Gud i forhold til løfter og
i forhold til bud (forpligtelser) i jødernes Torah.
b.
I den andenperiode så handler gud i forhold til løfter,
forpligtigelser og
Mennesket egen tro.
- I den tredje periode så handler Gud i forhold til nådegaverne og sin store nåde. Dette kommer til udtryk gennem Ånden og Åndens gave.
Hvad
der angår embederne, så regner N.T. Med 5 hovedembeder, og det er:
Apostle, profeter, evangelister, hyrder og lærer.
Det
bliver hævdet at apostel og profet embedet er blevet taget bort i
vor tid.
Hvad
som gælder disse to embeder, så er der stor forskel på disse og
profeternes funktion i G.T. Og de 12 apostles funktion i ”Rigets”
forkyndelse.
Når
vi taler omapostle og profeter i de paulinske Skrifter, så gælder
det de mennesker som opbyggede den kristne menighed lære gennem
deres embeder og deres forkyndelser: Ef.2,20 og 3,5.
Det
var Paulus som var hovedapostelen og hovedprofeten i den kristne
menighed.
Han
fik nye åbenbaringer fra Gud om det teologiske grundlag for den
kristne menighed.
De
andre fik stadfæstet det gennem Paulus hans forkyndelse.
Den
kristne menighed blev bygget op på apostlenes og profeternes
forkyndelse.
Denne
forkyndelse er afsluttet,
så vi får ikke mere nogen apostle og profeter som kan komme med
tillægsoplysninger om den kristne menigheds teologiske grundvold-
Den
sag er klar, men vi må også huske på at apostlene og profeterne
havde andre funktioner.
Hvad
som gælder apostlen, så er det en person som står i bær kontakt
med Gud, og som er udsendt fra Gud med et specielt budskab.
Han
skal ikke blot gå ud med sit budskab, men han skal også danne en ny
menighed.
Hvad
som gælder profeten, så skal han kunne forudsige fremtidige
hændelser.
Dette
angår ikke lære, for den er fastlagt af Paulus.,Kolos.1,25., men
det angår fremtidige begivenheder og sammenhænger.
Profeten
kan også afdække sider ved mennesker som er skjult for os, og som
ikke er i overensstemmelse med det at være en kristen. Der må da
teges et opgør med dette.
Profeten
kan også afdække fremtidige begivenheder hos en person. Profeten
ser ind i et menneskes indre og ydre liv og afdækker det som både
er ondt og godt.
Profeten
kan fejle i sine vurderinger, for ”vi skønner stykkevis og taler
profetisk stykkevis”. 1.Kor.13,9.
Profeten
kan også bruge alt Guds ord til formaning, trøst og opbyggelse af
den kristne menighed. 1.Kor.14,3.
Han
skal også kunne analysere Gudsord og sætte ind i sin rette
sammenhæng., se resume af Sv. Aa. Fabius hans hæfte: Til de hellige
fuldkomne beredelse.
Hvad
som gælder forholdet mellem nådegaverne og embeder, så må vi ikke
blande disse sammen. En kristen kan have flere nådegaver uden at han
behøver at have et embede.
En
som har et embede, må derimod havde de nådegaver som tilhører.
Vi
kan f.eks. alle tale profetisk til opbyggelse, formaning og trøst.
1.Kor.14,3 v.31., og vi skal alle vurdere det som bliver sagt af
profeterne og apostlene. 1.Kor.14,29. Dette betyder ikke at vi alle
er profeter eller apostle.
Jeg
tror ikke at disse to embeder er trukket tilbage i vor tidsperiode,
men jeg tror at de har fået forandret
karakter
i overensstemmelse med vor tidsperiodes egenart.
Når
dette er sagt, må jeg også lægge til at vi har ikke
haft
mange apostle og profeter siden Paulus hans dage, for en apostel og
en profet må lægge Paulus hans lære og forkyndelse til grund for
sin forkyndelse og virksomhed.
Det
vi bl.a. må bede Gud om i dag, er at han rejser op mennesker med
stærke
nådegaver,og
at han oprejser ordentlige apostle og profeter med et genuint
paulinsk budskab.
Vi
har nok af selv (op nævnt apostle og profeter), men de er ikke
ordentlige apostle og profeter.
De
fusker blot i faget, og ved hverken hvad de siger, eller hvad de står
for, for de magter ikke at fordele Guds ord på en ret måde.
