Jesu
Genkomst” forfatter Oskar Edin Indergaard, bind 1.,s. 38-
re.
Egon L. Kristensen, Herning.
Det
er Den Hellige Ånd som gør levende.
Side
38 Det er den Hellige Ånd, som bor i vore hjerter, som gør det
mulig for os at få del i bort-atomar. Den er vor indsegl og pant til
forløsningens dag.
På
samme måde som Den Hellige Ånd opvakte Jesus fra de døde, skal han
også levendegøre vore dødelig legemer og opvække os fra de døde,
således at vi kan møde Herren i skyen når han kommer.
Den
som har herrens Ånd han hører Herren til.
Den
som ikke har Ånden, han har hverken Faderen eller Sønnen.
Den
Hellige Ånd
,
som er i os, er selve hovedbeviset på at vi skal få del i
bort-atomar: Rom.8,10-11. 6,5-10. 1.Kor.6,14. 4,14. Ef.1,19-21.
Fil.1,19-21. 3,20-21.
”og
i er fyldt i ham, som er hovedet for al magt og myndighed, han i hvem
i også blev omskåret med en omskærelse som ikke er gjort med
hænder (selve genfødelsen), i det i blev begravet med ham i dåben,
og i den (eller i ham) blev i også oprejst med ham ved troen på
Guds kraft, han som oprejste ham fra de døde” Kolos.2,10-12.
”For
også Kristus led en gang for synder, en retfærdig for uretfærdige,
for at føre os frem til Gud, han som led døden i legemet, men blev
levendegjort af Ånden”. 1.Pet.3,18.
Udtryk
som angår Jesu komme for den kristne menighed.
s.
40 For at vi lettere skal skille mellem Jesu komme for den kristne
menighed og Jesu genkomst til Israel, da anvende N.T. Forskellige
udtryk for disse to begivenheder.
Vi
skal nævne 5 udtryk som går på Jesus komme for den kristne
menighed.
- ”Kristi dag” eller ”Herre Jesu Kristi dag” eller Herre Jesu dag eller
”Vor
Herre Jesu Kristi komme” ”
han som skal styrke jer indtil enden, så i må være ulastelige på
vor Herre Jesu Kristi dag.” 1.Kor.1,8. 5,5. Fil.1,6 v.10. 2,16.
2.Tess.2,1.
- Udtrykket ”forløsningens dag” går også på Jesu komme for den kristne menighed.” Ef.4,30.
- Udtrykket ”dagen”kan både gå for Jesu komme for den kristne menighed og på Jesus genkomst til Israel.
Det
er sammenhængen, som udtrykket er brugt i, som må bestemme hvad
udtrykket betyder. De eksempler som vi har citeret, angår Jesu komme
for den kristne menighed. 1.Tess.5,8. Hebræer 10,25. 2.Pet.1,19.
- Udtrykket ”hin dag” kan både gå på Jesus komme for den kristne menighed og på Jesu komme til Israel. Det er sammenhængen i teksten som må bestemme hvad der ligger i udtrykket 2.Tess.1,10. 1.Tim.1,12.
- Udtrykket ”Vor Herre Jesu komme og vor samling med ham” går på Jesu komme for menigheden. 2.Tess.2,2.
Jesu genkomst sker i etaper:
s.
42 Jesu genkomst og forskellige begivenheder som har sammenhæng med
dette, er omtalt 319 gange i N.T., dvs. At gennemsnitlig bliver Jesu
genkomst omtalt en gang for hvert 25. vers.
Som
så mange andre begivenheder i Bibelen, så foregår Jesu genkomst i
etaper. Vi har flg. 3 etaper
- Jesus vil komme ned i lufthimmelen og tage den kristne menighed til sig. Dette er et hemmelig og usynlig komme. Det vil ske pludselig: 1.Kor.15,51-52. 1.Tess.4,16-17.
Det
som kendetegner Jesu komme for den kristne menighed, er flg. 7
forhold:
Jesus
vil komme ned i lufthimmelen. Jesus vil tage den kristne menighed til
sig. Det er et hemmeligt og usynligt komme. Det vil ske pludselig.
Det vil ske ved den sidste basun. Jesus kommer alene. Jesus vil komme
for at frelse dem som tror på ham.
- Efter at Satan og de onde ånder er kastet ud af lufthimmelen, hvor de nu har deres opholdssted, og ned på jorden: Åbenbaring. 12,7-9., er der meget som tyder på at det himmelske Jerusalem, som er selve himmelen, bliver flyttet meget nærmere til jorden end det er i dag.