Vi
må huske på at vi har fået al åndelig velsignelse i himmelen i
Jesus Kristus. Ef.1,3.
Dette
betyder ikke at denne velsignelse er gemt for os i himmelen. Således
at vi kan tage den ud først på et senere tidspunkt, men det betyder
at al åndelig velsignelse som himmelen har, står til vor
disposition. Her er det blot at udtage det som Den Hellige Ånd
ønsker at give os. 1.Kor.12,11
s.
396 Nådegaverne og embederne er givet til alle troende. Dette kan
ikke stærkt nok understreges.
Når
en del ”karismatiske” prædikanter tager sig selv til rette med
overdreven og forkert brug af nådegaverne, så øver de vold mod
Guds ord. Det vi må tilstræbe, er en ret
brug af nådegaverne.
Prædikanterne
må underlægge sig helt Den Hellige Ånd og ikke fare som vildmænd
rundt på podiet og tro at det er dem selv som har kraft til at
helbrede og profetere.
Dette
har vi mere end nok af i en del såkaldte ”karismatiske”
forsamlinger.
Jeg
er helt sikker på at der havde sket flere helbredelser og fremkommet
flere rigtige profetier, dersom kristne, i stedet for at underlægge
sig disse prædikanters mange mærkelige påfund havde lyttet til
Åndens tale.
Vi
må huske på at vi også har en nådegave, som går ud på at vi
skal prøve
ånderne
– om de er fra Gud eller ikke. 1.Kor.12,10. Dette er en meget
vigtig nådegave nu i endens tid, hvor vi vil få store vildfarelser
på det åndelige område.
Vi
må videre understrege at pastoren ikke skal være nogen
enehersker i menigheden.
Han skal have ved sin side både apostle, profeter, evangelister,
lærer og ældste.
Den
kristne menighed skal være opbygget efter Åndens principper. Det er
Ånden som giver nådegaver og uddeler embederne.
Menigheden
skal bygges i Guds frihed, og alle skal underordne sig under
hverandre i forhold til de nådegaver og de embeder som den enkelte
har. Ef.5,21.
På
denne måde slipper man også slidte og udbrændte pastorer og
uenighed og splittelse i menigheden. Guds ordninger er de bedste.
Der
er meget uorden
i menighederne i dag. Dette er ikke Guds vilje. Hensigten med
embederne og nådegaverne er at menigheden skal få fuld kendskab til
den paulinske lære og måden som den skal fungere på.
Dette
kommer desværre ikke til at ske fuldt ud i tiden.
Det
kommer først til at ske ved Jesu komme for menigheden: Ef.4,11-16.
Der
er ingen modsætninger mellem den frie nåde og en rigtig brug af
nådegaver og embeder. Den Hellige Ånd kan enten virke gennem
nådegaverne og embederne, eller Han kan virke direkte uden at gå
vejen om ad disse. Han kan virke direkte gennem nåden. Det er Ham
selv som bestemmer hvilken måde Han vil arbejde på.
s.
401 Læren om nådegaverne og de to embeder, apostel og profet, er
ophævet i vor tid de er baseret på det som står i 1.Kor.13,9-13.
Der står det bl.a. at nådegaverne skal bortfalde, men at tro, håb
og kærlighed skal bestå.
Nådegaverne
bliver her sammenlignet med kærligheden.
Nådegaverne
skal bortfalde, for de er ufuldstændige, men kærligheden (gr.agape)
skal aldrig bortfalde, for den er fuldkommen.
Nådegaverne
og embederne skal først falde bort ved Jesu komme for den kristne
menighed, for da er der ikke mere behov for dem.
s.
402 Læren om at nådegaverne og de to embeder er bortfaldet i vor
tidsperiode, er
ikke korrekt,
og den bygger ensidig på en ukorrekt forståelse af 1.Kor.13,9-13.
Ifølge
denne lære arbejder Gud ikke længere gennem nådegaverne i vor
tidsperiode, men han arbejder udelukkende gennem den hellige Ånd.
At
det er Den hellige Ånd som giver nådegaverne, det er ret, men at de
(nådegaverne) er ophævet i vor tid, er
ikke ret.
Der
er ingen modsætning mellem den som giver nådegaverne og det som Han
giver.
De
aller fleste kristne ser ikke at vi må skille mellem Jesu og Paulus
hans lære på en række punkter.