Gud indtager den plads som Satan
og de onde ånder har haft som deres opholdssted. Vi har flere
Bibel-ord som viser at mennesker i den store trængsel er opmærksomme
på Guds og Jesu nærvær i det himmelske Jerusalem. De kan både se
og høre at den treenige Gud er til stede sammen med englene og de
hellige.
Det himmelske Jerusalem vil være
omgivet af Guds herligheds sky eller Sheckina- herligheden: Salme
2,1-6. Matt.24,30. 26,64. Åbenbaring 1,7. 11,12. 13,6.
- Efter at den store trængsel er forløbet, kommer Jesus sammen med engle og de troende ned på jorden. Hans fødder skal da stå på Oliebjerget. Dette er et komme, som er synlig for alle. Desuden er det et komme til dom for Satan, antikrist, den falske profet og de vantro. Det er videre et komme til oprettelse af ”Riget for Israel”. Jesu genkomst til Oliebjerget vil blive ledsaget af store naturkatastrofer og kosmiske ødelæggelser.
Det
som kendetegner Jesu genkomst til Israel, er flg.8 forhold:
Jesus kommer sammen med englene og de troende. Jesus kommer ned på jorden. Jesu komme er synlig for alle. Det er et komme til dom. Det er et komme til oprettelse af ”Riget for Israel”. Jesu genkomst vil blive ledsaget af store naturkatastrofer og kosmiske ødelæggelser. Jesu genkomst vil ske efter at den store trængsel er omme.
Jesus kommer sammen med englene og de troende. Jesus kommer ned på jorden. Jesu komme er synlig for alle. Det er et komme til dom. Det er et komme til oprettelse af ”Riget for Israel”. Jesu genkomst vil blive ledsaget af store naturkatastrofer og kosmiske ødelæggelser. Jesu genkomst vil ske efter at den store trængsel er omme.
(Når
vi sammenligner udsagn som angår Jesu komme for den kristne menighed
med udsagn som angår Jesu komme til Oliebjerget, ser vi at det er to
forskellige begivenheder.
Mellem
disse to begivenheder ligger hele trængselstiden på 7 år.)
Sak.14,4.
Matt.16,27. 24,29-30. Mark.13,24-26. 1.Tess.3,13. 2.Tess.1,10.
Åbenbaringen 17,14. 19,14.
3
forskellige
græske ord som er brugt om Jesu genkomst.
- parusia. Det er brugt 24 gange i N.T. Det betyder både ankomst, personlig nærvær og komme.
Dette ord bliver brugt om Jesu
komme for den kristne menighed og om Jesu genkomst til Israel. Vi
skal i det flg. Give 4 eks. På brugen af dette ord.
De to først eks. angår Jesu
komme for menigheden, medens de to sidste angår Jesu komme til
Israel: 1.Tess.4,15. 2.Tess.2,1. Mat.24,3 og 24,38.
- epifaneia. Det er brugt 6 gange i N.T. Det betyder åbenbarelse, frem-stråling og synlig fremtræden. Dette ord bliver brugt både om Jesu komme for den kristne menighed og Jesu komme til Israel.
Vi skal i det flg. Medtage 4
eks., å brugen af dette ord.
Det
første angår Jesu komme for den kristne menighed, medens de to
sidste angår Jesu komme til Israel. ”at du (Timoteus) skal holde
bud rent og ulastelig indtil vor Herre Jesu Kristi åbenbarelse (tes
epifaneia). 1.Tim.6,14.
Tit.2,13. 2.Tess.2,8. 2.Tim.4,1.
- Apokalypsis. Det er brugt 17 gange i N.T. Det betyder åbenbarelse. Dette ord er brugt om Jesu komme for menigheden og Jesu genkomst til Israel.
Vi skal i det flg. med tage 4
eks. På brugen af dette ord. De to første eks. Går på Jesu komme
for den kristne menighed, medens de to sidste går på Jesu komme for
Israel. 1.Kor.1,7. 1.Pet.1,13.
”For
skabningen længes og stunder efter Guds børns åbenbarelse (ten
apokalypsei). (dette sker ved Jesu komme til Israel) men i som
trænges, ro sammen med os, når vor Herre Jesus åbenbares (te
apokalypsei) fra himmelen med sine magts engle.”2.Tess.1,7.
Som vi ser da bliver disse 3 ord
brugt både om Jesu komme for menigheden og for Jesu genkomst til
Israel. Det er derfor den sammenhæng som de står i, som må vise os
hvilken betydning ordene skal have. Jeg hen v. Til Illustreret
Bibelleksikon b. 3., s.196.
Jesu genkomst sker i etaper. At
det er tilfældet ses også af 2.Tess.2,8.
Dette
betyder at Jesus skal ødelægge Antikrist. Når
han åbenbarer sin genkomst.