De
som ikke gør det,har ikke opdaget Nådens store betydning og
virksomhed. Se Evangelist-bladet 1/12.2004 hvor der bliver givet et
korrekt billede af forholdet mellem nåden og loven.
”Jesu
Genkomst” bind 3, Den fjerde basun:
s.
114 (2.Mos.10,4.) Åbenbaringen 8,12.
Som
vi har væretinde på før, symboliserer solen den
højeste myndighed, som
er Guds ord og Guds ordninger. Månen og stjerner symboliserer mindre
øvrigheder og myndigheder. På
samme måde som månen får sit lys fra solen, får øvrighederne sit
mandat fra Herren.
Denne
begivenhed som er skildret i den 4 basun, kan betyde at den kristne
autoritet og myndighed vil gå til grunde i et område som omfatter
en tredjedel af jorden.
Det
er ikke usandsynlig at dette område er lig med de genopbyggede
Romerrige i
endens tid. Vi vil da får nye religioner og ideologier som basis for
samfundet.
Vi
ved at i endens tid vil sand jøde- og kristendom være forbundet
indenfor Romerriget grænser.
De
som ikke vil underkaste sig Antikristen og den romersk katolske
kirkes religion i endetiden. Den
vil blive tilintetgjort.
Videre
ved vi at den romersk katolske kirke vil indgå et samarbejde med
Antikrist på det religiøse område.
Den
romersk katolske kirkes lære vil blive blandet sammen med
Satan-dyrkelse fremmed religioner og New Age.
Centrale
elementer i deres religion vil være dyrkelse af den babyloniske
gudinde Semiirams og hendes mand, Nimrod, som efter den babyloniske
religion blev reinkarneret i deres søn, Tammuz.
Denne
mor-søn dyrkning kommer i dag til udtryk gennem Marie-dyrkelsen i
den romersk katolske kirke.
Denne
sammenblanding mellem romersk katolsk tro og babylonisk religion har
i øvrigt været tilstede helt fra 300 tallet af.
Dersom
vi skal opsætte en del lighedspunkter som der er mellem
romersk-katolsk tro og den gamle babyloniske religion, så må det
blive flg.
- Medens babylonierne dyrkede dyrkede Semiirams som ”himmelens dronning”, dyrkede katolikkerne Maria som er det samme.
Man
har ingen bibelsk dækning for at sige at jomfru Marie er ”himmelens
dronning”, det er Semiirams heller ikke.
Himmelen
har ingen dronning
. Det er det frelste Israel som er Guds dronning.
Når
der hos romersk-katolske bedes til Marie som ”himmelens dronning”,
kommer de ikke i kontakt med Marie, men de kommer i kontakt med de
onde ånder. Kristen lære fortæller os ikke at vi skal bede til de
afdøde.
- Som Semiirams søn. Medens babylonier dyrkede Nimrod og Tammes, dyrker katolikkerne Jesus som Maries søn.
Dette
er rigtig, men
i den romersk-katolske lære er Jesus blevet reduceret i forhold til
den tilbedelse og ære som han skal have. Den som tilbeder Jesus, må
tilbed i Ånd og sandhed. Dersom man ikke gør det, tilbeden man ikke
Jesus, men afguderne.
- I den romersk-katolske kirke bliver jomfru Marie tilbedt som Gud selv. Ja, der går mange flere bønner til hende end der gør til Gud. Dersom en sammenlægger alle de bønner som i løbet af et sekund går til jomfru Marie fra de ca 900 millioner katolikker verden rundt, bliver det ca. 46296.
Grunden
til at der går mange fler bønner til Marie end til Jesus, er det
forhold at katolikkerne tror at Jesu mor er mere forståelsesfult og
snild end sønnen Jesus. I og med at hun er Jesu mor, så vil han
lettere efterkomme hendes bønner. Dette
har ingen ting med sand kristendom at gøre
Ifm.
brugen af rosenkransen går der utallige bønner til Marie, den
består af en kæde sæt med 15 runde kugler. Hver sæt bliver
afsluttet med en større kugle. I enden af kæden er der et billede
af jomfru Marie. Fra dette hænger ned i kort kæde et krusefix. Når
katolikkerne beder, repræsenter hver kugle bestemte bønner.