Citat Studiebibelen b. 5,
s.785-787 ”dette paradoksale billede som Skriften tegner af Krist-
komme,
synes at vise at genkomsten ikke skal opfattes som en enkeltstående
begivenhed, men heller ikke som en serie af begivenheder, noget som
udfoldes etabevis.
Bort-atomar vil ske i et nu og
et øjeblik1.Kor.15,51.
Men parusien indebærer både
Herrens ankomst og hans nærvær, og kuli minerer til sidst i det som
betegnes som betegnes med det ejendommelige udtryk ӌbenbaringen
af han komme”, epifaneia parusias, 2.Tess..2,8
Der tales både om
Menneskesønnens dag-er, Luk.17,26 og Menneskesønnens dag.
Luk.17,30.
Efter
dette syn indledes parusien eller genkomsten med at Herren før
trængselstiden stiger ned i lufthimmelen og tager sin menighed op
til sig. 1.Tess.4,16-., medens genkomsten afsluttes med at Herren
efter trængselstiden åbenbares fra himmelen med sine hellige i en
vældig manifestation. Åbenbaringen 19,11-.
Imidlertid
må disse to genkomster, det gælder hele tiden den ene og samme
komme i forskellige åbenbaringstrin.- Således mener en at kunne
forklare og forene de kontraster som møder os i Skriftens
fremstilling .
Beskrivelse
af Jesu genkomst i N.T.
I
og med at vi mener at Jesu genkomst sker i etaper, og i og med at vi
mener at Jesu komme for den kristne menighed og Jesu
komme for Israel
er to forskellige begivenheder, så vil det være af den største
vigtighed at vi giver en nærmere oversigt over hvilke to etaper i
Jesu genkomst de forskellige Bibel-ord taler om.
Hvad
der er gældende evangelierne, så har vi før hævdet at Jesu komme
for den kristne menighed ikke er nævnt i dem.
Alle
udsagn som vi har om dette i evangelierne, går på Jesu genkomst til
Israel.
Hovedsagen
til dette er at evangelierne og deres indhold primært går på Jesu
tilbud til jødefolket om at oprette ”Riget” for dem.
Lære-
indholdet i evangelierne vil komme igen i ”Rigets” tid. Se mine
bøger : Jødernes Konge, bind 1-4.
Til
trods for dette forhold vil vi alligevel citere de Bibel-ord som står
i evangelierne om Jesu genkomst, for det er af stor vigtighed for os
troende at vi ved hvad der er sagt i Guds ord om dette vigtige emne.
Matt.10,23.
16,27. 23,39. 24,27. Fil.3,20. 4,5. Kolos.3,4.
I
1,Tesaloninka brevet er Jesu genkomst beskrevet 5 gange. I 4 af disse
er det Jesu genkomst for menigheden det gælder. I 1.Tess.3,13 er det
Jesu komme til Israel som er beskrevet. 1.Tess.1,10. 2,19. 3,13.
4,16. 5,23.
Apostelen
Paulus måtte skrive endnu et brev til Tesaloninka .
Baggrunden
for at han skrev 2 Tesaloninka-brevet var det forhold at vrang
lærerne havde fortalt denne menighed at Jesus allerede var kommet og
hentet sine, og at tesaloninkaer var blevet ladt tilbage, uden at
Jesus havde taget dem med.
Endvidere
troede de at menigheden var kommet ind i endetids- trængslerne.
Medens
1. Tesaloninka- brevet først og fremmest beskriver Jesu komme for
den kristne menighed, så omtaler 2 Tesaloninka-brevet Jesu genkomst
til Israel og Herrens dag.
I
2.Tesaloninka-brevet bliver Jesu genkomst omtalt direkte 3 gange, i
de to omtaler er det Jesu komme for Israel, som er beskrevet.
I
2.Tess.2,2 er det Jesu komme for menigheden, som er omtalt.
2.Tess.1,7-10. 2,1 v.8. 1.Tim.6,14. 2.Tim.4,1. Tit.2,13. Hebræer
1,6. 9,28. 10,37. Jakob 5,7-9. 1.Pet.1,13. 4,13.
I
2.Peters brev bliver Jesus genkomst omtalt 2 gange.
I
2.Pet.1,16 bliver Jesu komme for Israel omtalt.
I
2.Pet.1,19 bliver Jesu komme for menigheden omtalt v.16.
I
1.Johannes brev er Jesu genkomst omtalte 2 gange.
Dette
gælder Jesu komme for menigheden, kap.3,2.
I
Judas brev er Jesu genkomst beskrevet engang v.14-15. Dette gælder
Jesu komme til dom og til frelse.
I
Åbenbaringsbogen er Jesu genkomst omtalt direkte 9 gange, kap.1,7.
16,14. 19,11.
I
kap. 19,14 er det Jesu genkomst til Israel som bliver omtalt.
I
de andre hev. bliver Jesu komme for menigheden beskrevet:
Åbenbaringen
2,25. 3,11. 16,14. 19,11 v.14. 22,7 v.12 og 20.
Herligheds-legemet
Ifm.
Jesu komme for den kristne menighed bliver hvert enkelt medlem af den
kristne menighed overklædt med det herligheds-legeme som gør at vi
bliver gjort lig med Jesus.
Udgangspunktet
for herligheds-legemet er vort jordiske legeme.
Der
bliver sået et naturligt legeme, og der opstår et åndeligt legeme,
som ikke længere skal dø. Det
har liv i sig selv.
På samme måde som Jesus har liv i sig selv og i sin person da har
vort nye herligheds-legeme liv i sig selv. Det kan aldrig mere dø:
1.Kor.15,35-50.
Ånden
er tillagt tros-dimensionen i et menneske. Det er gennem sin ånd at
mennesket kan komme i kontakt med Gud og komme til tro på ham.
Ved
syndefaldet blev tros-dimensionen i mennesket ødelagt, således at
mennesket ikke af sig selv kunne komme i kontakt med Gud eller
opretholde kontakten med ham.
Dette
kunne kun ske gennem stedfortrædende ofringer og gennem anger og
bod.
På
samme måde som Gud er tre-enig, er også mennesket det.
Gennem
sit legeme har mennesket kontakt med den ydre verden ved sine sanser.
Det
har verdens-bevidsthed.
Legemet
gr. soma kan betyde hele mennesket, men det kan også betyde en del
af mennesket som står i modsætning til ånd og sjæl.
Vi
skal medtage nogle eksempler på brugen af dette ord i N.T..
Matt.5,29
1.Tess.5,23.
Gennem
sin sjæl gr. psyke har mennesket kontakt med sig selv i sit indre
liv. Det
har selvbevidsthed.
Sjælen
står også for en persons indre liv. Den er bindeledet mellem
menneskets legeme og ånd.
I
N.T. forekommer ordet for sjæl ca. 100 gange.
Vi
skal gengive en del stede i N.T. Hvor ordet for ”sjæl” er brugt:
Matt.2,20. 10,28 v.39. 12,18. 22,37.26,38. Mark.3,4. Luk.1,47. 2,35.
12,19-20. Joh.10,11. 13,37. 15,13. Ap.Gr. 2,41. 3,23. 20,10.
Rom.11,3. 1.Kor.15,45. 1.Tess.5.23. Hebr.4,12. Jakob 1,21. 1.Pet.1,9
v.22. 2,11 v.25.
3,20. 2.Pet.2,8. 1.Joh.3,16.
Åb.6,9. 12,11. 20,4.
Gennem
sin ånd har mennesket kontakt med Gud. Det
har Guds-bevidsthed.
Ordet
for ånd gr. pneumatik er brugt mere end 250 gange i N.T.
Det
har en række betydninger som eks. Den Hellige Ånd, vind, pust, onde
ånder, gode ånder og fuldendte ånder.
I
vor forbindelse står ånden for den usynlige del af mennesket i
modsætning tillegemet, som er den synlige del: Luk.1,47. 10,21.
Joh.4,24. 11,33. Ap.Gr. 17,16. 18,25. Rom.1,9. 8,16. 12,11.
1.Kor.6,17. 14,15. 2.Kor.1,22. Fil.4,23. Kolos.2,5. 1.Tess.5,23.
2.Tim.4,22. Filem.25. Hebr.4,12. Jakob 2,26. 1.Pet.3,4.
Jeg
vil i den forbindelse citere det som The Scofield Reference Bible
siger om mennesket tredeling, s. 1270:
”Det
forhold at menneskets sjæl og ånd ikke er det samme, er bevist ved
det faktum at de kan opdeles Hebr 4,12, og at sjæl og ånd er skarpt
adskilt ved legemets død og opstandelse.
Der
sås et naturligt legeme gr.soma psykion, det er ”sjæle-legemet”.
Der
bliver oprejst et åndeli-og-legeme gr. soma prenumatikon
1.Kor.15,44.
At
hævde, at der ikke er nogen forskel mellem det dødelige legeme og
opstandelses-legemet.
I
Bibelens brug så må vi adskille mellem ånd og sjæl.
Når
vi skal behandle dette kort, så er dette skæl, at ånden er den del
af mennesket som ”ved” 1.Kor.2,11, dets sind.
Sjælen
er sæde for affektioner, ønsker og følelser, og af den aktive
vilje, selvet: Matt.26,38. Se også Matt.11,29 og Joh.12,27.