Når
en katolik har gennemgået hele rosenkransen , har han repræsenteret
Hild dig, Maria 53 gange, Fadervor 6 gange. Mysterierne 5gange.
Meditationerne til mysterierne 5 gang .Ære Være 5 gange og Den
apostolske bekendelse 1 gang.
Rosenkransen
går tilbage til de hedenske religioner. Den er kendt og brugt bl.a.
af mennesker i det gamle Nineve, af de gamle fønikere. Af
brahmanerne i hinduismen, af muhamedanerne af budisterne i Indien,
Tibet og Japan.
I
1854 godtog den romerske katolske kirke dogmet om at jomfru Marie er
desuden både arvesynd og almindelig synd. Den begrundede med det
forhold at den som skal være Guds mor, kan ikke have synd. Guds
ord derimod siger at alle mennesker har syndet: Rom.3,23.
Ved
kirkemødet i Kalcedon i 451 efter Messias blev det til og med
afgjort at Marie forbliver jomfru til evig tid, og det til trods for
at hun fødte flere børn efter Jesu fødsel.
I
1951 kom dogmet om at Maries legeme ikke blev lagt i graven, men at
hun blev legemlig optaget til himmelen.
s.
125 På søndagen eller den første dag i ugen stod Jesus op fra de
døde som synden forsoner og dødens overvinder.
På
søndagen fik menigheden i Jerusalem Den Hellige Ånd.
Kejser
Konstantin, som både var ”kristen” og soltilbeder bestemte i
året 321 efter Messias at søndagen skulle være offentlig hviledag.
Han
kaldte ikke søndagen for ”Herrens dag” men for ”den sejrige
solens ærværdige dag”
ordet
”søndag” betyder oprindelig ”Sønnens dag” eller ”Herrens
dag”. Det betyder ”solens dag”. Dette kommer tydelig frem i det
tyske ord ”Sonntag” og det engelske ”sunday”.
Det
var pave Sylvester 1, som var samtidig med Konstantin, som bestemte
at søndagen ikke skulle kaldes for ”solens dag”, men for
”søndag” eller ”Herrens dag”.
Vi
burde helligholde både sabbatten og søndagen, for de første
jøde-troende gjorde det.
Vi
ved også at i 1000 års riget vil sabbatten komme igen som den
virkelige store helligdag.
s.
127 Vi ved at apostelen Peter fik givet ”nøglemagten” af Herren.
Med dem skulle han både låse og binde.
Selve
nøglerne er evangeliet: Matt.16,19.
Det
var ikke før end i 431 efter messias at paven krævede overtagelse
af denne autoritet som
lå i Peters nøglemagt.
Nu
er disse nøgler symboler på pavens ophøjede stilling indenfor den
romersk katolske kirke, medens
nøglemagten i udgangspunktet blev givet til både Peter og de andre
apostle.
s.
128 Læren om at der er genfødelse i dåbens vand går også tilbage
til babyloniske religion.
I
de babyloniske legender bliver Noah fremstillet som ”den to-fødte
person”. Han havde både del i den gamle og den nye verden, og han
blev også fremstillet med to ansigter, som vente hver sin vej.
Det
ene ansigt repræsenterede en gammel mand, og det står for den gamle
verden, medens det andet ansigt repræsenterede en ung mand, og det
står for den nye verden.
Efter
denne vurdering var det vandet som frelste Noah over i den nye
verden. Vandet havde genfødende kraft i sig.
Dette
er ikke i overensstemmelse med kristen tankegang.
For
det første er det ikke vandet som frelser et menneske, men det er
arken som er et forbillede på Jesu frelsergerning.
”det
(arken) som også nu frelser os i sit modbillede (Jesu forsoner-
gerning)” 1.Pet.3,21.
” Ved
tro byggede Noah, varslet af Gud om
det som endnu ikke var sket,
i hellig frygt en ark til frelse for sit hus, ved
den fordømte han verden og blev arving til retfærdighed af tro”
Hebræer
11,7.
For
det andet blev Noah ikke frelst p. gr. Af at han gennemlevede
syndfloden. Han var frelst allerede før syndfloden kom.
Det
var hans retfærdighed før syndfloden som frelste ham: 1. Mos.6,9.
Den
romersk katolske kirke lærer endnu i dag at et menneske ikke kan
blive frelst, uden at det bliver døbt i vand.