Ordet
som er oversat med sjæl i G.T., nephesh, er akkurat det samme som i
N.T. Psyke, og brugen af ordet ”sjæl” i G,T, er identisk med af
ordet i N.T. Se 5.Mos.6,5. 14,26. 1.Sam.18,1. 20,4 v.17. Job 7,11.'
v.15. 14,22. Salme 42,5. 84,2.
Ordet
for ånd i N.T., pneuma ligesom i G.T. Ruach er oversat med ”luft”,
”Pust”, ”vind”, men for det meste med ”ånd”, enten med
Guds Ånd. 1.Mos.1,2 og Matt.3,16 eller med menneskets ånd
1.Mos.41,8 og 1.Kor.5,5.
På
grund af at mennesket er ”ånd” har det Guds-bevidsthed og kan
kommunicere med Gud. Job 32,8 Salme 18,28, Ords.20,27.
På
grund af at mennesket er ”sjæl” har det selvbevidsthed. Salme
13,2. 42,5,5 v.11.
På
grund af at mennesket er ”Legeme”har det gennem sine sanser
verdensbevidsthed. 1.Mos.1,26.
Da
Kristus kom, genoprettede han hele mennesket ved sin
forsoner-gerning, således at ved troen på ham kan alle mennesker få
genoprettet sin ånd, sjæl og legeme.
I
Jesu forsoningsværk er vi perfekte både i ånd, sjæl og legeme
overfor Gud.1.Tess.5,23.
For
at vi skal få del i herligheds-legemet, må vort jordiske legeme
brydes ned og dø – dersom vi da ikke er så heldige at få del i
Jesu genkomst og overklædningen af det himmelske legeme.
Det
forhold at vi må dø, har sit udgangspunkt i syndefaldet. Det er en
del af ”syndens og dødens lov”.
Vi
ved at da Gud skabte mennesket, blev det til ”en levende sjæl”.
1.Mos.2,7. Dette vil sige at det havde liv i sig selv, og dersom det
ikke havde været for synden og syndefaldet, havde mennesket ikke
behøvet at dø, men således gik det ikke. På grund af syndefaldet
kom synden og døden ind i verden, og menneskets livsalder blev
efterhånden reduceret. Vi har flg. 3 etaper i denne udvikling:
Før
syndefaldet i Edens have havde mennesket evigt liv og et udødeligt
legeme. Det var fuldkomment i ånd, sjæl og legeme.
Efter
syndefaldet og frem til syndfloden kunne mennesket leve næsten til
det blev 1000 år gammelt. Metusalem, som er den ældste som vi hører
om, blev 969 år gammel. 1.Mos.5,27.
Efter
”floden” blev menneskets levealder reduceret til 120 år:
1.Mos.6,3.
5.Mos.34,7.
Det
forhold at vi ældes og dør er en naturlig konsekvens af
syndefaldet. Det var ikke Guds velbehagelige vilje at vi skulle ældes
og dø. Han havde bedre planer for mennesket, men i go med at de
første mennesker ikke ville leve i Guds planer, så faldt
menneskeslægten i synd.
Gud
måtte sætte i gang forskellige redningsaktioner for mennesker.
Det
forhold at vi skal få et herligheds-legeme, som er lig med Jesu
legeme, er også et af Guds redningsplaner for mennesket.
Vi
ønsker ikke at dø, det vil sige at blive overklædt med vort nye
legeme.
Det
er den nye skabning i os som bliver iklædt det nye legeme:
2:Kor.5,1-4.
Den
kristne menigheds bort-atomar og himmelfart sker i 2 afdelinger.
De
døde i Kristus, som har ventet længst på Jesu komme for
menigheden, skal opstå og forvandles først.
Derefter
skal vi, som lever, når Jesus kommer tilbage, oprykkes sammen med de
døde i Kristus.
Efter
dette skal vi for bestandig være sammen med Jesus. Vi
skal trøste hverandre med bort-atomar: 1.Kor.15,51-54.
1.Tess.4,14-18.Rom.8,22-23.
Det
herligheds-legeme som vi får, bliver lig med Jesu Krist legeme efter
hans opstandelse fra de døde.
Før
sin død og opstandelse var han bundet til sit jordiske legeme, som
var perfekt på alle måder.
Efter
sin død for al verdens synd og efter sin opstandelse, så blev hans
jordiske legeme iklædt de egenskaber som hører med til
herligheds-legemet.
Ved
Jesu komme for den kristne menighed, får vi det samme
herlighed-legeme som Jesus har.
Først
da er syndefaldet genoprettet for dem som tror. Da
bliver vi gjort lig med Jesus.
Da
skal vi se og forstå ham, således som han er.
Da
har døden ikke længere nogen magt over vore legemer. Vi kan aldrig
dø mere, døden er opslugt til sejer: Fil.3,20-21. 1.Joh.3,2.
Hvad
der gælder døden, så mister den sin betydning i 3 etaper:
Jesus
overvandt døden på Golgata Kolos.2,15.
Ved
den kristne menigheds bort-atomar er døden opslugt
til -:1Kor.15,54
Ved
slutningen af 1000 års-riget skal døden tilintetgøres:
1.Kor.15,25-26.
Herligheds-legemet
forskellige egenskaber
I
forbindelse med bort-atomar eller forvandlingen, vil vi som tror,
blive iklædt eller overklædt med vort herligheds legeme, som er
gemt for os i himmelen.
Herligheds-legemet
har sammenhæng med vort jordiske legeme, men til trods for det vil
det have nye egenskaber og dimissioner. Det er tilpasset den evige og
åndelige verden.
Det
legeme som vi har nu, er knyttet til denne verden og til ”syndens
og dødens lov”, men det legeme som vi skal få, kan ikke mere dø
fordi det har fået del i Guds- og evigheds-dimissionen.
Det
bliver gjort lig med Jesus herligheds-legeme og vi er blevet som Gud
til at bedømme alle ting.
Vi
skal i det flg. Se på en del egenskaber ved herligheds-legemet.
Det
vil for det første være et lys-legeme,
som har sin specielle glans og udstråling.
Dette
legeme er gennemtrængt af ”Herrens herlighed”. Se min bog
Jødernes Konge, bind 3, s. 40-91., hvor jeg skriver om Herrens
herlighed: Daniel 12,3. Matt.13,43. 1.Kor.15,40-41. Matt.17,1-2.
Mark.9,3. 2.Kor.3,7. Åbenbaringen 1,13-16. 21,23.
Af
disse citerede Bibel-steder, får vi oplysninger om
herligheds-legemet:
a)
Det vil være et lyslegeme med sin egen herlighed og glans.
Vi ved at da Moses havde været
hos Gud ifm. at han fik de 10 bud, da skinnede hans ansigt, således
at han måtte lægge et dække over det, da han talte til folket.
2.Mos.34,29-34 og 2.Kor.3,7-13.
Dette
skin fra Moses var et genskin af Guds herlighed, og det giver os et
indblik i den udstråling som herligheds-legemet skal få.
b)
Ikke alle herlighed-legemer vil få den samme glans. Nogle skal
skinne som himmel-hvælvingen skinner, medens de som har ført de
mange til retfærdighed, skal skinne som stjernerne skinner. Dette
har sammenhæng med den bedømmelse som vi skal få af Jesus, som er
alle menneskers dommer. De som har fået stor nådeløn, skal skinne
mest i deres herligheds-legemer.
Dette
har også sammenhæng med til hvilken tidsperiode de forskellige
troende tilhører.
De
troende fra gammeltestamentlig tid skal skinne som himmel-hvælvingen
og stjernerne skinner: Daniel 12,3.
Herligheds-legemet
til den nytestamentlige forsamling skal skinne som solen skinner.
Det
skal skinne stærkere i herlighed end de troende i gammeltestamentlig
tid.
Grunden
til dette er at vi troende fra ny-testamente hører med til den
frelsesforsamling som vi kalder for Jesu legeme. Det består af alle
som har en personlig tro på Jesus fra Nazaret som jøderne konge og
verdens frelser.
Det
kristne legeme udtage mellem pinse og Jesu komme for den kristne
menighed. De forskellige klædninger, som herligheds-legemet har,
skal også skinne isin herlighed. Klædningen
står for retfærdigheds-dragten.
Vi fåret udseende som er lig med den beskrivelse som vi har af Jesus
i Åb. 1,13-16. Vort hår blive hvid som uld. Den hvide farve står
for absolut hellighed, renhed og visdom.
Vore
øjne vil blive som ilds-lue. Ilden står for dom og det gennem
trænger alle ting. Vort blik skal forstå alle ting og gennemtrænge
alle ting indtil den mindste detalje. Ingen ting skal kunne undgå
vor opmærksomhed.
Vore fødder skal være som
skinnende kopper. Kopper står i Bibelen for dom. På samme måde som
Jesus dømmer, skal vi også dømme i alle ting. Først da skal
nøglemagten i Matt.16,18-19 sættes i fuld funktion.
Vor
røst skal være som lyden af mange vande. Det skal blive en vældig
røst som, skal overdøve alt andet. Det som vi har udtalt, skal stå
fast i alle evighederne evighed.