Den
norske kirke lærer også desværre at der er genfødelse i dåbens
vand. Se kapitlerne: En beskrivelse af skøge kirken og min bøger
”Jesu Genkomst” bind 1og 2, hvor jeg skriver mere om den romersk
katolske kirke.
Dersom
vi skal tolke den 4 basun helt konkret, så må det betyde at en
tredjedel af Solen,Månen
og Stjernerne skal
blive ødelagt, således at både dagen og natten misteren tredje del
af sit lys. Dette kan komme i stand gennem brug af atomvåben og
kernefysiske eksplosioner
”Tidspunktet
for Jesu første komme” bind 4, s.163: ”Jødernes Konge”
De
jødiske rabbiner vidste det nøjagtige tidspunkt for Messias første
komme.
Det
kunne de udregne fra det som står i Daniel 9,24-27.
Der
står: ”70 uger (heb.shabua, som betyder syv) er tilmålt (eller
skåret ud) til dit folk(jødefolket) og din hellige stad (Jerusalem)
til at indelukke frafaldet og til at forsegle synder og til at dække
over misgerning og til at fremføre en evig (tidsalder) retfærdighed
og til at besegle syn og profet og til at salve et Aller-helligste (i
templet).
Og
det skal du vide og forstå: Fra den tid ordet (befalingen) udgår om
at genrejse og opbygge Jerusalem og indtil fyrsten Messias fremstår,
skal der gå 7 uger og 62 uger, det (Jerusalem) skal igen
istandsættes og opbygges med gader og voldgrave, men under tidenes
trængsel.
Og
efter de 62 uger (plus de 7) skal Messias udryddes og intet have, og
staden og helligdommen (templet) skal en kommende fyrstes folk
(romerne) ødelægge, og enden på det er oversvømmelse, og indtil
enden er der krig – ødelæggelse er fast besluttet.
Og
en uge (7 år) skal han (Antikrist) gøre pagten fast for de mange
(jøder), og i midten af ugen skal slagtoffer og madoffer ophøre (i
templet), og på vederstyggelighedens vinger skal ødelæggeren
(Antikrist) komme, og det indtil at tilintetgørelse og fast
besluttet straffedom strømmer ned over den som bliver ødelagt
(Antikrist)
Denne
profeti som blev givet til Daniel, strækker sig over en tidsperiode
på 490 år.
Når
der står 70 uger er tilmålt jødefolket, må vi være opmærksomme
på det forhold at det hebraiske ord som vi her har oversat med
”uger”, er ”shabua”, og det betyder 7.
Når
der står at 70 syvere er tilmålt jødefolket og Jerusalem, så
betyder det at de har fået 490 år af Herren.
490
år er skåret
ud af historien til jødefolket.
I dette tidsrum skal vigtige begivenheder ske i Israel og Jerusalem.
s.
164 Hvad som gælder kronologien, så bliver denne profeti opdelt i
flg. 3 perioder.
1.)
Det er de første 49 år, som er de første år-uger. Dette er
perioden for Jerusalems genopbyggelse. Byen blev færdig genopbygget
i 396 f. Messias
- Det er de næste 434 år, som er de 62 år-uger i løbet af disse 62 år-uger skulle Messias komme og blive tilintetgjort.
- Tilbage står da igen 7 år, som er den sidste og 70.år-uge for Israel og Jerusalem. Tilsammen bliver disse 3 tidsperioder 490 år. 49+434+7
Israel
er Herrens lidende tjener: ”Jødernes Konge” b. 4., O.E.I.
s.
11 Gud har to liden tjenere. Det er både Messias og det jødiske
folk.
De
bliver begge kaldt for Herrens tjenere. I G.T.
Til
trods for dette må vi alligevel skille mellem de opgaver som Messias
havde og de opgaver som det jødiske folk har.
Vi
må ikke sammenblande opgaverne og funktionerne til disse to tjenere,
og særlig gælder dette forsoningssiden ved Messias.
Det
er ikke det jødiske folk som er Herrens lidende tjener i Esajas 53,
men det er Messias.
På
dette punkt tager mange af de ortodokse jøder fejl, i og med at de
mener at det er det jødiske folk som selv må lide for jødefolket
skyld og synd. (Dette skal vi skrive mere om senere)
De
gamle rabbiner mente at Messias lidelser var tredelt:
a)
Det var de lidelser som Messias havde før sit komme til verden.
b)
Det var de lidelser som Messias fik efter sin ankomst.