Med
vor mund skal vi tale Guds ord, således som det i virkeligheden er.
Da skal alle fejlslagne fortolkninger være borte, for vi skal forstå
alle ting fuldt ud. Vi
skal styre verden efter vor fornyede indsigt. I Guds ord.
På
samme måde som Jesus lyser som solen, skal vi også gøre det.
Sammen med jøderne er vi lyset i verden. Matt.5,14.
(I
parentes gør vi opmærksom på at i ”Rigets tid” skal lyset
blive 7 gange stærkere end det er i dag. I og med at 7 tallet står
for fuldkomment, vil dette være det fuldkomne lys: Es.30,26.
Vi
ved at det er den treenige Gud som giver lyset og lysets egentlige
kilde og udgangspunkt. Det første Gud skabte var lyset. Han skabte
det både før solen, månen og stjernerne.
Dette
betyder at solen månen og stjernerne ikke har lyset i sig selv, men
de får det fra en kilde som er udenom dem selv. Denne kilde er
Gud.1.Mos,3-18.
Når
vi er kommet på den nye jord, skal hverken solen eller månen være
mere, for da skal Herren selv lyse op for os. Åb. 21,23
2.)Herligheds-legemet
vil for det andet kunne forflytte
sig
rask fra det ene sted til det andet. Dette vil kunne ske i et brøkdel
af et sekund. Det vil kunne trænge igennem den materiel verden,
fordi det er et åndeligt legeme. På samme måde om Jesus gik
igennem låste døre efter sin opstandelse fra de døde, vil også vi
kunne gøre det samme. Den materiel verden vil ikke længere være
nogen hindring for os. Vi vil beherske den, for vi er blevet gjort
lig med Jesus. Luk.24,36-40. Joh.20,19.
Herligheds-legemet
er derfor et virkeligt legeme i modsætning til en ånd, som ikke er
omgivet af noget legeme. Det som skiller det fra det naturlige
legeme, er det forhold at det kan eksistere på det materielle og
åndelige område samtidig. Den materiel verden er ingen hindring for
dets aktivitet. Skillet mellem den synlige og den usynlige verden er
ophævet for det menneske som har fået del i bort-atomar og i
herligheds-legemet.
Jeg
vil citer fra Studiebibelen, bind 5, s. 858-859:
”Paradigma
(forbillede) for den troendes opstandelses-legeme er altså Jesu
Krist opstandelses-legeme. Det var et virkeligt legeme. Jesus spiste
for disciplenes øjne. Luk.24,43, de kendte på ham med deres hænder
at han havde kød og ben. Luk.24,39. Han var ingen ”ånd”, det
vil sige immaterielt væsen.
At
der er en sammenhæng mellem den troendes jordiske legeme og hans
opstandelses-legeme, viser Jesu tomme grav.- Et ”åndelig-legeme”
vil sige at det helt og holdent er bestemt af Åndens hellige væsen,
levendegjort og opholdt af Åndens evige livskraft.
At
det er ”himmelsk”, 1.Kor.15,40 v.48-49, vil sige at det er
bestemt for himmelens ”herlighed”, ”doxsa, det er et
herligheds-legeme. Fil.3,21. Matt.13,43.
Den
legemlighed som der her er tale om, tilhører den kommende verdens
art og væsen.
Derfor
synes denne legemes form at være uhæmmet af materiens hindringer
og rummets begrænsning. Joh.20,19.
- Herligheds-legemet vi for det tredje kunne indtage mad og drikke og gøre sig nytte af dette. Vi ved at efter bort-atomar og opstandelsen på den sidste dag (som kommer ca 7 år efter menighedens bort-atomar), så vil ”Riger for Israel” komme.
Dette er i flere sammenhænge
beskrevet som et nadver og som et måltid. Herligheds-legemet er
derfor tilpasset den nye verden eller den nye tidsalder, som er 1000
års-riget. Es.25,6-7. 55,1. Matt.8,11. 22,1-4. 26,29. Luk.14,15-17.
22,19-30. 24,41-43.
I
Riget for Israel vil vi, som får del i herlighed-legemet, kunne
spise og drikke og gøre os godt af alt dette.
Vi
skal have fællesskab i Jerusalem både med Jesus og med de andre
troende i Rigets tid.
Jorden
skal være fuld af mad og drikke, madvaremangel skal ikke findes i
denne tid. Det skal Jesus sørge for. Selv ørkenen skal blomstre som
Edens have. Es.41,18.
- Herligheds-legemet kan for det fjerde skjule sin indentitet og tilstedværelse for almindelige mennesker. En kan selv bestemme om man vil give sig til kende eller om man vil holde sin identitet skjult. Luk.24,15-og 28-31. Joh.13-14. 21,4-7.