- Det var jødefolkets lidelser i verden.
Es.41,8-14.
43,10. 44,1-2 v.21. 49,3. 61,6.
I
og med at jødefolket af egen fri vilje valgte at blive Guds folk, så
blev jøderne udskilt fra hedninge-folkene.
De
blev anderledes end de andre folk, og selv om de fejlede og syndede
en række gange, så tog Gud dem til sig igen og tilgav deres synder,
når de angrede og bad om tilgivelse.
Således
er Guds væsen. Han er en kærlig og langmodig Gud, og det
må vi være glade for, både jøder og hedninger:
Salme 86,15.
Den
første udvælgelse af jødefolket blev gjort ved Guds udvælgelse af
Abraham.
Da
hedninge-folkene ikke længere ville følge Gud i de 3 første
tidsperioder (uskyldighedens, samvittighedens og den menneskelige
autoritets periode, udtog Gud sig et nyt folk, nemlig jødefolket, og
nedlagde sine planer i dette folk: 1.Mos.12,1-3. 2. Tim.2,13.
s.
17 Fra årene 597-582 blev indbyggerne i Judah og Benjamin bortført
til de forskellige provinser af ”Det ny babyloniske rige” der var
Nebdukanesar den store konge.
I
året 586 f. Messias blev Jerusalem indtaget og ødelagt og templet
blev brændt. De hellige kar og de gensander som havde været i
templet blev ført til Babylon.
Gud
havde bestemt at denne fangenskabs-tid skulle vare i 70 år.
En
af grundene til at den skulle vare i nøjagtig 70 år, var det
forhold at landet skulle ligge u-brugt i dette tidsrum, for at få
den hvile som det skulle have i. flg. Reglerne for sabbat og
jubelåret.
Ifm.
med sabbatsåret skulle jorden have hvile i 1 år.
Ifm.
jubelåret, skulle den have hvile i 2 år, i og med at det 49. år
også var et sabbatår.
Jøderne
havde ikke respekteret disse bestemmelser, og de havde udnyttet
jorden uden at den fik den hvile som den skulle have: 2. Krønike.
36,21.
I
Perser kongen Kyras 1. år (538) - - for at Herrens ord gennem
Jeremias mund skulle opfyldes: Esra 1,1-5. 3,3-4 v.12-13. 5,1-2.
6,1-15. 7,13.
Nehemias
ledede den tredje indvandring til Israel kap.1-2. & 3-6.
”Jesu
Genkomst” 1.bind,s.12: ”Jesu første komme”
det
er helt klar at profeterne, mange af rabbinerne og de skriftlærde i
G.T. Tid tydelig så at Messias skulle komme 2 gange, og der skulle
være et mellemrum på ca.2000 år.
Vi
skal i det flg. Medtage nogle få udsagn fra G.T., som viser at denne
vurdering er rigtig.
”Og
du (Daniel) skal vide og forstå: Fra den tid ordet (befalingen) om
at genrejse og opbygge Jerusalem (Dette skete i året 445 ), indtil
Messias, en fyrste står frem, skal der gå 7 uger og 62 uger (det er
tilsammen 69 uger og det samme som 483 år), det (Jerusalem) skal
istandsættes og opbygges med gader og voldgrave, men under tiden
trængsel.
Og
efter de 62 uger (plus de 7) skal Messias udryddes og ingen ting
have, og staden og helligdommen (templet i Jerusalem) skal en
kommende fyrsted (Antikrists) folk (romerne) ødelægge, og enden på
det er oversvømmelse, og indtil enden er der krig, ødelæggelse er
fast besluttet” Daniel 9,25-26.
”Den
sten (Messias) som bygningsmændene (rabbinerne og de skriftlærde)
forkastede, er blevet hovedhjørnestenen: Salme 118,22.
”Jeg”
(Messias) vil gå min vej,jeg vil vende tilbage til mit sted
(himmelen), indtil de (jøderne) erkender sig skyldige, i sin
trængsel (den store trængsel) skal de lede efter mig. Kom (siger
de ) lad os vende om til Herren. For det er han har sønderrevet, men
han vil også læge os, han slog, men han vil også forbinde os. Han
gør os levende efter 2 dag (efter 2000 år), på den 3. dag (i 1000
års-riget) vil han oprejse os, og vi skal leve for hans åsyn.”
Hose. 5,15-6,3.
”For
i mange dage (2000 år) skal Israels børn sidde uden konge og fyrste
uden
offer og billedstøtte og gudstjeneste-redskaber. Derefter skal
Israels børn vende om og søge herren deres Gud og David deres konge
(Messias), og bævende skal de søge herren og hans gaver i de sidste
dage.” Hose.3,4-
”Derfor
skal han (Messias) overgive dem (jøderne), indtil den tid da hun
(Israel) som føder, har født (jødernes frelse i endetiden.
Og
de som bliver tilbage af hans brødre, skal vende tilbage sammen med
Israels børn.” Mika 5,2.
”Så
røgtede jeg (Messias) slagtefårene (jøderne), endda de usleste af
fårene /de Jesus-troende jøder), og jeg tog to staver, den ene
kaldte jeg liflig, og den anden kaldte jeg bånd, og jeg røgtede
fårene og jeg gjorde de 3 hyrder (hyrdeomsorgen for Israel i de 3
første verdensriger) til intet i en måned. Jeg blev led af dem (de
fleste af jøderne), og de foretrak heller ikke mig, og jeg sagde:
Jeg vil ikke længer røgte jer, og det som er nær ved at dø, må
dø, og det som er nær ved at blive tilintetgjort, og de som bliver
igen fortærer hverandres kød. Så tog jeg min stav liflig (Nåde)
og brød den i stykker, for at gøre den pagt til intet, som jeg
havde gjort med hele folket (med alle jøderne). Og den (pagten) blev
gjort til intet på den dag, og således skønnede de usleste af
fårene de (Jesus-troende jøder), de som agtede på mig, at det var
Herrens ord.” Sakarias 11,7-11.
Profeterne
og mange af rabbinerne og de skriftlærde så ligeledes at Messias
skulle lide og dø for jødernes synder, og at han skulle komme
tilbage til Israel på et senere tidspunkt.
Vi
skal medtage nogle henvisninger fra G.T.. som viser at dette er
rigtigt. ”Jeg (Messias) er udøst som vand, og alle mine ben
skiller sig at, mit hjerte er som voks, smeltede i mit liv. Min kraft
er tør som et potteskår, og min tunge hænger fast ved min gane, og
i dødens støv lægger du mig (Gud). For hunde (hedninger) onde i
flok omringer mig, de har gennemboret mine hænder og fødder (Jesus
på korset). Jeg kan tælle alle mineben, de ser til, de på mig med
lyst. De deler mine klæder mellem sig og kaste lod om min kjortel.”
Salme 22,15-19.
”Sandelig,
vore (jødernes) sygdomme har han taget på sig og vore piner har han
båret, men vi agtede ham for plaget, slået af Gud og gjort elendig.
Men
han er såret for vore overtrædelser, knust for vore misgerninger,
straffen lå på ham, for at vi skulle have fred, og ved hans sår
har vi fået lægedom. Han blev mishandlet, endda han var elendig, og
han oplod ikke sin mund, ligesom et lam som føres bort for at
slagtes og ligesom et får som tier, når det klippes, han oplod ikke
sin mund. Ved trængsel og dom blev han taget bort, men hvem tænkte
i hans tid at når han blev udryddet af de levendes land, så
var det for mit folks misgernings skyld at plagen traf ham”
Esajas 53,4-8.
I flg. de udregninger som de
forskellige rabbinske skoler gjorde, skulle Messias komme efter at
der var gået 2000 år af lovens tid..
I
de første 2000 år var der kaos, de næste 2000år var lovens tid, d
sidste 2000 år var Messiases dage.
Det
sidste 1000 år skulle være verdens hviledag eller den
verdens-sabbat.
Dette
kommer til at blive jordens guldalder.
Jorden
vil blive frugtbar som i Edens have.
I
åndelig henseende kommer store dele af mennesker til at tilbede Gud
og jødernes konge som er Jesus fra Nazaret.
Dette
betyder at de første 2000 år var hedninger tid.
Lovens
tid og jødernes tid begyndte med Abraham, og den strakte sig frem
til Messias hans første komme..
Fra
Abraham og til Messias skulle der være 2000 år.
Messias
skulle komme 2000 år efter Abraham og det gjorde han også
re.
Egon L. Kristensen, Herning.