- Herligheds-håbet er for det femte et åndeligt legeme gr. soma.pnumatikon. Dette står i modsætning til det jordiske eller det naturlige legeme gr.soma psykion. Dette vil sige at herligheds-legemet er helt fuldkomment både i sit legeme, i sin sjæl og i sin ånd. Det er helt igennem drevet af Den Hellige Ånd som er Guds kraft.
Medens
Jesus har en levendegørende ånd, så har opstandelses-legemet liv i
sig selv og kan ikke dø mere,for forbandelsen fra syndefaldet er
genoprettet. Herligheds
legemet bærer i sig det tidsallerlig og nye liv. 1.Kor.15,44-45.
1.Tess.5,23. Hebr.9,13-14. 1.Pet.3,18-20.
- For det sjette bliver herligheds-legemet lig med Jesus og hans opstandelse-legeme. Allerede nu i tiden har vi Gud i os, i og med at vi har fået Guds Ånd til indsegl og pant til forkløsningens dag (Jesu komme for menigheden) Når vi i tillæg til dette får herligheds-legemet ved forvandlingen, så bliver vi gjort helt lig med Jesus, hvor han er hovedet og vi er lemmerne. (I parentes gør vi opmærksom på at Jesus har 2 legemer. Han har sit eget, og han har den kristne menighed, som består af troende jøder og hedninger. Vi er sikre på frelsen. Når hovedet (Kristus) er i himmelen, kan legemet ikke gå fortabt.) Rom.8,29. 1.kor.15,46-49 Fil.3,20-21.
- For det syvendeskal vort herligheds-legeme være lige med englene med hensyn til det at få børn eller gifte sig. Dette hører denne tidsalder til, her lever vi alle under syndens og dødens lov med hensyn til legemet. Vi bliver gamle og syge og vi dør. Efter at bort-atomar har fundet sted, er der ikke behov for at gifte sig og mere får børn, for døden er opslugt til sejer for den enkelte. I den kommende tidsalder, som er ”Riget for Israel” så skal vi ikke længere gifte os og få børn. Matt.22,29-30. Lukas.20,33-36.
- Når vi får herligheds-legemet kan vi for det ottende være både i himmelen og på jorden – alt eftersom der er behov for det. I ”Rigets tid” skal vi styre sammen med Jesus både ud fra himmelens herlighed og ud fra Jerusalem. Vi skal styre som præster og som konger. I og med at vi har fået herligheds-legemet, vil vi også være bindeledet mellem himmelen og jorden. Vi vil være de himmelske sendebud til Israel og Jerusalem og til hele jorden. Vi vil være en af flere forbindelseslinier mellem det frelste Israel i Riget tid og Gud. Der vil blive nok at udføre. Vi må ikke tro at vi skal sidde uvirksomme i himmelen i Rigets tid. Det var ikke under engle at Gud lagde den kommende verden, men under Sønnen og de troende. Hebe.2,5.
Det himmelske Jerusalem vil også
være meget nærmere jorden i Rigets tid end det er i dag. Det vil
svæve over Jerusalem, som er indhyllet i Guds herligheds sky eller
Schekina- herligheden. Alle mennesker skal kunne følge med i det om
sker i himmelen. Ingen skal kunne undskylde sig med at de ikke ved at
Gud er til.
Jesus skal være både i
himmelen og på jorden. Vi ved at han skal have sin troen i
Jerusalem, men vi ved også at mennesker skal se at han sidder ved
Faderens højre hånd i det høje. Mark.14,62.
Dette sidste skal ske allerede i
trængselstiden, efter at den kristne menighed er borte, og efter at
Satan og de onde ånder er kastet ud af himmelrummet (eller
atmosfæren), som er deres opholdssted i dag .
Vi
ved at der skal opstå en strid mellem Guds engle og Satans engle.
Denne
strid kan vi kalde for det ”himmelske Harmagedon” Åben.
12,7-9.
Når
vi nu skal udtale os om den kommende verden eller tidsalderen, som vi
får del i efter bort-atomar, må vi være opmærksomme på det
forhold at vi kun kan udtale og om det i vage formuleringer, for vi
kan ikke fuldt ud beskrive det der skal åbenbares ud fra vore
forudsætninger, vor forståelse af tilværelsen og vore begreber. Vi
har den kommende tidsalder foran os, i vore hjerter og i vore tanker,
men vi lever fortsat i den indeværende tidsalder med vore legemer,
vor sjæl og vor ånd. Nu er vi Guds børn, men det er endnu ikke
åbenbaret det som vi skal blive.
1.Johs.3,2. Rom.8,16-18.
1.Kor.13,9-13.
(side
78)